جدیدترین مطالب

پنجمین نشست اساتید و پژوهشگران پژوهشکدۀ علوم و اندیشۀ سیاسی درباره «وجوه سیاسی حکمت متعالیه» با آیت الله جوادی آملی برگزار شد.

پنجمین نشست اساتید و پژوهشگران پژوهشکدۀ علوم و اندیشۀ سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیرامون «وجوه سیاسی حکمت متعالیه» با آیت الله جوادی آملی روز، یک شنبه 12/12/1386 در مؤسسه تحقیقاتی اسراء برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ابنا ایشان در این نشست علمی فرمودند: ملاصدرا معتقد است سیاست بدون دیانت، همانند جسد بدون روح است و لذا دین حیات بخش است و ملت زنده، ملت متدین و دیندار است و سایر حکمت ها و سیاست هایی که دیانت را حاکم بر سیاست نمی دانند، چون پیکر بدون روح هستند.

ایشان ضمن تبیین قرآنی و استدلالی این اندیشۀ بنیادین و اساسی صدرالمتألهین که در شواهد البوبیه و مبدأ و معاد به آن پرداخته است، افزودند: عقل، صراط نیست؛ عقل شارع نیست؛ عقل والی نیست؛ بلکه عقل سراج منیر است. عقل فقط می فهمد. عقل صاحب ولایت نیست، بلکه دارای درایت است. ان الحکم الا لله را عقل می فهمد، اما رأی مردم در شرع دخالتی ندارد. این را گاهی با نقل، گاهی با عقل و گاهی با هر دو می فهمیم.

این حکیم متأله حکمت متعالیه در ادامه اولویت های حکومت را از منظر مؤسس حکمت متعالیه چنین برشمردند؛
1- امنیت
2- بهداشت
3- فرهنگ
4- اقتصاد

در ادامه اساتید و پژوهشگران با اشاره به چهار نشست پیشین با ایشان، پرسش هایی را مطرح نمودند، و استاد حکمت متعالیه و مدرس برجستۀ حوزه به ارائۀ پاسخ آن پرسش ها پرداختند.

گفتنی است نشست های مذکور، که در قالب پروژه وجوه سیاسی حکمت متعالیه برگزار می شود، پس از آماده سازی به طور کامل منتشر می شود. پیش از این چهار نشست با آیت الله جوادی آملی در زمینه سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه برگزار شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید