جدیدترین مطالب

نشست«چشم‌انداز فلسفه سياسي متعاليه» به همت پژوهشکده علوم و انديشه سياسي وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، دكتر عليرضا صدرا، مدير پژوهش دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، در نشست«چشم‌انداز فلسفه سياسي متعاليه» که امروز، سي‌ام تيرماه، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي قم برگزار شد، گفت: واکاوي حکمت متعاليه، فرع اين پرسش است که به چه دليل در دنياي امروز و در قرن 21، دين، معنويت و اخلاق در جامعه احيا شده است.
وي با بيان اين که احساس نياز و ناسازگاري و مشکلات متعدد انسان‌هاي امروزي، اين پرسش را ايجاد کرده است، اظهار داشت: عموم مردم جهان، امروزه يافته‌اند که ثروت و لذت، سعادت را به دنبال نداشته؛ بلکه حرص، طمع و دغدغه را افزايش مي‌دهد.
دکتر صدرا با اشاره به جريان‌هاي فکري بلوک غرب و شرق براي پاسخگويي به مشکلات بشر خاطر نشان کرد: همه اين نحله‌هاي فکري به دنبال عرفان بوده و به دليل نداشتن منابع اصلي و حقيقي به توفيق دست نيافته‌اند.
عضو هيأت علمي دانشگاه تهران در بخش ديگري از سخنان خود ابراز داشت: حکمت صدرايي بين عقل، جسم و حواس پيوند مي‌دهد كه امام خميني(ره) نيز آن را به مرحله اجرا و به عرصه سياست و اجتماع آورده است.
وي در ادامه افزود: ما در داخل کشور با توجه به سرمايه فکري و پشتوانه غني فرهنگي، نيازي به نظريه و تئوري نداريم؛ بلکه مشکل ما نبود راهبردهاي عملياتي است و فقط بايستي آن نظريات بلند، در جامعه کاربردي شود.
دکتر صدرا تصريح کرد: در هر کجاي جهان اسلام، اگر فشار حکومت‌هاي استبدادي و استکباري برداشته شود، مردم آن کشور به دنبال مدل حکومتي جمهوري اسلامي ايران مي‌روند و ما امروزه شاهد استقبال گسترده مسلمانان؛ بلکه جهانيان از کتاب‌هاي ملاصدرا هستيم.
مدير پژوهش دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران با بيان اين که کشور ايران بايد اسوه کشورهاي جهان باشد، بيان داشت: دنياي غرب هيچ‌گاه باور نداشت که نظريه جمهوري اسلامي بتواند يک کشور را اداره کند؛ ولي امروزه با عنايت پروردگار، با وجود تمامي مشکلات و فشارهاي خارجي و داخلي، اين نظام مقدس به حيات طيبه خود ادامه مي‌دهد.
عضو هيأت علمي دانشگاه تهران، بعضي از نارسايي‌ها و مشکلات کشور را حاصل کم تجربگي اين نوع حکومت در جهان دانست و ابراز داشت: بايد از دل حکمت متعاليه ملاصدرا، راهبردهاي کلي نظام را تعيين و تبيين کنيم؛ چون امروز بزرگ‌ترين چالش کشور، كاربردي نكردن آن نظريات است.
وي با اشاره به دو مقوله توسعه و عدالت که دولت‌هاي سوسياليسم و ليبراليسم در جهان مطرح کرده و توانايي جمع بين آن دو را ندارند، خاطر نشان کرد: حکمت متعاليه توسعه، عدالت و تعالي را در يک ظرف جمع کرده است و ما بايد از آن استفاده کنيم.
دکتر صدرا در پايان تصريح کرد: بايد نهادي متمرکز و قوي در کشور تشکيل شود و عقايد و افکار علماي بزرگ معاصر همچون امام خميني(ره)، شهيد صدر، شهيد مطهري و علامه طباطبايي و ديگر انديشمندان و نظريه پردازان؛ جمع آوري و از پراکندگي آنان جلوگيري شود.

گزارش تصويري نشست فلسفه سياسي متعاليه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید