جدیدترین مطالب

پذیرش نوآوری علمی دکتر رضا غلامی از سوی هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی

به گزارش روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، ششم شهریور ماه ۱۴۰۱، اجلاسیه نهایی کرسی نوآوری، به منظور ارزیابی نوآوری حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی، استادیار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی و رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی با عنوان “نگرشی تازه به نظام عقلانیت سیاسی اسلام” در محل موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

پس از طی مراحل چندگانه‌ی تایید طرح‌نامه‌ی این کرسی در شورای تخصصی علوم اجتماعی هیات حمایت از کرسی های نظریه‌پردازی مستقر در دانشگاه علامه طباطبایی، مقرر شده بود نوآوری مزبور طبق ضوابط کرسی‌های نوآوری، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد ارزیابی قرار گیرد.

اساتید گرامی آقایان دکتر نجف لک‌زایی، دکتر علیرضا صدرا و دکتر محسن رضوانی به عنوان داور و همچنین اساتید ارجمند دکتر احمدرضا یزدانی مقدم، دکتر شریف لک‌زایی و دکتر مجتبی زارعی به عنوان ناقد و همچنین دو محقق گرانقدر آقایان دکتر موحد ابطحی و دکتر امیر سیاه‌پوش به عنوان دبیران کرسی تعیین گردیدند.

در اجلاسیه نخست که ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ برپا شد، دکتر رضا غلامی ضمن تبیین ابعاد و زوایای گوناگون نوآوری خود، به پرسش‌های اساتید ناقد و داور پاسخ داد. فرافلسفی و فرامعرفتی بودن عقلانیت عملی، عدم بسندگی به مفهوم و قلمرو رایج حکمت عملی و نیز افزایش قدرت عقل عملی با بهره‌گیری موثر و نظام‌مند از عقل ابزاری و دانش تجربی در قاعده‌سازی البته در ذیل عقل نظری…، نقطه کانونی نوآوری وی محسوب می‌شد که آن را با جزئیات توضیح داد.

اساتید ضمن قبول اصل نوآوری مورد اشاره، مقرر نمودند علاوه بر رفع نقاط ابهام، برخی بخش‌های بحث تکمیل شود. پس از رفع ابهامات و تکمیل بحث، داوران و ناقدان موافقت نمودند با ملاحظه کیفیت قابل قبول بحث، اجلاسیه نهایی برگزار شود.

در اجلاسیه نهایی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامی علاوه بر تشریح نوآوری خود، و همچنین اقدامات تکمیلی از زمان اجلاسیه اول تا اجلاسیه نهایی، در دو نوبت مجدداً به ابهامات و پرسش‌های مطرح شده پاسخ داد. نهایتاً هیات داوری در جلسه خصوصی با حضور نماینده ناظر هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، دکتر علی اکبر مسگر، درباره نوآوری دکتر غلامی به شور نشست و نوآوری علمی او را با درجه عالی (نمره ۸۵ از ۱۰۰) پذیرفت.

متن کامل این نوآوری، به زودی در کتابچه‌ای منتشر خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید