جدیدترین مطالب

به گزارش خبرنگار پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی، تازه ترین اثر درباره انقلاب اسلامی نوشته  نجمه کیخا و شریف لک زایی با عنوان رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی (تحلیل انقلاب اسلامی از منظر حکمت متعالیه) توسط انتشارات سروش چاپ و منتشر شد.

پرسش از نسبت “حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی”، به رغم آنکه از آغاز طرح آن، پرسشی چالش برانگیز بوده، در عین حال واجد ظرفیت هایی شگرف برای گشودن دریچه هایی نو به مطالعات انقلاب محسوب می شود.

توضیح آنکه تاکنون از “حکمت به مثابه بنیاد انقلاب”، کمتر سخن به میان آمده و عمده مطالعات انقلاب اسلامی، با نگرش های جامعه شناختی و اقتصاد سیاسی سامان یافته اند. با این وصف به نظر می رسد، اصلِ طرحِ چنان پرسشی، نوعی خرق عادت و گام نهادن در مسیری متفاوت برای ارائه تحلیلی بنیادین، نااندیشیده و نوین پیرامون بزرگ ترین انقلاب قرن بیستم محسوب می شود.

نویسندگان این اثر به واسطه تاملاتی که سالها درباره ظرفیت های مدنی حکمت متعالیه داشته اند به سهم خود کوشیده اند تا ضمن طرح پرسشی متفاوت در باب نسبت حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی، صورت بندی تحلیلی متفاوتی از انقلاب اسلامی با اتکای به ظرفیت های فلسفه صدرایی ارائه نمایند. این کوشش، سرآغازی است برای دست یابی به یک “نظریه انقلاب” با رویکرد صدرایی.

نجمه کیخا استادیار اندیشه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است و آخرین اثر وی کتاب اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه است. شریف لک زایی دانشیار فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است و کتاب حکمت سیاسی متعالیه و اندیشه سیاسی امام موسی صدر اخیراً از او منتشر شده است.

کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب تهران در غرفه انتشارات سروش عرضه می‌شود.
(مصلای امام خمینی، شبستان، سالن ناشران عمومی، راهرو ١٨، غرفه ١٢)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید