جدیدترین مطالب

 شهرکی در پایان یاد و خاطره سردار حبیب لک‌زایی را گرامی می‌دارد و از تلاش‌های این سردار نستوه و خستگی‌ناپذیر مهدوی سخن می‌گوید: در واقع سردار در این استان زمینه‌های مهدوی را فراهم کرد و به همین جهت اکنون ما به آسانی می‌توانیم فرهنگ ناب مهدویت را ترویج دهیم.

در هر کجای ایران اسلامی قدم می‌گذاریم، در می‌یابیم که مردم هر استان دغدغه‌های متفاوتی درباره مهدویت دارند و هر کدام به شیوه خود ارادت خویش را به حضرت ولی عصر(عج) نشان می‌دهند.

 

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، زمانی که نام استان‌های اصفهان، کرمان و سیستان و بلوچستان می‌آید، ناخودآگاه به یاد سی و سه پل، مناره جنبان، میدان امام اصفهان، باغ شازده کرمان، آسمان خراش 3 هزار ساله در روستای میمند، ارگ راین دومین بنای خشتی بزرگ جهان، آخرین نقطه ایران «گواتر»، شهر سوخته و خلیج چابهار می‌افتیم.

اما این بار می‌خواهیم گشت و گذاری متفاوت در این سه استان بزرگ کشور انجام دهیم، سفر ما رنگ و بویی «مهدوی» دارد، به همین منظور به سراغ مراکز فرهنگی مهدی موعود(ع) در این استان‌ها رفتیم.

* استانی که پیشگام آموزش عمومی معارف مهدوی است

در ابتدای مسیر، سری به استان اصفهان زدیم و با حجت‌الاسلام نصیر طاهرزاده مدیر داخلی بنیاد فرهنگی مهدی موعود این استان گفت‌وگو کردیم، وی درباره فعالیت ده ساله این مرکز از سال 81، می‌گوید: این استان برای اولین بار در سطح کشور دوره آموزش عمومی معارف مهدویت را ارائه کرده که علاوه بر تأکید بر ترویج و تعمیق معارف مهدویت بین روحانیون اصفهانی، سه سطح آموزشی را برای عموم مردم استان تعریف کرده است.

طاهرزاده با اشاره به برگزاری کلاس‌های مهدویت به شکل حضوری و غیر حضوری، می‌افزاید: در بخش غیر حضوری که خود نیز به 2 بخش مکاتبه‌ای و مجازی تفکیک می‌شود که در بخش مکاتبه‌ای در قالب آموزش مستمر، در طول 6 ماه، هر ماه یک بسته آموزشی ارسال شده و در پایان هر ماه امتحان به عمل می‌آید.

* طرح مکاتبه‌ای «پیشوای آسمانی» در اصفهان

وی اجرای طرح پیشوای آسمانی را در راستای آموزش مکاتبه‌ای توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: حدود 100 هزار نفر در این استان دوره‌های آموزش معارف مهدویت را گذرانده‌اند، به طوری که در سال گذشته بین 10 تا 15 هزار نفر از پرسنل آموزش و پرورش، آموزش معرفتی مهدوی را دیده‌اند.

* علاقه‌مندی اصفهانی‌ها به آشنایی با علایم ظهور

وقتی از مدیر داخلی بنیاد فرهنگی مهدی موعود استان اصفهان درباره پرطرفدارترین موضوعات مهدوی در استان متبوعش سؤال می‌کنیم، ‌چنین جواب می‌دهد: بیشترین استقبال از موضوعاتی نظیر وظایف منتظران، علایم و شرایط ظهور، آسیب‌شناسی مهدویت و مدعیان دروغین مهدویت انجام می‌شود که در همین راستا 80 درصد از مخاطبان مهدوی این استان فرهنگی کشور را جوانان تشکیل می‌دهند.

* نخستین دانشگاه مهدویت در کدام استان تأسیس می‌شود

وی تولید نرم‌افزار جامع درباره بهائیت، آموزش مهدویت به زبان انگلیسی و راه‌اندازی نخستین دانشگاه غیرانتفاعی مهدویت را جمله اقدام‌های خاص این استان در امر فرهنگ مهدوی دانست.

*طرحی که انس با امام زمان(عج) را به ارمغان می‌آورد

در ادامه سفر خود، به استان خونگرم و مهمان‌نواز کرمان ‌رسیدیم، حسین خاکساری مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود استان کرمان از اجرای طرح انس با قرآن با یاد امام زمان(عج) با پخش بیش از 180هزار جلد از سوره‌های مسبحات در استان می‌گوید و بیان می‌کند: برای پاکسازی درون در دوران غیبت از طریق نهج‌البلاغه و با توزیع 300 هزار جلد از این کتاب اقدام کردیم.

*طرح «انتظار فرهیختگان» و هدف تربیت نسل منتظر

وی اجرای طرح «انتظار فرهیختگان» را از اقدام‌های خاص این استان در امر مهدویت بیان می‌دارد و می‌افزاید: این طرح بیش از 40 هزار نفر عضو دارد که بنیاد مهدی موعود استان کرمان با هدف تربیت نسل منتظر این کار را انجام داده است که از 18 هزار نفر از این افراد را کارمندان دولت تشکیل می‌دهند.

*کرمانی‌ها چه مقدار برای ترویج فرهنگ مهدوی هزینه می‌کنند؟

خاکساری صدقه دادن برای سلامتی حضرت ولی‌عصر(عج) در قالب طرح «هزار در هزار» را از دیگر اقدام‌های مهدوی استان کرمان بیان می‌کند که از محل اجرای این طرح، کرمانی‌ها سالانه چیزی در حدود 240 میلیون به ترویج فرهنگ مهدویت اختصاص می‌دهند.

*استقبال چشمگیر دانشجویان اهل سنت از دوره‌های آموزش مهدوی

ایستگاه بعدی سفر ما، استان سیستان و بلوچستان است، موسی شهرکی مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود استان سیستان و بلوچستان با آن صدای دلنشین همراه با صلابت از فعالیت مهدوی مردم استانش سخن می‌گوید.

وی آموزش معارف مهدویت را به 23 هزار کارمند دولت، 20 هزار دانشجو و 5 هزار دانش‌آموز دبیرستانی این استان را از الطاف الهی می‌خواند و ادامه می‌دهد: با اینکه بیشتر کارمندان و دانشجویان این استان را اهل سنت تشکیل می‌دهند، اما استقبال از کلاس‌های آموزشی مهدویت بسیار خوب بوده است.

*توزیع 110 هزار جلد کتاب «مهدویت در صحاح سته»

شهرکی با اشاره به برگزاری دوره تخصصی مهدویت در شهر قم، می‌گوید: از آنجایی که مردم این استان پیرو مذاهب مختلف دین مبین اسلام هستند، در سال گذشته موفق شدیم حدود 110 هزار جلد کتاب «مهدویت در صحاح سته» را در سطح استان توزیع کنیم که در نهایت 2 مرحله مسابقه از این کتاب برگزار شد.

وی اشتراکات مهدوی میان شیعه و سنی را یادآور می‌شود و ادامه می‌دهد:‌ در بنیاد فرهنگی مهدی موعود استان سیستان و بلوچستان سعی شده که بیشتر روی مشترکات مذاهب کار شود و این را به عنوان یک تقریب و وحدت دنبال کردیم.

*علاقه‌مندی دانشجویان سیستانی به مباحث آخرالزمانی

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود استان سیستان و بلوچستان از حضور فعال علمای اهل سنت در امر مهدویت سخن می‌گوید و خاطرنشان می‌کند: در همایش‌ها و کنگره‌های تخصصی مهدوی شاهد حضور چشمگیر علمای اهل سنت بوده‌ام، به طوری که چند روز قبل همایشی در چابهار با همکاری نهاد مقام معظم رهبری در امور اهل سنت با محوریت مهدویت برگزار شد، در آنجا فوق‌العاده استقبال کردند.

وی اقبال عمومی مردم استان سیستان و بلوچستان به برگزاری نشست‌های تخصصی مهدویت را از امتیازهای مهدوی استان خود می‌داند و بیان می‌دارد: دانشجویان سیستانی بیشتر به مباحثی نظیر آخر‌الزمانی، مهدویت و غرب علاقه‌مند هستند.

شهرکی در پایان یاد و خاطره سردار حبیب لک‌زایی را گرامی می‌دارد و از تلاش‌های این سردار نستوه و خستگی‌ناپذیر مهدوی سخن می‌گوید: در واقع سردار در این استان زمینه‌های مهدوی را فراهم کرد و به همین جهت اکنون ما به آسانی می‌توانیم فرهنگ ناب مهدویت را ترویج دهیم.

سفر ما در حالی در استان سیستان و بلوچستان به پایان می‌رسد که سوغات پرباری از جنس مهدویت رهاورد سفرمان است، به امید روزی که مهدی‌یاوران کشور در رکاب حضرتش حاضر شوند و حکومت جهانی موعود امم استقرار یابد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید