جدیدترین مطالب

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، شریف لک‌زایی که ظهر امروز در همایش حبیب دل‌ها سخنرانی می‌کرد ضمن تشکر و خیر مقدم به دوستان و همرزمان شهید حبیب لک‌زایی گفت: این انتظار وجود داشت که در معرفی ابعاد شخصیتی سردار شهید اقداماتی صورت بگیرد و این نخستین همایشی است که در راستای این هدف در نخستین سالگرد شهادت سردار شهید حاج حبیب لک‌زایی برگزار شده است.
 
امروز در قم برگزار شد
بزرگداشت یاد و نام شهید لک‌زایی در همایش حبیب دل‌ها

همایش حبیب دل‌ها یادواره گرامی‌داشت سردار سرتیپ پاسدار شهید حاج حبیب لک‌زایی ظهر امروز در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

به خبرگزاری فارس از قم، در این همایش دکتر شریف لک‌زایی دبیر همایش و رئیس هیات مدیره موسسه فرهنگی و هنری عرشیان کویر تاسوکی، دکتر حبیب‌الله دهمرده استاندار پیشین استان سیستان و بلوچستان، کرمان و لرستان، سید باقر حسینی نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی و همرزم سردار شهید لک‌زایی، سردار جواد ملکی رئیس مرکز تعالی معنوی کوثر و همرزم شهید لک‌زایی و حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار رئیس مرکز مطالعاتی فتوح سخنرانی کردند.

در ابتدای مراسم مدیرکل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به نمایندگی از ریاست دفتر تبلیغات اسلامی به حاضرین در جلسه خیر مقدم گفت و اظهار کرد: خدا را سپاسگزاریم که به ما توفیق عنایت کرده که در این زمان بر سفره شهدا بنشینیم و از شهد شیرین شهادت فیض ببریم.

حجت‌الاسلام ثنایی با اشاره به اینکه پاسداشت یاد و خاطره شهدا کمتر از اجر شهادت نیست گفت: این وظیفه دوستان و همرزمان شهدا است که با ذکر خاطراتی از آنها یاد و خاطرات آنها را زنده نگهدارند.

وی افزود: دفتر تبلیغات اسلامی افتخار دارد که با همکاری همرزمان شهدا و خانواده آن‌ها جلساتی را برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا برگزار می‌کند.

در پایان همایش از کتاب «حبیب از نگاه حبیب» زندگینامه خودنوشت سردار شهید لک‌زایی که به اهتمام رضا لک‌زایی فراهم شده است رونمایی شد.

شهید حبیب لک‌زایی 18 شهریور ماه 1342 شمسی در سیستان متولد شد. وی هشت تیر ماه 60 به عضویت سپاه پاسداران درآمد و در دوران جنگ تحمیلی در قالب لشکر 41 ثارالله چندین بار در جنگ حضور پیدا کرد.

شهید لک‌زایی در سال 67 در منطقه شلمچه به شدت مجروح شد، به طوری‌که چهار روز در بی هوشی به سر برد. وی در اثر این مجروحیت‌ها جانباز 77 درصد شد و ترکش‌های به جای مانده در ناحیه سر، گردن، چشم و قفسه سینه سال‌ها همنشین این سردار پرتلاش بوده‌اند.

جانشین و فرمانده سپاه شهرستان زابل، معاون هماهنگ کننده سپاه سلمان، جانشین سپاه سلمان، سرپرست سپاه سیستان و بلوچستان و عضو هیئت امنای هیئت رزمندگان اسلام، بخشی از مسئولیت‌های ایشان در زمان حیاتشان بود.

شهید لک‌زایی در تاریخ 25 مهر 1391، پس از تحمل 24 سال رنج ناشی از جراحات و مصدومیت‌های دوران جنگ در حالی که بیش از 60 ترکش در بدن داشت، در بیمارستان بعثت نیروی هوایی ارتش در تهران به دیار حق شتافت و بعد از انتقال به زادگاهش، در حسینیه شهدا و در گلزار شهدای ادیمی به خاک سپرده شد.

در همایش حبیب دل‌ها صورت گرفت
رونمایی از کتاب «حبیب از زبان حبیب»
دبیر همایش حبیب دل‌ها با بیان اینکه برای این همایش سه اثر از شهید حبیب لک‌زایی تدوین شد گفت: در این همایش کتاب «حبیب از زبان حبیب» زندگینامه خودنوشت سردار شهید حبیب لک‌زایی که با تلاش رضا لک‌زایی تهیه شده است رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، شریف لک‌زایی که ظهر امروز در همایش حبیب دل‌ها سخنرانی می‌کرد ضمن تشکر و خیر مقدم به دوستان و همرزمان شهید حبیب لک‌زایی گفت: این انتظار وجود داشت که در معرفی ابعاد شخصیتی سردار شهید اقداماتی صورت بگیرد و این نخستین همایشی است که در راستای این هدف در نخستین سالگرد شهادت سردار شهید حاج حبیب لک‌زایی برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه این همایش از همکاری بیش از 30 نهاد بهره‌‌مند است بیان کرد: از تمام نهادها و سازمان‌هایی که در زنده نگهداشتن یاد شهدا تلاش می‌کنند تشکر و قدردانی می‌کنم.

دبیر همایش حبیب دل‌ها با بیان اینکه برای این همایش سه اثر از شهید لک‌زایی تدوین شده است گفت: در این همایش کتاب «حبیب از زبان حبیب» زندگی‌نامه خودنوشت سردار شهید حبیب لک‌زایی که با تلاش رضا لک‌زایی تهیه شده است رونمایی خواهد شد.

لک‌زایی در خصوص کتاب «حبیب از زبان حبیب» بیان کرد: این کتاب برگرفته از چندین گفت‌و‌گو و مصاحبه با شهید لک‌زایی است که خود شهید اجازه انتشار آن‌ها را نداده بودند و آنچه در این کتاب می‌خوانید مجموعه تنظیم شده این چند مصاحبه است.

وی در خصوص اثر دوم مربوط به شهید لک‌زایی عنوان کرد: اثر دوم سروده‌هایی است که شاعران اهل بیت (ع) در مورد سردار سروده‌اند و همه آن‌ها در این مجموعه جمع آوری شده است.

دبیر همایش حبیب دل‌ها گفت: از مجموعه مقاله‌های ارسالی به همایش، یک کتاب مشتمل بر 300 صفحه تهیه شده است که متاسفانه به همایش نرسید و در آینده‌ای نزدیک ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه پایان‌نامه کارشناسی ارشد سردار شهید لک‌زایی به عنوان «بسیج و امنیت ملی با تاکید بر سیستان و بلوچستان» تهیه شده است که امیدواریم تا هفته آینده به اتمام برسد.

لک‌زایی با اشاره به اینکه تا قبل از همایش چهار دفتر حبیب دل‌ها برگرفته از آثار شهید منتشر شده است بیان کرد: جلد پنجم حبیب دل‌ها نیز در دست تهیه است و به زودی ارائه خواهد شد.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی:
حبیب سال 60 هیچ فرقی با حبیب سال 90 نداشت
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خصوصیت تواضع و ساده‌زیستی سردار شهید لک‌زایی گفت: حبیب لک‌زایی سال 60 هیچ فرقی با سردار حاج حبیب لک‌زایی سال 90 نداشت و همان تواضع و سادگی سال‌های قبل در او مشاهده می‌شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سید باقر حسینی که ظهر امروز در همایش حبیب دل‌ها سخن می‌گفت ضمن تشکر و قدردانی از کسانی که یاد و خاطره شهدا را گرامی می‌دارند اظهار کرد: امروز توفیقی حاصل شد که در جوار حرم حضرت معصومه (س) از شهدای سیستان و شهید لک‌زایی که بیش از 30 سال از محضر ایشان کسب فیض کردم یادی شود. وی با اشاره به اینکه سیستان را دارالولایه می‌نامند گفت: زمانی که به دستور خلفای بنی امیه به امام علی(ع) لعن و نفرین می‌کردند تنها نقطه‌ای که زیر بار این کار نرفت و حتی فشارها هم بر آن‌ها تأثیر نداشت سیستان بود و همچنین این منطقه این افتخار را دارد که نخستین قیام به خون خواهی امام حسین (ع) از این منطقه آغاز شد.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی با قرائت آیاتی از قرآن کریم بیان کرد: سردار لک‌زایی از مصادیق بارز محسنین است که در آیات قرآن به آن اشاره شده است.

وی تصریح کرد: من از کودکی در محضر این شهید بزرگوار بودم و یکی از بارزترین صفاتی که از ایشان شاهد بودم اخلاص بود و به همین دلیل در سیستان محبوبیت زیادی داشت.

حسینی با بیان اینکه شهید لک‌زایی به دلیل اخلاص بالا به راحتی می‌توانست بر قلب‌ها تأثیر بگذارد افزود: وی نقش بسیار ارزنده‌ای در تشویق جوانان برای حضور در جبهه‌ها داشت و به دلیل وجود ایشان بود که جوانان زیادی از جنوب شرق کشور به غرب کشور برای دفاع از مرزهای ایران اسلامی رفتند.

وی با اشاره به خصوصیت تواضع و ساده‌زیستی شهید لک‌زایی عنوان کرد: حبیب لک‌زایی سال 60 هیچ فرقی با سردار حاج حبیب لک‌زایی سال 90 نداشت و همان تواضع و سادگی سال‌های قبل در او مشاهده می‌شد.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خصوصیت احساس مسئولیت شهید لک‌زایی گفت: سردار لک‌زایی از وقت نهایت استفاده را می‌کرد و تمام وقت خود را صرف خدمت به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران کرده بود.

وی با اشاره به خستگی ناپذیری شهید لک زایی بیان کرد: سردار لک زایی در روز کمتر از چهار ساعت می‌خوابید و در سخت‌ترین شرایط سعی می‌کرد وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

حسینی با بیان اینکه شهید لک زایی روحیه‌ای قوی‌ داشت گفت: در روز تشییع جنازه شهدای تاسوکی و تشییع فرزند ایشان همه شاهد روحیه بسیار قوی ایشان بودند.

وی با بیان اینکه منطقه سیستان منطقه با استعدادی است مطرح کرد: شهید لک‌زایی از لحاظ علمی بسیار برجسته بود و اگر وارد جنگ نمی‌شد به درجات بالای علمی می‌رسید.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهید لک‌زایی جهادش همه جانبه بود بیان کرد: شهید لک‌زایی در همه عرصه‌ها تلاش می‌کرد و هرجایی که احساس می‌کرد که ضرورت دارد وارد می‌شد و از تمام حقوق خودش به طور کامل می‌گذشت و برای دفاع از این آب و خاک تمام تلاش خود را می‌کرد.

وی با بیان خاطراتی از شهید لک‌زایی گفت: سردار لک‌زایی همیشه من را به تلاش بیشتر برای انجام بهتر کارها تشویق می‌کرد.

حسینی با اشاره به نقش سیستانی‌ها در جنگ تحمیلی بیان کرد: سیستانی‌ها در موفقیت‌های عملیات کربلای 5 نقش زیادی داشتند و بخشی از این موفقیت‌ها ناشی از تلاش‌های شهید لک‌زایی بود.

وی با بیان اینکه وصیت همه شهدا تبعیت از ولایت و رهبری بود گفت: ما در عصر حاضر وظیفه سنگینی بر عهده داریم و بر اساس فرمان رهبری با یک حرکت قهرمانانه باید اصول خود را حفظ کنیم تا سربلند باشیم و راهی که شهدا آغاز کرده‌اند را ادامه دهیم.

حبیب‌الله دهمرده در همایش «حبیب دل‌ها»:
‌سردار لک‌زایی برای خدا و بدون ‌هیاهو کار می‌کرد/‌نقش ویژه «حبیب» در سیل سیستان

استاندار پیشین سیستان و بلوچستان گفت: سردار لک‌زایی خیلی آرام و منطقی کار می‌کرد چون کسی که برای خدا کار کند احتیاجی به سر و صدا و هیاهو ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، دکتر حبیب الله دهمرده که ظهر امروز در همایش حبیب دل‌ها سخن می‌گفت با اشاره به اینکه رهبری فرمودند گرامیداشت یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی در زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه همه انسان‌ها به دنبال الگو می‌گردند بیان کرد: در کشور ما شهدا الگو هستند و ما باید این الگوها را به جوانان معرفی کنیم.

استاندار پیشین سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در دوران دانشجویی دنبال یافتن الگویی برای کشور خود بودیم گفت: در بین کتاب‌ها و در بین انقلاب‌های تاریخ ما نمی‌توانستیم الگوی مناسبی پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که در ایران می‌شود نفس کشید عنوان کرد: خیلی‌ها آرزو دارند که شناسنامه ایرانی داشته باشند به این علت که ما تنها کشوری هستیم که خودمان برای سرنوشت خودمان تصمیم می‌گیریم و به هیچ کس وابسته نیستیم.

دهمرده با بیان اینکه کشور ما از خیلی جنبه‌ها با دیگر کشورها قابل مقایسه نیست افزود: از این نظر می‌توان به مقام معظم رهبری و انقلاب بزرگ ایران اشاره کرد که خیلی از کشورها در این زمینه‌ها حتی به گرد پای ما هم نمی‌رسند.

وی گفت: ایران تنها نقطه‌ای است که برای ولادت‌ها و شهادت‌های ائمه اطهار(ع) مراسم می‌گیرند و این لطف بزرگی است که خداوند نصیب ما کرده است.

استاندار پیشین سیستان و بلوچستان افزود: وجود این همه استعدادها و ظرفیت‌ها در ایران نشان می‌دهد که ائمه اطهار(ع) نیز به کشور ما عنایت دارند.

وی با اشاره به اینکه نخستین جایی که بعد از شهادت امام حسین (ع) قیام کرد سیستان بود بیان کرد: متاسفانه در سریال مختارنامه به این مورد اشاره‌ای نشد.

دهمرده با بیان اینکه امروز ایران به عنوان الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شده است گفت: اکنون موقع آن رسیده است که از این همایش‌ها بیشتر برگزار شود تا نسل‌های بعدی این الگوها را فراموش نکنند.

وی با اشاره به اینکه جنگ تحمیلی و شهدا نظام را بیمه کرده‌اند تصریح کرد: همه جهانیان در جنگ تحمیلی علیه ایران وارد جنگ شدند ولی کشور ما به یاری این جوانان هیچ باجی نداد.

استاندار پیشین سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سردار لک‌زایی در همه ابعاد کار می‌کرد گفت: سردار لک‌زایی در زمینه ‌جنگ، فرهنگی و... ظرفیت و استعداد فراوان داشت.

وی با بیان اینکه در محیط آرام استعدادها شکوفا می‌شود و در محیط متشنج استعدادها از بین می‌رود عنوان کرد: سردار لک‌زایی خیلی آرام و منطقی کار می‌کرد چون کسی که برای خدا کار کند احتیاجی به سر و صدا و هیاهو ندارد.

دهمرده با اشاره به خدمات شهید لک‌زایی در سیستان گفت: سردار لک‌زایی در سیل سیستان جانانه وارد عمل شد و کمک‌های زیادی کرد و همچنین در اعزام نیرو از سیستان به جبهه‌های جنگ نقش برجسته‌ای داشت.

رئیس مرکز تعالی معنوی کوثر:
مسلمانان باید اهل بصیرت و صبر باشند
رئیس مرکز تعالی معنوی کوثر با اشاره به اینکه امام علی (ع) فرمودند که مسلمانان باید اهل بصیرت و صبر باشند گفت: آنچه که حیات ما را در نظام جمهوری اسلام بیمه کرده است بصیرت و صبر بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سردار جواد ملکی که ظهر امروز در همایش حبیب دل‌ها سخنرانی می‌کرد با اشاره به 4 جلد منتشر شده از حبیب دل‌ها گفت: ما برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا باید تمام تلاش خود را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه امام علی (ع) فرمودند که مسلمانان باید اهل بصیرت و صبر باشند بیان کرد: آنچه که حیات ما را در نظام جمهوری اسلام بیمه کرده است و شهید لکزایی به واسطه آنها شد حبیب دل‌ها، بصیرت و صبر بود.

رئیس مرکز تعالی معنوی کوثر با بیان اینکه فقط با بصیرت و بدون صبر نمی‌توان همیشه پرچمدار نظام بوده و برای نظام تلاش کنید گفت: شهید لکزایی علاوه بر بصیرت صبر نیز داشتند و در این راهی که در پیش گرفته بودند استقامت می‌کردند.

وی مطرح کرد: اگر رهبری امام معصوم باشد ولی مردم اهل بصیرت و صبر نباشند رهبر خانه‌نشین خواهد شد.

ملکی با اشاره به خانه نشینی امام علی(ع) گفت: مردم زمان امام علی(ع) بصیرت و صبر نداشتند و موجب خانه نشینی امام شدند و به همین دلیل است که امام فرمود مردم ما از مردم زمان پیامبر (ص) و امام علی(ع) بهتر هستند.

وی با اشاره به روایتی از امام(ره) بیان کرد: اگر ملت ایران از همه اصول و موازین اسلامی و انقلابی خود کوتاهی کنند و اسلام را فراموش کنند آن زمان ممکن است جهانخواران او را به عنوان یک ملت ضعیف بشناسند و خود را آقا و ملت ایران را برده بخوانند.

حجت‌الاسلام ‌رهدار ‌در همایش «حبیب دل‌ها‌»:
همه شهیدان ما «حبیب دل‌ها» هستند / ایران اسلامی هزاران «حبیب» دارد‌‌

رئیس مرکز مطالعاتی فتوح گفت: در مراسم‌های تجلیل از شهدا به گونه‌ای صحبت می‌شود که شهدا فقط تاریخ هستند در صورتی که شهدا فرهنگ ما هستند، ما از تاریخ رد می‌شویم ولی فرهنگ باقی می‌ماند.

به خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار ظهر امروز ضمن سخنرانی در همایش حبیب دل‌ها، با گرامی داشتن یاد و خاطره شهید لک زایی اظهار کرد: کشور ما به علت اهدای شهیدان بسیار یک کشور محبوبی در جهان است.

وی با بیان خاطره‌ای از همسفری با یک یهودی گفت: این یهودی به من گفت ملت ایران به علت مقاومت زیاد در مقابل دیگران قابل تکریم است.

رئیس مرکز مطالعاتی فتوح مطرح کرد: شهید آوینی در یکی از کتاب‌هایش درباره حافظ نوشته بود شاعران همه لسان الغیب هستند و اگر حافظ را گفتند از باب مثال بود.

وی افزود: همه شهیدان ما حبیب دل‌ها هستند و ما مفتخریم که چند صد هزار حبیب اهدا کرده‌ایم.

رهدار با بیان اینکه بسیجی‌های ما جنگیدند و جز جنگ زندگی نداشتند، گفت: در کشورهای دیگر نیروها اول زندگی می‌کنند و بعد می‌جنگند.

وی با اشاره به اینکه شهدای ما ساده زیست بودند بیان کرد: شهدای ما نسبت به شهدای دیگر در جهان یک مزیت دارند و آن ساده زیستی است.

رئیس مرکز مطالعاتی فتوح گفت: نیروهای حزب‌الله می‌گویند اگر ایران نبود شاید ما می‌توانستیم هنوز بجنگیم ولی این روحیه و اخلاق بچه‌های سپاه در دهه 60 بود که موجب شده است ما تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه شهید نام خداست و حرمت دارد عنوان کرد: شهادت بالاترین درجه علم یعنی حکمت است و قبل از شهادت به درجه حکمت می‌رسند.

رهدار با اشاره به اینکه در مراسم‌های تجلیل از شهدا از نظریه مقاومت کمتر بحث می‌شود گفت: بهتر است که مراسم‌های تجلیل از شهدا با رویکرد علمی و در دانشگاه‌ها برگزار شود.

رئیس مرکز مطالعاتی فتوح بیان کرد: در مراسم‌های تجلیل از شهدا به گونه‌ای صحبت می‌شود که شهید فقط تاریخ هستند در صورتی که شهدا فرهنگ ما هستند، ما از تاریخ رد می‌شویم ولی فرهنگ باقی می‌ماند.
 

اخبار مرتبط با همایش:

ـ اخبار همایش حبیب دل ها/ 1. جلسه شورای سیاستگذاری همایش "حبیب دلها" برگزار شد

ـ اخبار همایش حبیب دل ها/ 2. فراخوان همایش + پوستر و امکان دانلود با حجم بالا

ـ اخبار همایش حبیب دل ها/ 3. نشست اول "نخستین همایش حبیب دلها" در قم برگزار می‌شود

ـ اخبار همایش حبیب دل ها/ 4. با همکاری ابنا/ اولین نشست "نخستین همایش حبیب دلها" برگزار شد

ـ اخبار همایش حبیب دل ها/ 5. نشست قم؛ سخنان «حجت الاسلام دکتر ثنایی»

ـ اخبار همایش حبیب دل ها/ 6. نشست قم؛ سخنان «دکتر شریف لک زایی»

ـ اخبار همایش حبیب دل ها/ 11. نشست قم؛ سخنان «دکتر سید باقر حسینی»

ـ اخبار همایش حبیب دل ها/ 12. نشست قم؛ سخنان «دکتر حبیب الله دهمرده»

ـ اخبار همایش حبیب دل ها/ 13. نشست قم؛ سخنان «سردار جواد ملکی»

ـ اخبار همایش حبیب دل ها/ 14. نشست قم؛ سخنان «حجت الاسلام احمد رهدار»

  

عکس و گزارش تصویری مرتبط با همایش:

ـ اخبار همایش حبیب دل ها/ 7. گزارش تصویری از نخستین همایش حبیب دلها؛ نشست قم ـ 1

ـ اخبار همایش حبیب دل ها/ 8. گزارش تصویری از نخستین همایش حبیب دلها؛ نشست قم ـ 2

ـ اخبار همایش حبیب دل ها/ 9. گزارش تصویری از رونمایی کتاب "حبیب از زبان حبیب"

ـ اخبار همایش حبیب دل ها/ 10. گزارش تصویری از نخستین همایش حبیب دلها؛ حاشیه های نشست قم ـ 1

ـ اخبار همایش حبیب دل ها/ 15. گزارش تصویری از نخستین همایش حبیب دلها؛ نشست قم ـ 3

ـ اخبار همایش حبیب دل ها/ 16. گزارش تصویری از نخستین همایش حبیب دلها؛ حاشیه های نشست قم ـ 2


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید