جدیدترین مطالب

tasooki90.jpgوی با طرح این سوال که اصل آن است که جامعه اسلامی واحد باشد یا چند جامعه‌ای در اسلام پذیرفته شده است گفت:"جماعت المسلمین" در منطق اهل بیت(ع) و روایات آمده است و بر این اساس می‏ توان گفت اسلام بنا را بر تک جامعه‏ ای گذاشته است. رییس پژوهشکده مطالعات تقریبی با اشاره به تعدد مساجد در جهان اسلام بازگشت آنها را به یک مسجد دانست و ابراز داشت: مساجد مختلف در شهرهای جوامع اسلامی در طول یکدیگر هستند به طوری که همگی به مساجد اساسی جهان اسلام منتهی می شوند و آنها هم در نهایت به مسجد الحرام می‏ رسند و این موضوع بیانگر آن است که در اسلام حتی اصل بر تک مسجدی است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مبلغی: تکفیری‏ها مهم‏ترین عامل تفرقه در جهان اسلام هستند

 به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ «حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی» پیش از ظهر امروز ـ16 اسفند ماه ـ در همایش "شهدای روحانی وحدت اسلامی" با گرامی‌داشت سالگرد شهادت شهدای حادثه تاسوکی و شهدای حوادث تروریستی پاکستان و افغانستان با دقیق و آگاهانه دانستن عنوان این همایش ابراز امیدواری کرد که این یادبودها باعث توجه بیشتر به وحدت و عوامل زمینه‏ساز حوادث تروریستی و مهمترین آن که نگاه تفرقه افکن است بشود.

وی باطرح این سوال که اصل آن است که جامعه اسلامی واحد باشد یا چند جامعه‌ای در اسلام پذیرفته شده است گفت:"جماعت المسلمین" در منطق اهل بیت(ع) و روایات آمده است و بر این اساس می‏توان گفت اسلام بنا را بر تک جامعه‏ای گذاشته است.

رییس پژوهشکده مطالعات تقریبی با اشاره به تعدد مساجد در جهان اسلام بازگشت آنها را به یک مسجد دانست و ابراز داشت:مساجد مختلف در شهرهای جوامع اسلامی در طول یکدیگر هستند به طوری که همگی به مساجد اساسی جهان اسلام منتهی می شوند و آنها هم در نهایت به مسجد الحرام می‏رسند و این موضوع بیانگر آن است که در اسلام حتی اصل بر تک مسجدی است.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی با بیان اینکه اهل بیت(ع) سه قرن در جامعه صدر اسلام بودند تصریح کرد:در این مدت ائمه(ع)می‌توانستند از شیعیان بخواهند که مسجد جداگانه بسازند در حالی که نه تنها چنین اقدامی نکرده‏اند بلکه توصیه کرده‎اند که شیعیان به مساجد سایر مسلمین بروند.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر در جامعه‌ای اکثریت اهل سنت باشد شیعیان باید به مساجد آنها بروند و همچنین اگر در جامعه‌ای اکثریت شیعه باشد اهل سنت باید به مساجد شیعیان بروند خاطر نشان کرد:این مساله به یک منطق اساسی برمی‌گردد که همان جماعت المسلمین است.

وی با رد اینکه ارتباط شیعیان واهل سنت به معنای مضمحل شدن مذهب سنی در مذهب شیعه و بالعکس است تاکید کرد: اضمحلال مذهب که مجموعه ای از عقاید، آداب و رسوم است ممکن نیست.

رییس پژوهشکده مطالعات تقریبی افزود:البته باید بحث کرد که کدام مذهب حق است اما هیچ منعی وجود ندارد که در یک جامعه اتباع دو مذهب حضور داشته باشند.

حجت الاسلام و المسملین مبلغی با اشاره به حضور اهل سنت و شیعیان در جامعه در زمان حکومت امام علی(ع) تصریح کرد:در حکومت امام علی(ع) مذهب عامل تفرق جامعه نبود.مرزبندی فکری وجود داشت اما در عین حال جامعه واحد بود.این خلفای بنی عباس بودند که بعدها با اقداماتی که انجام دادند شیعیان را از جامعه جدا کردند.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود ابراز داشت: پس از پذیرش اینکه اصل در اسلام بر تک جامعه‏ای است این سوال مطرح می‌شود که اصل در این جامعه بر معاشرت است یا عدم معاشرت؟

وی افزود:معاشرت به معنای ارتباط داشتن با یکدیگر، در مساجد هم شرکت کردن و امثال این موارد است و آنچه از سیره ائمه(ع) رسیده است این است که اصل در جامعه بر معاشرت است.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی با بیان اینکه ائمه(ع) در جامعه زمانه خود با سه مجموعه مواجه بودند گفت: حاکمان بنی امیه و بنی عباس که دشمنان اهل بیت (ع) بودند و نمی خواستند که حتی اهل بیت(ع) در جامعه حضور حداقلی داشته باشند یکی از مجموعه‏هایی بودند که در زمان اهل بیت (ع) در جامعه حضور داشتند.دیگری نواصب بودند که دشمنان اهل بیت (ع) محسوب می شدند و مجموعه سوم "ناس" بود که ناس در روایات ما به اهل سنت تعبیر شده است.

وی افزود:ائمه(ع) با نواصب و حکام مرزبندی داشته‌اند اما در عین حال جماعت مسلمین خط قرمز ایشان بوده است و هر آنچه جماعت مسلمین را به هر دلیل بخواهد تخریب کند قبول نمی کردند.

رییس پژوهشکده مطالعات تقریبی با بیان اینکه اهل بیت(ع) تنها در دو مورد حضور مقاومت‏گرانه داشتند ابراز داشت:اهل بیت (ع) در برابر نواصب و کسانی که در جامع اسلامی اقدام به تکفیر می‏کردند موضع گیری داشتند به گونه‏ای که حتی پیامبر اکرم(ص) نیز با تکفیر مبارزه می‏کردند.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی ادامه داد: علت مبارزه با تکفیری‏ها از جانب پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) این بود که آنها جماعت مسلمین را نشانه گرفته بودند و مبارزه اهل بیت(ع) با آنها در واقع نوعی صیانت از جماعت مسلمین بوده است.

وی با رد سخنان کسانی که قیام امام حسین(ع) را شق عصای مسلمین معرفی کرده‏اند تصریح کرد:امام حسین (ع) در حالی قیام کردند که جماعت مسلمین در حال اضمحلال بود و دین اسلام در حال از بین رفتن بود.

رییس پژوهشکده مطالعات تقریبی در ادامه با بیان اینکه تکفیری‏ها خطرناک‏ترین گروههای موجود در درون جهان اسلام هستند گفت:اگر تکفیری‏ها مجال یابند بلایی را بر سر جماعت مسلمین می‏آورند که هیچ چیزی از حیث عامل تفرقه بودن با آن برابری نمی‏کند.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود شهدای وحدت اسلامی را سه گروه دانست و  ابراز داشت: یک گروه از شهدای وحدت اسلامی کسانی هستند که به دلیل سر دادن ندای وحدت به شهادت رسیده‏اند. یک گروه دیگر کسانی‏اند که با عمل به اقتضای وحدت اسلامی به معنای حضور در جامعه اسلامی و ارتباط با مذاهب دیگر، مورد حمله قرار می‏گیرند.

وی افزود:گروه سوم از شهدای وحدت اسلامی افرادی هستند که ممکن است رویه‎های وحدت اسلامی را نداشته باشند اما در جامعه اسلامی حضور دارند و به جرم بودن در این جامعه به شهادت می‏رسند.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم ابراز امیدواری کرد که در شرایط فعلی منطقه که ملت‏ها به صحنه آمده‏اند، امکان گفتگوی رو در روی شیعیان و اهل سنت فراهم شده و به جهان اسلام به سوی جماعت المسلمین پیش رود.

این همایش یک روزه با هدف گرامیداشت شهدای فاجعه تاسوگی و شهدای حوادث تروریستی پاکستان همایشی برگزار شد.  

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید