جدیدترین مطالب

tasooki90.jpg مدیر خبرگزاری اهل بیت(ع) با اشاره به تعداد زیاد شهدای پاکستانی گفت: تنها در سال گذشته میلادی،291 نفر از شیعیان پاکستان در حملات تروریستی مختلف به شهادت رسیدند که از این تعداد 123 نفر از آنها در حملات انفرادی و 168 نفر در عملیات تروریستی دسته جمعی شهید شدند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حسینی عارف: تروریسم در پاکستان 5 هدف را دنبال می‏ کند
 
به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ «حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا حسینی عارف» پیش از ظهر امروز ـ 16 اسفند ماه ـ در همایش "شهدای روحانی وحدت اسلامی"با تشکر از حضور مهمانان و حاضران در این همایش، به توضیح دلایل شکل‌گیری حوادث تروریستی علیه شیعیان پاکستانی پرداخت.

وی بر نقش اساسی شیعیان در استقلال پاکستان تاکید کرد و افزود: پاکستان در سال 1947 میلادی به رهبری «محمدعلی جناح» که از شیعیان این کشور بود، از هندوستان استقلال پیدا کرد.

مدیر خبرگزاری ابنا با اشاره به روابط گسترده و تنگاتنگ شیعیان و اهل سنت پاکستان گفت: از زمان استقلال پاکستان تاکنون، شیعیان و اهل سنت این کشور جدا از هم نبوده‏اند بلکه با سایر پاکستانی ها زندگی می‌کنند؛ در هم تداخل  دارند؛ با هم ازدواج می‌کنند و زندگی مشترک دارند و این نشانگر آن است که مردم پاکستان از نظر اجتماعی با یکدیگر مشکلی ندارند.

حجت الاسلام حسینی عارف در ادامه به بیان اولین اتفاقات در پاکستان پرداخت و عنوان کرد: اولین اتفاقات فرقه ای که در پاکستان رخ داد در سال 1960میلادی در دانشگاه مهندسی لاهور اتفاق افتاد که در آن یک دانشجوی شیعه در یک درگیری که ظاهر مذهبی داشت به شهادت رسید. شهادت وی باعث شد دانشجویان شیعه تشکلی با عنوان "فدراسیون دانشجویان شیعه" تاسیس کنند که هدف از آن دفاع از حقوق شیعیان و رفع اختلافات مذهبی بود.

مدیرکل اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه تا دهه 1980 میلادی به شکل آنچه که امروز در پاکستان شاهد هستیم اختلافات فرقه‏ای وجود نداشت تصریح کرد: حوادث تروریستی در پاکستان از سال 1982 میلادی و همچنین با شکل گیری سپاه صحابه  در سال 1985 شدت گرفت که از همان روز تاکنون این گروهک تروریستی مشغول کشتار مسلمانان ـ چه شیعه و چه سنی ـ است.

وی ادامه داد: تشدید درگیری در پاکستان در دهه 1980 در پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 1979 بود و این مساله ناشی از آن بود که انقلاب اسلامی ایران داعیه دار وحدت و حامی گفتمانی وحدت‏گرا بو در حالی که وحدت به نفع استکبار جهانی و بازیگران اصلی در عرصه سیاسی پاکستان نبود.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی عارف با اشاره به کور بودن بسیاری از عملیات تروریستی گروهک سپاه صحابه، تعداد زیاد شهدای پاکستانی را قابل توجه دانست و افزود: تنها در سال گذشته میلادی،291 نفر از شیعیان پاکستان در حملات تروریستی مختلف به شهادت رسیدند که از این تعداد 123 نفر از آنها در حملات انفرادی و 168 نفر در عملیات تروریستی دسته جمعی شهید شدند.

مدیر خبرگزاری ابنا گروهک‎های تروریستی در پاکستان را تنها منحصر در سپاه صحابه ندانست و ابراز داشت: چندین گروهک تروریستی در پاکستان با حمایت آمریکا، اسرائیل و نهادهای امنیتی مزدور آنها در منطقه فعالیت می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود حوادث منطقه پاراچنار را مورد توجه قرار داد و گفت:پاراچنار در منطقه ای قرار دارد که اکثریت آن شیعیان هستند و درگیری‎های جدید در این منطقه در سال  2007 بر اثر اهانت گروههای تندرو به امام حسین(ع) و عزاداری محرم آغاز شد.

حجت الاسلام حسینی عارف افزود: از سال 2007 تاکنون، بیش از 5 سال است که مردم پاراچنار تحت محاصره هستند.اگرچه در این مدت آتش بس‌های جزیی واقع شده است اما با خلف وعده گروههای تروریستی ادامه نیافته است.

مشاور دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با انتقاد از دولت پاکستان تصریح کرد: دولت پاکستان تحت تأثیر نهادهای امنیتی مزدور کشورهای غربی در اکثر اوقات با تروریست‌ها همکاری کرده تا جایی که تاکنون 1600 نفر در پاراچنار به شهادت رسیده‌اند و بیش از 7 هزار نفر هم مجروح و قطع عضو شده اند.

وی افزود:در این مدت تلاش شد که اهالی پاراچنار از این منطقه به منطقه دیگری کوچانده شوند تا یک مرکز ثقل دیگر شیعیان هم به این صورت از بین برود اما با مقاومت جوانان منطقه تاکنون عملی نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی عارف در ادامه سخنان خود، "واهمه از گفتمان وحدت بخش انقلاب اسلامی"، "ترس از نقش شیعیان پاکستان در عرصه‏های اجتماعی و سیاسی این کشور"،"جلوگیری از ایجاد دوستی میان کشورهای منطقه" و عملی نشدن قرارداد خط لوله انتقال گاز میان کشورهای منطقه"،"ایجاد ناامنی در ایران" و "از بین بردن یکپارچگی سرزمینی پاکستان" را از جمله دلایل و عوامل کشتار شیعیان پاکستان به دست گروهک‏های تروریستی دانست.

وی بر ظرفیت شیعیان پاکستان در نقش‏آفرینی در تحولات این کشور تاکید کرد و افزود:30 میلیون شیعه در پاکستان حضور دارند که اگر بتوانند نقش مؤثری در تحولات این کشور داشته باشند بسیاری از معادلات در این کشور و در منطقه تغییر می‌کند.

حجت الاسلام حسینی عارف با اشاره به تلاش گروهک‏های تروریستی برای ایجاد ناامنی در ایران گفت:برخی در تلاشند تا با فعال شدن گروهک‏های تروریستی در پاکستان و افغانستان ایران هم ناامن شود. چنان که شاهد بودیم که محل اختفا، پوشش و نگهداری گروگان‌ها توسط گروهک ریگی همین دو کشور بودند.

وی با انتقاد از تلاش‏ها برای از بین بردن یکپارچگی سرزمینی پاکستان با اقداماتی نظیر کوچاندن و تغییر نسبت جمعیتی این کشور خاطرنشان کرد: نتیجه و هدف از چنین اقداماتی بی‌دست و پا شدن یک کشور قدرتمند، مهم و پرجمعیت در مقابل غرب است.

مدیر خبرگزاری ابنا در پایان سخنان خود با اشاره به دستورات قرآنی مبنی بر تجلیل از مقام شهدا و فرمایش مقام معظم رهبری در مورد اینکه زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست یادآور شد که هدف دیگر این گونه مراسم این است که از حرکات نامناسب و خلاف وحدتی که حتی گاهی با نیت صادقانه و به منظور بزرگداشت اهل بیت (ع) برگزار می‏شود و باعث به خظر افتادن جان عده زیادی از شیعیان در مناطق دیگر می‎شود جلوگیری شود.

این همایش یک روزه با هدف گرامیداشت شهدای فاجعه تاسوگی و شهدای حوادث تروریستی پاکستان همایشی برگزار شد.

پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)، خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا (وابسته به مجمع جهانی اهل‏بیت علیهم السلام)، مرکز تحقیقات تقریب (وابسته به مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی)، خانه طلاب سیستان و بلوچستان، مؤسسه فرهنگی هنری عرشیان کویر تاسوکی و مؤسسه فرهنگی هنری ابناءالرسول(ص) تهران، از جمله برگزارکنندگان این همایش بودند.  

یادآور می شود که گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی معدوم در اقدامی تروریستی که روز 25 اسفند 1384 در منطقه "تاسوکی" (واقع در جاده زاهدان به زابل)، دهها تن از هموطنان بیگناه را به گلوله بست که بیست و دو نفر از آنان به شهادت رسیدند و هفت نفر نیز به گروگان گرفته شدند.

حادثه تروریستی تاسوکی سرآغاز فجایع دیگری بود که توسط این گروهک مزدور در استان سیستان و بلوچستان صورت گرفت و وحدت و همبستگی مردم استان را نشانه رفته بود. دستگیری سرکرده این گروهک اگرچه ضربه سختی بود که بر این گروهک وارد شد اما کشتار مردم بی گناه شیعه و سنی ـ بویژه زن و کودک و خردسال ـ در شمار اقدامات کثیفی است که تا الان تنها توسط این گروهک انجام شده است.

همچنین در سال‏های اخیر صدها تن از شیعیان مظلوم پاکستان به دست گروهک‏های تروریستی و غرب‏ساخته به شهادت رسیده‏اند. 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید