جدیدترین مطالب

مرزبانان و غیورمردانی که با سپر بلا قرار دادن خود در مرزهای شرقی کشور، ماهیت تروریستی دشمنان را افشا کرده و نام خود را برای همیشه در دفتر افتخارات ایران اسلامی جاودانه کردند.

 به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، سابقه وقوع حوادث تروریستی در سیستان و بلوچستان به تمام مردم دنیا نشان داده که نه تنها هیچ خللی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان وارد نکرده بلکه آنها را در راه رسیدن به اهدافشان مصمم تر کرده است.

عوامل حرکات تروریستی گمان می‌برند با به شهادت رساندن مرزبانان بی‌گناه سراوان به اهداف خود رسیده‌اند این در حالی است که آرزوی مرزبانان کشور ما شهادت است.

مرزبان یعنی سینه سپر تمام بلاها و حوادث و این عزیزان این وظیفه را با جان و دل بر عهده گرفتند و چه خوب خداوند متعال پاداش تحمل گرما و سرما و سختی‎های خدمت را به آنان عطا کرد، شهد شیرین شهادت گوارای وجودشان و راهشان پر راهرو...

اما مهم‌ترین نکته این است که نتیجه اقدامات تروریستی در منطقه متوجه مردم استان ما می‌شود که این خود عواقب بسیار ناشایستی به دنبال دارد خبرنگار فارس نظر چند تن از مسئولان استان در این باره را جویا شده است.

انجام عملیات‌های تروریستی در تعارض با حقوق مردم است

معاون قضایی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان انجام اقدامات ترویستی را در تعارض با حقوق عامه مردم به ویژه اهل سنت دانست.

محمدرضا طاهری ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی شهرستان سراوان و شهادت 14 تن از مرزداران غیور ایران اسلامی ابراز داشت: سیستان و بلوچستان در بسیاری از شاخص‌های امنیتی در مقایسه با سایر استان‌های کشور در شرایط بسیار خوبی قرار دارد، اما انجام حرکات تروریستی مانع رشد شاخص‌های توسعه و پیشرفت در استان می‌شود.

وی وجود امنیت در منطقه را مهم‌ترین شاخص ارائه امکانات و خدمات به مردم عنوان کرد و افزود: وجود امنیت پایدار در منطقه موجب می‌شود تا مردم این استان در رفاه و آرامش زندگی و از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی بهره ببرند، اما انجام این گونه اقدامات در منطقه ای خاص و نا امن جلوه دادن منطقه موجب می‌شود تا مردم از حقوق اصلی خود محروم و بی بهره بمانند.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه انجام اعمال تروریستی در تعارض با دفاع از حقوق مردم است گفت: استکبار و ایادی دست نشانده آن قصد نا امن جلوه دادن استان را دارند و با طرح نظریه‌ها و دیدگاه‎های انحرافی از جمله دفاع از حقوق اهل سنت، اقدام به شرارت، نا امنی و بد نام کردن اهل سنت در سطح ملی و جهانی می‌کنند.

این مسئول گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی توجه ویژه‎ای به مناطق محروم کشور داشته و روشن است که بهترین راه توسعه و پیشرفت استان تقویت مولفه‎های امنیتی موجود در آن است که باید این مولفه‎ها با تلاش و همکاری مردم آگاه و بصیر هر منطقه بیش از پیش تقویت شوند.

وی نقش امنیت پایدار بر روند توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه را مورد ارزیابی قرار داد و گفت:  سیستان و بلوچستان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیار خوبی برای سرمایه‎گذاری دارد و قطعا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این استان نقش بسزایی در سرعت بخشیدن به توسعه و پیشرفت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی منطقه خواهد داشت.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان ادامه داد: ضرر و زیان نا امن کردن منطقه متوجه مردم خود استان خواهد شد، زیرا این گونه حرکات موجب فرار سرمایه و سرمایه‌گذار می‌شود که این خود مشکلاتی نظیر بیکاری، فقر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: امروز می‌توانیم ادعا کنیم اگر آسیب‌ها و تهدیدات ناشی از مرز و همجواری با کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان نبود سیستان و بلوچستان می‌توانست از بهترین شاخصه‌های امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور برخوردار باشد.

این مسئول به موضوع وحدت در این استان اشاره کرد و افزود: از گذشته تا به امروز حفظ وحدت و همدلی آرزوی دیرینه علمای اهل سنت و تشیع، ریش سفیدان و بزرگان منطقه بوده و این امر دشمن را رنج می‎دهد و تضعیف وحدت بین مردم شیعه و سنی را هدف قرار داده و بارها و بارها با انجام حرکات تروریستی تلاش داشته بذر نفاق و تفرقه را بین شیعه و سنی، فارس و بلوچ بکارد؛ اما با هوشیاری علما، ریش سفیدان، مردم و مسئولان تاکنون در هیچ یک از دسیسه‌های خود موفق نبوده‌اند.

وی اذعان داشت: استکبار تلاش دارد تا با انجام اقدامات تحریک بر انگیز در بین شیعه و سنی، نظیر بمب گذاری در مساجد تشیع و مراسمات ملی و مذهبی نظیر عاشورا احساسات تشیع را در مقابل اهل سنت بر انگیزد، با اقداماتی نظیر ترور مولوی های اهل سنت (مولوی جنگی زهی)، اهل تسنن را با تشیع درگیر و با نا امنی در مرزها و درگیری با مامورین حاکمیت را در مقابل اهل سنت قرار دهد.

طاهری تاکید کرد: از همان آغاز اقدامات تروریستی استکبار در منطقه، تا کنون این گونه تحرکات توسط علمای اهل سنت محکوم شده و دلایل و مدارک بسیار زیادی وجود دارد که اهل سنت نیز با اینگونه جنایات و ریختن خون افراد بیگناه مخالف هستند و در حادثه اخیر نیز با صدور بیانیه‌های مختلف به نحو شایسته به وظیفه خود عمل و این گونه اقدامات را محکوم کردند.

این مسئول با اشاره به اینکه مردم سیستان و بلوچستان سنگربانان و مرزبانان واقعی مرزها هستند گفت: در فرهنگ مردم این استان ریختن خون فرد متجاوز به حریم منزل مباح است و با توجه به اینکه مرزنشینان این استان مرزها را (وطن)حریم بزرگ خود میدانند، ریختن خون افرادی که قصد تجاوز به حریم مرز را داشته باشند نیز واجب می‌دانند.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: اینگونه جنایات هیچگونه خللی در عزم و اراده ملت ایران برای پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی وارد نخواهد ساخت و مدافعان انقلاب اسلامی و مرزهای کشور نیز با همراهی مرزنشینان با غیرت اقتدار و قاطعیت به مقابله با ضدانقلاب، اشرار و متجاوزان تروریست خواهند پرداخت.

وی در ادامه از برخورد قاطع، جدی و سریع دستگاه قضایی با مخلان امنیت خبر داد و خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی به عنوان مدافع حقوق مردم با تمامی مخلان امنیت به طور قاطع برخورد خواهد کرد.

نا امن جلوه دادن ایران مهم‎ترین هدف دشمن است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در این زمینه بیان داشت: اقدام تروریستی در شهرستان سراوان و شهادت چند تن از مرزبانان سیستان و بلوچستان اهداف متفاوتی دارد که یکی از آن اهداف، ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی و قومیت‌هایی است که در کنار هم به صورت مسالمت آمیز زندگی می‎کنند.

شریف لکزایی یادآور شد: دشمن می‌خواهد در این همبستگی قومیت‌ها که در ایران وجود دارد، خلل ایجاد کند.

این مسئول ادامه داد: هدف دیگر از منظر منطقه‎ای و جهانی مورد بررسی است، دشمن با نا امن جلوه دادن ایران و مناطقی مانند سیستان و بلوچستان که قومیت‎های مختلف در آن زندگی می‌کنند، می‎‌خواهد نشان دهد که اینجا امنیت وجود ندارد و در داخل کشور قومیت‎ها با یکدیگر مشکل دارند.

وی عنوان کرد: آنها با ترویج نا امنی در ایران، می‌خواهند به جایگاه منطقه‌ای ایران و آرامش و امنیتی که در کشور وجود دارد خدشه وارد کنند.

لکزایی گفت: مجموعه‎ای از این اهداف در بروز اقدام تروریستی سراوان دخیل است، اما هیچکدام نمی‌تواند در وحدت مستحکم بین شیعه و سنی خلل ایجاد کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: این گونه حرکات در طول این سال‌های اخیر نشان داده که نه تنها تاثیری در همبستگی و انسجام و مذاهب مختلف در سیستان و بلوچستان ندارد بلکه این کار مورد تنفر مردم است.

وی گفت: چه شیعه و چه سنی و قومیت‎های مختلف وقتی با یک اقدام تروریستی مواجه می‌شوند تنفرشان نسبت به ایادی استکبار بیشتر می‎شود.

لکزایی اضافه کرد: عواملی هم که در پوشش قاچاق مواد مخدر، نا امنی و حرکات تروریستی و این قبیل اقدامات را انجام می‌دهند، طبیعتاً مورد تنفر همه افراد و قومیت‎ها هستند.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد کسانی که این کار را انجام می‌دهند در راستای ممانعت از پیشرفت و توسعه استان هم عمل می‎کنند، زیرا زمانیکه این ناامنی ایجاد می‎شود در آن موضوع نیز دخیل است و به فرار سرمایه‎ها می‎انجامد که مسئولیت دولت در این راستا بسیار سنگین می‎شود.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: شاید یکی از مواردی که سبب تنفر عمیق مردم از اینگونه حرکات تروریستی می‎شود این باشد که آنها سرمایه‌گذاری در منطقه را با اخلال مواجه می‎کنند.

لکزایی با بیان اینکه اگر امنیت وجود داشته باشد خیلی زودتر منطقه به پیشرفت می‎رسد و می‎توان جایگاه استان را در داخل کشور و در ارتباط و تعاملات مرزی با کشورهای همسایه ارتقا دهد، افزود: قطعا این اقدامات در راستای جلوگیری از پیشرفت و توسعه منطقه است که در این راستا چه سنی و چه شیعه نمی‌خواهد رشد و پیشرفت منطقه با چالش مواجه شود.

کشورهای همسایه باید برای تروریست‌ها و اشرار نا امن شود

وی ضمن تشکر از مسئولان امنیتی و اطلاعاتی سیستان و بلوچستان، معتقد هستیم که باید عوامل ارتکاب این جنایت شناسایی و دستگیر و با مقصران بروز این جنایت در داخل کشور نیز برخورد شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآور شد: عوامل ارتکاب این جنایت تروریستی از آن سوی مرز وارد کشور ما شده‌اند و بعد از ارتکاب این جنایت باز به آن سوی مرز پناه برده‌اند، قطعا نیاز است مرزبانی، وزارت کشور و وزارت خارجه ما پیگیری کرده و ریشه‌های این اقدامات را در آن سوی مرز هم بخشکانند.

ایجاد اختلاف و تفرقه بین مذاهب و قومیت‌های مختلف حربه کهنه، قدمی و بی اساسی است که راه به جایی نمی‌برد، حادثه سراوان نخستین حرکت تروریستی در منطقه سیستان و بلوچستان نیست که مردم فریب دشمنان را بخورند، آنها کشتار مردم بی گناه از کودک، نوزاد شیرخوار، دانش آموز گرفته تا پیرمرد و در تمام پوشش از جمله نظامی، دانشجو، کارمند، دانش آموز، معلم، ریش سفید، فرمانده و سرباز را به چشم خود دید‌ه‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که کسانی که دست به چنین حرکات منفوری می‌زنند قطع به یقین مدافع حقوق شیعه و اهل سنت نبوده و عده‌ای مزدور و سرباز استکبار هستند که از انسانیت بویی نبرده‌اند و کشتار نوزادان و کودکان بی گناه و معصوم در حوادث تروریستی به ویژه در مساجد و مکان‌های مذهبی مختلف گواهی بر بی‌رحمی و درنده خویی آنها دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید