جدیدترین مطالب

با توجه به اینکه مردم منطقه سیستان سال‌های متمادی است از خشکسالی، توفان‌های شن و آلودگی هوا رنج می‌برند، استاندار سیستان و بلوچستان طی دو روز اخیر در بازدید از منطقه سیستان با مردم و مسئولان دیدار کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از منطقه سیستان، مردم منطقه سیستان سال‌های متمادی است با خشکسالی و تبعات ناشی از آن از جمله بیکاری، توفان‌های شن و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند.

این مشکلات سبب تا مسئولان کشوری به منطقه سفر کرده و مشکلات را بررسی و برای رفع آنها راهکار لازم را بیندیشند.

استاندار سیستان و بلوچستان پس از گذشت چند ماه از انتصاب خود، طی دوروز اخیر با هدف بررسی مشکلات منطقه به تک‌تک، شهرستان‌های منطقه سیستان سفر کرده و از نزدیک با مردم دیدار و با مشکلات آنها بیشتر آشنا شد.

استاندار سیستان و بلوچستان در شورای اداری شهرستان زابل در محل سالن کنفرانس فرمانداری زابل برگزار شد، اظهار داشت: با اندیشه‎هایی نو و فکرهایی تازه می‎توان فاصله‌های موجود در منطقه را در زمینه‎های مختلف کاهش داد.

علی‌اوسط هاشمی تاکید کرد: عدالت محوری، یکی از ابزارهای توسعه بوده و عدالت در تمام بخش‎ها و قابلیت ها باید در استان شکل پیدا کند.

وی تصریح کرد: توسعه مراکز آموزش عالی استان از برکات نظام است که در حال حاضر بیش از هزار نفر در مقطع دکترا در استان مشغول به فراگیری علم هستند.

استاندار سیستان و بلوچستان ضمن تاکید بر قانون پذیری و اجرای فرامین قانونی، اضافه کرد: قانون گرایی می‎تواند ثبات اقتصادی و فرهنگی در جامعه به وجود آورد و تقدس و احترام گذاشتن به قانون موجب از بین رفتن بسیاری از مشکلات وضع موجود می‎شود.

این مسئول گفت: مشکلات موجود در منطقه سیستان از جمله خشکسالی و ریزگردها، واقعیتی تلخ، شکننده و کوچ دهنده بوده و باید با جدیت برای حل مشکات سیستان تلاش کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان ابراز داشت: سوء تدبیرهای گذشته باعث کند شدن چرخه توسعه استان شده است.

هاشمی همچنین در جمع امامان جمعه تشیع و تسنن، مدیران ادارات، معتمدین، اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران و مردم هیرمند در سالن اجتماعات آموزش و پرورش هیرمند، گفت: این نخستین سفر رسمی من به شهرستان‌های شمالی استان برای دیدار مردم است تا شنیدن سخنان و مسائل و مشکلات مردم آینده را تعریف کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: آنچه که در این سفر مورد توجه است نخستین و مهم‌ترین آن بحث کمک به سلامت هوای منطقه و ارتقای زیست توام با سلامت در سطح منطقه به دلیل خشک شدن هامون و طوفان‌های شن است.

وی ادامه داد: در نظر داریم تدبیر کنیم اقتصاد مردم کامل از بین نرود و با جایگزینی الگوها و مدل‌های جدید بتوانیم موجبات پایداری حضور مردم در سطح منطقه را فراهم آوریم.

این مسئول گفت: مردم منطقه نگاه خاصی به خاک آبا و اجدادی خود دارند و این علاقه را نمی‌توانیم از مردم بگیریم و یا بگذاریم که ضعیف بشود، ما وظیفه داریم که از این علاقه مردم به سرزمینشان صیانت کنیم.

هاشمی ادامه داد: به دلیل نقش مرزداری و مرزبانی که مردم بر عهده دارند، نگاه مضاعف ما را می‌طلبد که بتوانیم حقوق  مرزبانان و مرزنشینان را در حد شایسته برای آنها در نظر بگیریم.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در این راستا دولت برای مردم حقوقی در نظر گرفته که در پی آن هر مرزنشین می‌تواند ماهیانه 2 میلیون تومان کالا وارد کشور کند و از طرفی تمام مرزنشینان سهمیه 180 دلاری که می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

این مسئول افزود: نکته دیگری که جز سیاست‌های ما است استفاده صحیح و بهینه از منابع آبی در اختیار در منطقه است که با استفاده از متدهای نوین و مدیریت صحیح و تغییر در الگو، اقتصاد و معیشت مردم منطقه را قوت ببخشیم.

وی گفت: یک سری سفرهای آب زیرزمینی عمیقی در منطقه وجود دارد که طبق برآوردهای انجام شده از منابع آبی قوی برخوردار است که با توافق وزارت نیرو، ردیف خاصی برای اینجا در نظر گرفته شده است.

هاشمی متذکر شد: یک شرکت روسی کار مطالعات سفره‌های آب زمینی منطقه را انجام خواهد داد و امیدواریم که هر چه زودتر قرارداد این کار منعقد شود.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: پل دوم میلک و ایجاد پایانه‌ها نیز فرصتی نو برای منطقه است که طبق برآوردها اگر به موقع این پروژه‌ها اجرایی شود، می‌تواند زمینه اشتغال هزار و 500 نفر را فراهم کند.

هاشمی، در نشست معتمدین، بزرگان و مردم شهرستان نیمروز که در محل حسینیه این شهرستان برگزار شده بود، افزود: مردم باید مسئولان و مدیران را خدمتگزاران خود دانسته و مدیران نیز باید این خدمت را عبادت بدانند.

وی گفت: در راستای بهره‎برداری بهینه از منابع آب، 9 هزار هکتار از زمین‌های شهرستان هیرمند، تحت پوشش آبیاری قطره ای قرار خواهد گرفت.

این مسئول ادامه داد: در این طرح برای هر نفر، یک هکتار برای آبیاری قطره‎ای در نظر گرفته شده است.

هاشمی تصریح کرد: 46هزار هکتار در کل سیستان قرار است این طرح با هزینه‎ای بالغ بر 2 هزار ملیارد تومان در صورت تصویب در مرکز کشور، در سیستان به اجرا در بیاید.

استاندار سیستان و بلوچستان به فرش بافی در این منطقه اشاره کرد و گفت: باید بحث آموزش، صادرات و حمایت از فرش بافان در دستور کار باشد و یک مرجعی برای تمام این اقدامات در این خطه ایجاد شود.

وی بیان داشت: در این خطه از استان ظرفیت بسیار فراوانی در زمینه انرژی‎های نو وجود دارد که در برخی از موارد در کل کشور نمونه آن یافت نمی‎شود و باید از آن به نحوی درست، بهره برد.

این مسئول در ادامه به مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم تا کل سیستان و بلوچستان به عنوان منطقه آزاد اعلام شود.

دیدار با خانواده سردار شهید حبیب لکزایی و غبار روبی از مزار شهدا از دیگر برنامه‎های استاندار در شهرستان نیمروز بود.

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین  در سفر دو روزه‌ی خود به منطقه سیستان، به شهرستان هامون و زهک نیز سفر کرده و از نزدیک با مردم و مسئولان دیدار کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید