جدیدترین مطالب

منوچهر متكي وزير امور خارجه با تاكيد بر اينكه دولت تا زمانيكه تروريست‌ها به سزاي عمل خود نرسند، از پاي نخواهد نشست، گفت كه پاكستان در صورت دستگيري اعضاي گروهك "ريگي"، آنها را تحويل جمهوري‌اسلامي ايران خواهد داد.

 وزير خارجه روز چهارشنبه براي پاسخ به سوال رضا طلايي نيك" نماينده بهار و كبودرآهنگ درباره ناامني‌ها در شرق كشور به دليل حضور تروريست‌ها در نقاط مرزي با كشور پاكستان، در مجلس حضور يافت.

متكي با ارايه گزارشي از عملكرد دستگاه ديپلماسي كشور، در زمينه تقويت مرزها براي مبارزه با تروريسم ،جلوگيري از ترانزيت مواد مخدر وتردد غير مجاز اتباع خارجي اظهارداشت: مشكلات مرزي در كشور نگران‌كننده است. ما از همه توان براي رفع آنها استفاده خواهيم كرد.

وزير امور خارجه افزود: از هنگامي كه گروهك تروريستي "عبدالمالك ريگي" فعاليت‌هاي ضد انساني خود را در مناطق مرزي شرق كشور آغاز كرد، موضوع پيگيري برخورد با آنها در اولويت كاري دستگاه ديپلماسي قرار گرفت كه گزارش آن در سه نوبت به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ارايه شد.

متكي ياد آور شد: در پي تماس‌ها و ديدارهاي مقامات جمهوري اسلامي ايران و پاكستان، موضوع استرداد مجرمان مورد توافق دو طرف قرار گرفت.


** پاكستان براي معدوم كردن ريگي ، تعهد داده است
وزير امور خارجه تصريح كرد: مقامات اسلام آباد تعهد داده اند، دستگاه امنيتي و انتظامي پاكستان، ريگي را به عنوان مجرم معدوم كنند.

وي افزود: برخورد ايران با پاكستان در زمينه مبارزه با گروهك تروريستي ريگي و همكاري براي تامين امنيت مرز دو كشور صريح و طلبكارانه بود.

وي ادامه داد: دولت پاكستان در عين حال، متذكر شده كه حلقه مفقوده امنيت مرزي "اطلاعات" است‌ و هنوز مقامات اسلام‌آباد موفق به كشف مخفيگاه ريگي نشده‌اند.

وزيرامور خارجه تاكيد كرد: شمال غرب كشور پاكستان و سرحدات افغانستان از نظر امنيتي متزلزل است و به‌ دليل جولان اشرار تروريست در اين منطقه، دولت پاكستان امكان جلوگيري از قاچاق مواد مخدر ، سلاح و درگيري با گروهك ريگي را ندارد و حتي مسوولان آن كشور نيز از خطرات در امان نبوده و درمعرض حمله قرار گرفته‌اند.

متكي اظهار داشت: چنانچه نيروهاي امنيتي پاكستان به اطلاعات مفيدي درباره مخفيگاه تروريست‌ها و اشرار دست يابند، قطعا بر اساس توافقات و تعهدات وارد عمل مي‌شوند و گروهك ريگي را منهدم و درصورت دستگيري،اعضاي اين گروهك را به جمهوري اسلامي ايران تحويل خواهند داد.


** انتقاد از انگليس
وي تصريح كرد: امنيت مرزها نيازمند همكاري و تعامل دولت‌هاي داراي مرز مشترك است. امروز انگليسي‌ها به ‌عنوان نماينده سازمان ملل در بخشي از مرزهاي افغانستان براي كنترل مواد مخدر و جلوگيري از توليد آن حضور دارند اما به وظايف خود عمل نمي‌كنند.

وزير امورخارجه تاكيد كرد: افزايش توليد مواد مخدر در مناطق تحت نظر انگليسي‌ها در افغانستان براي ايران همانطور مشكل‌آفرين است كه حضور نيروهاي انگليسي در بصره عراق منجر به بروز ناامني شده و ورود غيرقانوني دو هزار نفر از اتباع پاكستاني به كشورمان نيز از سوي ديگر ما را با معضل مواجه كرده است.

متكي در پايان تصريح كرد: بخشي از مشكلات حراست از مرزها مربوط به حضور و اقدامات گروهك‌هاي تروريستي در نقاط مرزي ايران ‌و پاكستان است كه مراتب اعتراض خود را به مقامات اسلام آباد اعلام كرديم و آنها نيز توضيحاتي ارايه كردند كه مورد پذيرش قرار نگرفت و بر لزوم همكاري بيشتر آن كشور براي تامين امنيت شرق ايران تاكيد شد.

"رضا طلايي نيك" عضو كميسيون ‌امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز پس از سخنان وزير امور خارجه اعلام كرد كه از توضيحات وي قانع شده اما همچنان خواستار ادامه تلاش‌هاي دستگاه ديپلماسي براي تامين امنيت شرق كشور است.

نماينده بهار و كبودر آهنگ اظهار داشت : ايران بايد اردوگاه اتباع بيگانه در زاهدان را ساماندهي كند و پاكستان نيز بايد جاده كويته را اصلاح كند تا در سايه همكاري‌هاي دوجانبه، امنيت نقاط مرزي تقويت شود.

وي افزود: امروز تجارت مواد مخدر با تحقق رقم ‪ ۵۰۰‬ميليارد دلاري با تجارت نفت رقابت مي‌كند و بخش عمده توليد اين مواد در افغانستان انجام مي‌شود و جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند بودجه‌هاي كمكي خود به آن كشور و يا ديگر كشورهاي همسايه را متناسب با تعهدات آنها براي تامين امنيت مرزها تنظيم كند.

طلايي نيك تاكيد كرد: امنيت، نياز توسعه متوازن است و بازدارندگي از تهديدات براي تقويت امنيت از طريق رايزني و همكاري دو جانبه با كشورهاي همجوار از اولويت‌هاي كاري دستگاه ديپلماسي است و وزارت امور خارجه بايد به وظايف و تعهدات خود براي تامين امنيت شرق كشور عمل كند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید