جدیدترین مطالب

در حالي که سوابق يک متهم، که هفته گذشته به اتهام ارتباط با گروه تروريستي جندالله اعدام شده، در يکي از رسانه‌هاي خارجي منتشر گرديد، اين گروه مدعي گروگانگيري تازه سه نظامي ايران شد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، اين گروه در بيانيه‌اي که شبکه «العربيه» نيز آن را منتشر کرد، مدعي گروگان گرفتن سه افسر نظامي ايران شد. اين در حالي است که منابع نزديک به سپاه پاسداران چنين موضعي را تأييد نکرده‌اند.

اين گروه تروريستي در بيانيه خود همچنين از قتل دو تن ديگر از 16 گروگان خود خبر داد که با اين حساب، تاکنون 10 تن از سربازان ناجا به دست آنان به شهادت رسيده‌اند. مقامات وزارت کشور و وزارت اطلاعات تاکنون قتل اين گروگان‌ها را تأييد نکرده‌اند و کردان که هفته گذشته وزير کشور شد نيز تاکنون در اين زمينه سخني نگفته است.

در همين حال، در حالي که رسانه‌هاي خارجي با روزنامه‌نگار خطاب کردن يعقوب مهرنهاد، يکي از مرتبطان جندالله که دوشنبه هفته گذشته در زندان زاهدان اعدام شد، از اعدام وي انتقاد مي‌کنند، رسانه فارسي اپوزيسيون مقيم هلند، برخي از سوابق وي را افشا کرد.

اشکان آذر کيش، عضو NGO مددکاري اميد استان سيستان و بلوچستان به اين رسانه مي‌گويد: «ايشان دو ديدار با آقاي ريگي داشت و قول داد که شاخه فرهنگي جندالله را در ايران بين زنان و جوانان راه‌اندازي کنند. آنچه‌ در پرونده‌شان مطرح بود، اين است که فقط براي آنها عضوگيري کند و روي جذب نيرو کار کند. ولي بعد از آن يک ديداري هم با يکي از سران حزب دموکرات بلوچستان داشت که در سوئد زندگي مي‌کند و در شبکه‌هاي ماهواره‌اي هم صحبت مي‌کند. در امارات ايشان را ملاقات کرد و از ايشان پول گرفت. اين حزب، جزو حزب‌هاي سه چهار نفره سياسي است، ولي فاز نظامي ندارد.
وقتي ايشان را بازداشت کردند، مي‌گفتند که اين قضيه خيلي جدي مطرح بود. حتي خود آقاي ريگي فيلم ديدارش با مهرنهاد را براي دستگاه اطلاعاتي ايران فرستاده، موقعي که فهميد ايشان با اين شخص هم تماس گرفته و فکر کرده که مي‌خواهد ايشان را دور بزند. حالا اين جهتش را من دقيقاً نمي‌دانم ولي طبق گفته‌ها، ايشان از ‌آقاي بليده پول گرفته، در پرونده او هم ظاهرا اين قضيه آمده. اما ايشان از آقاي ريگي پولي نگرفته بود.»

عليرضا ابرين، فعال حقوق بشر در سيستان و بلوچستان نيز مي‌گويد: «يعقوب مهرنهاد،‌ آدمي بود که مي‌خواست خيلي مطرح بشود. آن‌جوري که ما از پرونده او اطلاع پيدا کرديم، او دو بار با عبدالقادر ملاقات کرده بود. اعترافات، خودش است. آن چيزي که خودش اعتراف کرده، از آقاي بليده هم که مسئول جبهه متحد بلوچ در سوئد است، حدود ۲۰۰ هزار دلار پول گرفته، براي اين‌که شاخه فرهنگي جندالله باشند‌. بعد وسط اين قضايا، ‌آقاي مهرنهاد تصميم مي‌گيرد همه اينها را دور بزند، و يکي از اين دو تا يا عبدالمالک يا بليده، او را لو مي‌دهند.»
*****
گفتنی است گروهک تروریستی جندالله به سرکردگی مالک ریگی تا کنون جنایات زیادی در سیستان و بلوچستان مرتکب شده و تعداد زیادی از هموطنان را به شهادت رسانده است. فاجعه تروریستی تاسوکی در 25 اسفند 1384، که در آن سی نفر از مردم عادی به گلوله بسته شدند که طی آن بیست و دو نفر به شهادت رسیدند و هفت نفر نیز به گروگان گرفته شدند توسط همین گروهک تروریست انجام گرفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید