جدیدترین مطالب

نگاه انسانی ما و نه حتی نگاه اسلامی و شیعی ما می‌گوید بایستی حقوق اولیه مردم بحرین استیفا شود و آنان بتوانند از حق انتخاب کردن، حق انتخاب شدن و حق انتقاد و اعتراض مدنی و سیاسی و اجتماعی برخوردار باشند و در مناصب و پست‌های حکومتی مشارکت داشته باشند و بتوانند سرنوشت خود و جامعه خود را تعیین کنند. و در یک کلام از حق رأی برابر برای در اختیار گرفتن مناصب برخوردار باشند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یادداشتی از دکتر شریف لک زایی
به مناسبت سالگشت انقلاب بحرین
 
در میان قیام‌ها و انقلاب‌های مختلفی که در طی دو سال اخیر در منطقه عربی، افریقایی و خاورمیانه‌ای به وجود آمد انقلاب مردم بحرین بسیار مظلوم واقع شده است. مظلومیت و کشتار مردم مظلوم بحرین در حالی اتفاق می‌افتد که همه تلاش مدعیان حقوق بشر برای به آتش کشیدن سوریه در جریان است. دولت‌های مخالف نظام سیاسی کنونی سوریه با جمع‌آوری و گسیل تروریست‌های القاعده به این کشور با اعمال خشونت‌های گسترده، تقریباً قیام و انقلاب مردمی آن را به نابودی کشانده و جنگ داخلی به راه انداختند در حالی که مردم بحرین با کرامت تمام و همراه با مسالمت به قیام و اعتراض پرداختند اما پاسخ آن‌ها گلوله آتشین آل خلیفه و آل سعود بود.

اگر حکومت اقلیت علوی در سوریه ناپسند است و باید برای از میان بردن بشار اسد و سقوط حکومت سوریه از تروریست‌های القاعده کمک گرفت! حکومت اقلیت سنی آل خلیفه بر اکثریت شیعیان بحرین هم بسیار ناپسند است و مطابق معیارهای دموکراتیک روزجهانی نیست. چگونه است که در این میان یکی بد و ناپسند است و آن دیگری خوب و پسندیده است؟ برای سقوط یکی از همه راه‌ها کوشیده‌ و تلاش کرده و می‌کنید و از جمله با تروریست‌هایی که ادعای مبارزه با آنان را دارید همسو و همراه گشته‌اید و از سوی دیگر برای جلوگیری از سقوط دیگری لشکرکشی می‌کنید و با کشتار مردم آن و به زندان افکندن مبارزان انقلابی و شکنجه آنان از سقوطش جلوگیری می‌کنید؟

متأسفانه آزار و اذیت و شکنجه و زندان و کشتار روز به روز مردم صبور بحرین از دو سال گذشته تا کنون، در سایه سکوت سنگین و شرمگین سیاسی و رسانه‌ای مدعیان حقوق بشری رخ می‌دهد و صدای این انسان‌های مظلوم به جایی نمی‌رسد. انگلیس و امریکا به سبب منافع پیدا و پنهان خود در بحرین، دستی آشکار در تداوم بحران بحرین و استمرار ظلم به ملت آن دارند و نقش گسترده‌ای به منظور سرکوب مردم مظلوم بحرین به مباشرت آل سعود ایفا می‌کنند. تحت الحمایگی حکومت آل خلیفه و سرسپردگی و مزدوری حکام آن امروزه بر کسی پوشیده نیست اما کسی را هم یارای کمک به مردم بحرین نیست.

آنچه آشکار است، محروم کردن اکثریت مردم بحرین از حقوق مدنی و سیاسی و اجتماعی اولیه‌ای است که توسط مدعیان حقوق بشری مطرح می‌شود و دائم در رسانه‌ها و تبلیغات آنان بازگو می‌شود. سلب حقوق مدنی و سیاسی و اجتماعی مردم در کشور بحرین البته مختص شیعیان این کشور نیست بلکه حتی اقلیت سنی را نیز شامل می‌شود؛ زیرا آنان نیز از چنین حقوقی محروم هستند؛ زیرا مقدّرات این کشور کوچک خلیج فارس را تنها اندکی از اعضای یک خانواده رقم می‌زنند و غالب پست‌ها و مناصب ریز و درشت را با وابستگی و تحت الحمایگی آل سعود و انگلیس و امریکا در اختیار گرفته‌اند.

چرا آنچه را که مدعیان غرب امروزه برای برخی کشور‌ها و از جمله سوریه تجویز می‌کنند از مردم این کشور دریغ می‌کنند؟ آل خلیفه و آل سعود چرا در این میان استثنا شده‌اند؟ آیا جز این است که در خدمت منافع بیگانگان هستند و سرسپردگی آن‌ها را به جای می‌آورند؟

نگاه انسانی ما و نه حتی نگاه اسلامی و شیعی ما می‌گوید بایستی حقوق اولیه مردم بحرین استیفا شود و آنان بتوانند از حق انتخاب کردن، حق انتخاب شدن و حق انتقاد و اعتراض مدنی و سیاسی و اجتماعی برخوردار باشند و در مناصب و پست‌های حکومتی مشارکت داشته باشند و بتوانند سرنوشت خود و جامعه خود را تعیین کنند. و در یک کلام از حق رأی برابر برای در اختیار گرفتن مناصب برخوردار باشند.

اقلیت حاکم دیگر فاقد پشتوانه مردمی هستند و طبیعتاً هر حکومتی برای بقای خود نیازمند اتکا به مردم خود است. چیزی که امروزه رژیم بحرین فاقد آن است و بر نظامیان اشغالگر آل سعود متکی شده است. بحران بحرین تنها زمانی حل خواهد شد که عموم مردم بحرین و نه تنها شیعیان بتوانند از حقوق اولیه و برابر شهروندی و مدنی و سیاسی و اجتماعی خویش برخوردار گردند و واجد حقوق اولیه خود بشوند.
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید