جدیدترین مطالب

شریف لک زایی نوشت: این که کرونا در حداقل زمان ممکن فتیله و زمام ایده دولت حداقلی را پایین بکشد جای چون و چرا و گفت‌وگو دارد و حداقل نیازمند ارائه بدیل‌هایی برای این منظور است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، دکتر شریف لک زایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره تیتر روزنامه فرهیختگان با «کرونا؛ پایان ایده دولت حداقلی» به تاریخ دوشنبه ۱۸ فروردین نوشت:

پایان ایده دولت حداقلی؟

دوستان روزنامه فرهیختگان تیتر اول زده‌اند که "کرونا، و پایان ایده دولت حداقلی". اما این شاید آرزوی محال و تا اندازه‌ای خام باشد. سال‌ها طول کشیده تا ایده دولت حداقل به بار بنشیند و گوشه‌هایی از دنیا با فرض ایده دولت حداقلی به سر ببرند.

این که کرونا در حداقل زمان ممکن فتیله و زمام ایده دولت حداقلی را پایین بکشد جای چون و چرا و گفت‌وگو دارد و حداقل نیازمند ارائه بدیل‌هایی برای این منظور است.

فعلاً که این دولت‌ها در وضعیت خروج از گیجی حمله کرونا هستند و اندیشمندان در این زمینه در حال گپ و گفت و ارائه نظر.

با این حال شاید این تعبیر صحیح‌تر باشد که کرونا اندکی و بلکه بیشتر باعث تعلیق موقت ایده دولت حداقلی در عمل شده است. از این رو به نظر نمی رسد که هیچ بازگشتی ناظر به گذشته رخ دهد. شرایطی که کرونا ایجاد کرده موجب شده است وظایف حداکثری برای سلامت شهروندان ایجاد شود. درواقع دولت‌های حداقلی خود در پی ایجاد این شرایط هستند و از امکانات موجود در این زمینه بهره می‌برند و این به معنای تداوم این وضعیت نیست.

این دولت‌ها خود از ارتش و نیروهای انتظامی و امنیتی خواسته‌اند تا برای مدیریت و کنترل بحران کرونا به آنها کمک کنند. بنابراین تیر خلاصی زدن به این دولت‌های مبتنی بر این ایده هنوز زود است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید