جدیدترین مطالب

sharif_lakzaee.jpgشریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با بیان این‌که اندیشه سیاسی آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی سرشار از مباحث قرآنی است، گفت: به عنوان مثال در بحث آزادی دائماً در مباحث خود به آیات قرآن استناد می‌کنند و از موضع و منظر یک مفسر این مباحث را ارائه می‌دهند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علامه جوادی آملی؛ مظهر وحدت قرآن، عرفان و برهان
شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، ضمن بیان این مطلب در مورد مبانی اندیشه سیاسی آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی گفت: وقتی که در مورد اندیشه سیاسی اندیشمندان و متفکران مسلمان صحبت می‌کنیم، مشخص است که اندیشه آن‌ها از مباحث دیگر اندیشمندان جهان و از جمله غرب متفاوت و جداست.

وی افزود: مباحث علمی آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی دارای ویژگی خاصی است، ضمن این‌که اندیشه ایشان از فضای اندیشه‌های غربی متمایز است، در میان خود اندیشمندان اسلامی هم ایشان دارای فضای فکری خاص و ممتازی هستند.

مؤلف کتاب «آزادی سیاسی در اندیشه آیت‌الله مطهری و آیت‌الله بهشتی» در بیان علل چنین ویژگی‌ها و شاخص‌هایی اظهار کرد: اول این‌که ایشان مفسر بسیار بزرگی هستند که آیات قرآنی را از منظر خود قرآن تفسیر می‌کنند، سال‌هاست که ایشان دارند مباحث تفسیری خود را در حوزه علمیه ارائه می‌کنند و از این جهت به نظر می‌رسد که وجه برجسته‌ای دارند.

لک‌زایی در ادامه سخنانش با بیان این‌که طبیعتاً بحث‌های اندیشه سیاسی آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی هم سرشار از مباحث قرآنی است، تصریح کرد: به عنوان مثال در بحث آزادی ایشان دائما در مباحث خود به آیات قران استناد می‌کنند و از موضع و منظر یک مفسر این بحث‌ها را ارائه می‌دهند.

نویسنده کتاب «آزادی و دانش» با اشاره به این‌که نکته دوم در شخصیت آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی این است ایشان یک فیلسوف است، تأکید کرد: ایشان از سرآمدان فلسفه متعالیه در عصر حاضر و شاگرد علامه طباطبایی هستند که خود علامه در دوره معاصر در حکمت متعالیه و در فلسفه اسلامی درخشش خاصی داشتند.

وی افزود: همچنین علامه طباطبایی در مباحث قرآنی اشراف بسیار کامل و جامعی داشتند و بزرگ‌ترین مفسر قرآن در دوره معاصر هستند، اما جنبه فیلسوفانه هم داشتند. به هر حال شاگردان ایشان هم از این فضا متأثر شدند؛ هم از فضای قرآنی و تفسیری علامه طباطبایی تأثیر پذیرفتند و هم از فضای فلسفی ایشان و مشرب و مکتبی که این دو بزرگوار در آن فضا تأمل می‌کنند که حکمت متعالیه است و ویژگی‌های خاصی دارد که این حکمت را از حکمت اشراق و مشاء متمایز می‌کند، البته این مکاتب اشتراکات فراوانی هم دارند، ولی نکات برجسته‌ای وجود دارد که باعث می‌شود حکمت متعالیه از آن‌ها متمایز شود.

مؤلف کتاب «آزادی» با بیان این‌که نکته دیگری که درباره ویژگی آیت‌‌الله‌العظمی جوادی آملی باید گفت این است که ایشان فقیه برجسته‌ای هم در دوره معاصر هستند، اذعان کرد: بحث‌های فقهی استاد جوادی آملی ریشه‌های مباحث فلسفی، تفسیری و الهیاتی ایشان قرار گرفته است. سال‌هاست که درس‌ خارج فقه ایشان در مدرسه فیضیه دایر است و شاگردان بزرگی را در این خصوص تربیت کرده‌اند.

وی افزود: آن‌طوری که بنده از خود ایشان شنیدم حوزه مباحث فقهی، فلسفی و اصولی باید از هم متمایز باشد، مفاهیم این علوم نباید با هم خلط شود و روش‌شناسی‌شان با هم متفاوت است، ولی در این‌که یکی از ویژگی‌های ایشان این است که یک فقیه برجسته‌ هستند نباید تردیدی داشت.

نویسنده کتاب «بررسی تطبیقی نظریه‌های ولایت فقیه» تصریح کرد: ویژگی دیگری که آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی را از سایر اندیشمندان اسلامی متمایز می‌کند این است که ایشان مباحث عرفانی عمیقی نیز دارند و می‌توان گفت که عارف برجسته‌ای هستند. ضمن اینکه مباحث فکری دیگری دارند که در حوزه‌های فرهنگی و علی‌الخصوص مباحث سیاسی ـ اجتماعی مطرح شده و مباحث جامعه ما را می‌تواند پوشش دهد و به نوعی در پاسخ به پرسش‌های زمانه و شبهات مطرح شده و نیازهای فکری و فرهنگی و سیاسی ـ اجتماعی جامعه ما را پاسخ می‌دهد.

نویسنده کتاب «توزیع و مهار قدرت در نظریه ولایت فقیه» با بیان این‌که اگر بخواهیم وارد بحث اندیشه سیاسی ایشان شویم، طبیعتاً در این بحث تأثیرات همه این منظرها را خواهیم دید، گفت: می‌توان گفت که بحث‌های سیاسی و فلسفه سیاسی ایشان را باید در حکمت سیاسی متعالیه جست‌وجو کنیم و از این منظر مباحث فلسفه سیاسی ایشان را دنبال کنیم. گزارش سلسله نشست‌هایی با ایشان درباره مباحث اندیشه سیاسی در قالب کتابی با عنوان «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» منتشر شده که مباحث جدیدتری را در بحث سیاست متعالیه و اندیشه سیاسی ارائه کرده‌اند که بسیار قابل توجه است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید