جدیدترین مطالب

شریف لک زایی در گفتگویی با رسانه ها گفت: هدف اصلی در انتشار مجموعه سیاست متعالیه این است که نگاهی اثباتی به موضوع اسلامی شدن علوم فارغ از شعار و حرف اتخاذ شود. زیرا اگر از لحاظ عملی معتقد هستیم که فلسفه سیاسی و علوم انسانی اسلامی داریم، باید در حوزه فلسفه سیاسی فعالیتی جدی صورت دهیم. وی تاکید کرد: از این رو این طرح پژوهشی و محصولات دیگر آن که در حال انتشار است این هدف اثباتی را دنبال می کند که در حوزه فلسفه اسلامی و به ویژه در بحث فلسفه سیاسی متعالیه حرف های زیادی برای گفتن است و می توان مبحث سیاست متعالیه را به عنوان یک رشته دانشی و تحصیلی مستقل در مراحل تحصیلات تکمیلی مطرح کرد.

_____________________________________________

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با اعلام انجام پروژه حکمت سیاسی متعالیه گفت: ارائه پشتوانه فلسفه سیاسی برای انقلاب اسلامی از اصلی ترین اهداف این پروژه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، شریف لک زایی، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی از انتشار کتاب دفتر سوم نشست ها و سخنرانی های همایش "سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه" خبر داد و گفت: این کتاب شامل سه بخش است. بخش نخست، دو سخنرانی آیت الله جوادی آملی را دربردارد که شامل بیانات ایشان در روز همایش و نیز در دیدار اعضای کمیته علمی همایش است که حاوی نکات ارزشمند و مغتنمی است.

وی افزود: بخش دوم این کتاب، سخنرانی های روز همایش را شامل می شود. این سخنرانی ها حاوی نکات علمی و روش شناختی است و در آنها، محتویات کلی و عمومی راجع به سیاست متعالیه مطرح می شود. البته مباحثی جدیدی هم در این سخنرانی ها مطرح می شود که از آن جمله می توان به موضوع ابتنای فقه سیاسی بر حکمت متعالیه اشاره کرد که امروز به شکل یک پروژه مستقل تحت عنوان فلسفه فقه سیاسی ملاصدرا با محوریت حجت الاسلام والمسلمین احمدمبلغی در حال انجام است.

لک زایی بیان کرد: همچنین موضوع فلسفه علم ملاصدرا نیز در این سخنرانی ها مطرح شد که امروز این مساله هم در حال پیگیری و بررسی بیشتر است.


عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: بخش سوم این کتاب شامل نشست های همایش است که در این دفتر، هفت نشست با عناوینی مانند نسبت حکمت و شریعت، اخلاق و سیاست، چیستی حکمت سیاسی متعالیه، سرشت و جایگاه فلسفه سیاسی، فلسفه تاریخ در حوزه غرب و شرق اسلامی با تاکید بر اندیشه استاد مطهری است. در برخی از این نشست ها مباحث جدیدتری را دنبال می کنند که از آن جمله می توان به موضوع ابواب سیاسی اجتماعی نظریه حرکت جوهری اشاره کرد که نگاه نوینی به این نظریه دارد و وجوه سیاسی اجتماعی آن مطرح می کند.


وی درباره اهداف انتشار این مجموعه ابراز کرد: هدف اصلی در انتشار مجموعه سیاست متعالیه این است که نگاهی اثباتی به موضوع اسلامی شدن علوم فارغ از شعار و حرف اتخاذ شود. زیرا اگر از لحاظ عملی معتقد هستیم که فلسفه سیاسی و علوم انسانی اسلامی داریم، باید در حوزه فلسفه سیاسی فعالیتی جدی صورت دهیم.

وی تاکید کرد: از این رو این طرح پژوهشی و محصولات دیگر آن که در حال انتشار است این هدف اثباتی را دنبال می کند که در حوزه فلسفه اسلامی و به ویژه در بحث فلسفه سیاسی متعالیه حرف های زیادی برای گفتن است و می توان مبحث سیاست متعالیه را به عنوان یک رشته دانشی و تحصیلی مستقل در مراحل تحصیلات تکمیلی مطرح کرد.


لک زایی عنوان کرد: علاوه بر این، توانمندسازی، به روزسازی و به روزرسانی فلسفه سیاسی اسلامی و نیز درگیر کردن آن با مسائل و نیازهای جدید و مسائلی که در جهان امروز مطرح است، از جمله دیگر اهداف پیگیری پروژه سیاست متعالیه است.

 

ضرورت ارائه پشتوانه فلسفه سیاسی برای انقلاب اسلامی
عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی به مساله ارتباط انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه اشاره کرد و افزود: یکی از اصلی ترین هدف های پیگیری پروژه حکمت سیاسی متعالیه، ارائه پشتوانه فلسفه سیاسی برای انقلاب اسلامی است. زیرا معتقدیم انقلاب اسلامی از پشتوانه حکمت متعالیه برخوردار است و برای تحلیل انقلاب اسلامی و ارزش های آن می توان به آن تمسک کرد.

وی اعلام کرد: همسو با این مهم دو پروژه در پژوهشکده در جریان است که یکی از آنها نشست ها و گفتگوهایی در این زمینه است که موضوع حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی را کاوش می کند و دیگری مجموعه مقالاتی است که در همین زمینه ارائه می شود و می تواند تکمیل کننده این حلقه باشد.  مساله نیازمندی نظام و جامعه به یک فلسفه سیاسی مدنظر ما قرار دارد که طرح پژوهشی حکمت سیاسی متعالیه می تواند جهت دهنده و تحقق بخش این مساله باشد.

 

انجام پژوهش درآمدی بر حکمت سیاسی متعالیه
لک زایی در مورد مجموعه منشورات سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه گفت: تاکنون چهار جلد از مجموعه مقالات که بخش عمده آن مقالات روز همایش سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه است، منتشر شده است. همچنین دو جلد از دفترهای نشست ها و گفتگوها  منتشر شده و جلد سوم همانگونه که گفته شد در حال انتشار است. همچنین دو پژوهش مستقل با عنوان "درآمدی بر حکمت سیاسی متعالیه" و "مفهوم شناسی حکمت متعالیه سیاسی" منتشر شده است که توانسته فضای ایجابی مناسبی را به لحاظ فلسفه سیاسی در جامعه ایجاد کند.


بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، وی افزود: علاوه بر موارد فوق، پژوهش های دیگری هم در حال انجام و انتشار است که می توان از جمله آنها به "فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی ملاصدرا" و نیز "فلسفه سیاسی ملاصدرا" به طور مستقل اشاره کرد. ضمن آنکه موضوع فعل اخلاقی و فعل سیاسی در حکمت متعالیه به عنوان یک طرح پژوهشی مستقل نیز در حال انجام است. کتاب "بحثی در باب انسان" که مقایسه اندیشه علامه طباطبایی (ره) و هابز است نیز در حال انتشار است و به زودی در دسترس خوانندگان قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم مجموعه کارهایی که در حال انجام است بتواند به عمق و غنای بحث سیاست متعالیه کمک کند و اثرات خود را در جامعه علمی ما برجای گذاشته و ما را به سمت تحقق علوم انسانی اسلامی هدایت کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید