جدیدترین مطالب

1__1_s_116130.jpgشریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفتگو با خبرگزاری فارس، تحقق آزادی را زمینه تحقق عدالت دانست و گفت: «آزادی» با مشارکت دادن مردم در عرصه عمومی امکانپذیر می‌شود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شریف لک‌زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین‌ و اندیشه خبرگزاری فارس، در مورد آزادی و راهکار تحقق آن در جامعه اسلامی اظهار داشت: در مرحله نخست مناظرات در تبیین مسائل علمی می‌تواند مؤثر باشد منظورم از مناظره گفت‌وگوست.

وی افزود: مناظرات و گفت‌وگویی که در شرایط فعلی جامعه ما صورت می‌گیرد شکل ایده‌آل و صحیحی ندارد و به جامعه آسیب می‌زند و طبیعتاً گفت‌وگو و مناظراتی که صورت می‌گیرد باید توقع داشت که به ارتقا و رشد مباحث در جامعه کمک کند.

‎نویسنده کتاب «آزادی سیاسی در اندیشه آیت‌الله مطهری و آیت‌الله بهشتی» ادامه داد: در مناظره باید آزادی، احترام متقابل، اعتماد، برابری و عدالت وجود داشته باشد خدا انسان را آزاد آفریده است و آزادی بدون حد و حدود وجود ندارد و حدود آزادی در هر جامعه‌ای متفاوت است حتی در طبیعت آزادی کامل وجود ندارد.

وی افزود: آزادی مطلق خردمندانه نیست، آزادی در هر جامعه‌ای دارای حدود است و به عنوان انسان متشرع دین را پذیرفتیم برخی قیود را دین به انسان تکلیف می‌کند.

لک‌زایی ادامه داد: گستره حدود آزادی نباید آن اندازه باشد که اصل آزادی مورد تردید قرار بگیرد البته انسان در شرایط عدم آزادی مقاومت می‌کند.

نویسنده کتاب « مناسبات دانش و آزادى» گفت: آزادی می‌تواند به ارتقای وضعیت انسان در جامعه کمک کند همانگونه که رهبری فرموده‌اند نباید از آزادی ترسید. آزادی فضایی به وجود می‌آورد که در آن فضا انسان راحت‌تر می‌تواند نیازهای خود را بیان کند و نفاق در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی اتفاق نمی‌افتد و در نظام استبدادی نفاق بوجود می‌آید.

وی ادامه داد: باید از منظر فلسفی، جامعه‌شناختی، روان‌شناختی و فلسفه اخلاقی آزادی مورد بحث قرار گیرد و مجموعه این تلاش‌ها می‌تواند دیدگاه ما را در مورد آزادی تکوین کند به لحاظ دینی و فقهی نیز آزادی باید مورد توجه قرار بگیرد. طبعاً آزادی به فضایل می‌انجامد.

لک‌زایی گفت: تحقق آزادی نیز به تحقق‌بخشی عدالت کمک می‌کند با توجه به مشارکت دادن مردم در عرصه عمومی آزادی امکانپذیر است.

وی ادامه داد: شهید مطهری تعابیر رفیعی در مورد آزادی دارد و می‌گوید: اگر مردم در انتخاب اشتباه کنند باز هم باید آزاد باشند.

لک‌زایی گفت: اطلاع‌رسانی درست به موقع و صحیح در جامعه اهمیت دارد و به تحقق آزادی کمک می‌کند، بی‌شک اگر اطلاع‌رسانی درستی نشود تصمیم‌های درست گرفته نمی‌شود؛ به بیان دیگر رسانه‌های آزاد در رشد تحقق‌های آزادی کمک می‌کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید