جدیدترین مطالب

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نشست وجوه سیاسی حکمت متعالیه با حضور دکتر شریف لک زایی و هیاتی از اساتید دانشگاه های کشور تونس در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

جلسه اول به مباحث کلی و مقدماتی گذشت و از جمله مباحث زیر مطرح شد: جایگاه ملاصدرا و حکمت متعالیه در میان حکمت های اسلامی، طبقه بندی آثار ملاصدرا و جامعیت فلسفه ایشان، ارتباط حکمت متعالیه با تحولات سیاسی و اجتماعی، اشاره به برخی حکمای مهم و تاثیرگذار حکمت متعالیه در دوره معاصر از جمله سيدجمال‌الدين اسدآبادی و امام موسی صدر و امام خمینی، اشاره به برخی مباحث اصلی حکمت متعالیه و پیامدهای سیاسی و اجتماعی آن، جریان شناسی حکمت متعالیه در دوره معاصر، توجه به اخلاق و نقش اصلی آن در حکمت متعالیه به عنوان گمشده جهان معاصر، بحث رابطه نفس و بدن و پیامدهای سیاسی و اجتماعی آن، رابطه شریعت و سیاست در حکمت متعالیه، و... گفتگو شد.
اساتید تونسی هم با استقبال از مباحث، پرسش‌های مختلفی در ضمن بحث مطرح کردند که برخی محورهای آن از این قرار است: درباره نسبت و ارتباط فلسفه اسلامی با فلسفه یونان، میزان نوآوری فلاسفه مسلمان و اختصاصات فلسفه اسلامی، ارتباط حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی، موقعیت و شخصیت فلسفی سید جمال الدین اسد آبادی، امام موسی صدر و امام خمینی، و ....
در بخشی از نشست، درباره ارتباط انقلاب اسلامی با حکمت متعالیه از سوی یکی از اساتید به مصاحبه حسنین هیکل، روزنامه نگار مشهور مصری با امام خمینی و سوال وی از امام درباره تأثیر شخصیت‌هایی غیر از پیامبر اکرم و امام علی علیه السلام بر وی مورد توجه قرار گرفت که به اختصار صحبت شد. البته ایشان به نقل از کتاب حسنین هیکل این بحث را مطرح کرد و معلوم بود که پاسخ امام خمینی برایش جالب بوده که فرموده است در فلسفه ملاصدرا، در حدیث کافی و در فقه جواهر.
 
مطالب مرتبط
گزارش تصویری  
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید