جدیدترین مطالب

دومین کنگره ملی «حکمت سیاسی متعالیه» در سه روز به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، شریف لک زایی با اشاره به برگزاری کنگره «حکمت سیاسی متعالیه» گفت: این کنگره در ادامه کنگره ای است که در سال ۱۳۸۷ برگزار شد؛ کنگره اول با عنوان «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» بود و محور اصلی فراخوان همایش اول، "امکان حکمت سیاسی متعالیه" بود که این بحث با اشراف و نظارت عالی حضرت آیت الله جوادی آملی برگزار شد و ایشان سخنران افتتاحیه همایش بودند و در نشست هایی بحث های مهمی را ارائه فرمودند که در یک مجلد به صورت مستقلی منتشر خواهد شد.

وی گفت: ایده حکمت سیاسی متعالیه تا امروز در مجامع علمی به صورت گسترده ای مطرح شده و ادبیات تولید شده نشان می دهد که نظر نخبگان و علاقه مندان حوزه مباحث فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی را به خود جلب کرده است. همینطور از اقبال دانشجویان تحصیلات تکمیلی به انجام پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری در زمینه حکمت سیاسی متعالیه به نظر می رسد که ضرورت استمرار این حرکت را به منظور تمهید نظریه های سیاسی بر مبنای حکمت سیاسی متعالیه ایجاد می کند.

دبیر علمی کنگره حکمت سیاسی متعالیه با اشاره به دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه تصریح کرد: با این نگاه و رویکرد، دومین کنگره با محوریت و رویکرد اصلی «نظریه دولت» طراحی شد که در آن به بررسی نقش حکمت سیاسی متعالیه در تولید نظریه مطلوب دولت و کارویژه های دولت و ماهیت، مسائل و غایت دولت و نقد ارزیابی نظریه های رایج در زمینه دولت و همینطور بحث تجربه حکمرانی در جمهوری ایرانی ایران مطمع نظر واقع شد.

وی افزود: در محورهای فراخوان همایش، این عناوین و مباحث به صورت خاصی مورد توجه قرار گرفت که بحث نظریه دولت مطلوب از منظر حکمت سیاسی متعالیه و ظرفیت های حکمت سیاسی متعالیه برای ارائه دولت متعالیه، تجربه حکمرانی در دولت جمهوری اسلامی ایران از منظر حکمت سیاسی متعالیه، کارویژه های دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه، نقد و ارزیابی نظریه های دولت و دیدگاه برخی از متفکران مسلمان راجع به بحث دولت و نگاهی تطبیقی و مقایسه ای در باب دولت از دیدگاه آنها، به عنوان پنج محور اصلی فراخوان اعلام شد.

لک زایی به اهداف دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه پرداخت و اظهار داشت: در این کنگره اهداف دیگری هم در کنگره دوم داشتیم که توانمندسازی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی و توجه به کارآمدی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی، تمهید نظریه های سیاسی بر اساس حکمت سیاسی متعالیه، نقد و بررسی ادبیات و نظریه های راجع در علوم سیاسی در شمار اهداف دیگری بود که این کنگره بر آن بود که به این مباحث بپردازد.

وی گفت: در زمینه فعالیت ها و برنامه هایی که در کنگره دوم صورت گرفته، به خواست خدا در این کنگره در روز اختتامیه از سه اثر تولیدی این کنگره رونمایی خواهیم کرد و همچنین از مجموعه مصاحبه های کنگره است که در موضوع ماهیت و مسائل دولت انجام شده و مجموعه ۱۸ مصاحبه با صاحب‌نظران و اساتید حوزه فلسفه سیاسی اسلامی، فلسفه اسلامی و اندیشه سیاسی، و یک مجلد مجموعه مقالات همایش است که آماده شده و در دست نشر است. اثر دیگری که منتشر خواهد شد، مباحث هشت جلسه، نشست و گفت و گو با حضرت آیت الله جوادی آملی با عنوان «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» است که در اختتامیه این کنگره رونمایی خواهد شد.

دبیر علمی کنگره حکمت سیاسی متعالیه تصریح کرد: دیگر فعالیت ها و برنامه های این کنگره به صورت نشست، کرسی های ترویجی و درس گفتارهایی انجام شده بود که مجموعه ۲۷ نشست راجع به حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی برگزار شده که مرحله تکمیل و آماده سازی را طی می کند که مرحله تکمیل و آماده سازی را طی می کند و به صورت اثر تألیفی انتشار خواهد یافت. به هر حال، بحث پشتوانه فلسفی انقلاب اسلامی و تحلیل فلسفی انقلاب اسلامی و دانش های مرتبط با انقلاب اسلامی در این کار مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه از دیگر اقدامات این کنگره، مجموعه ۱۶ جلسه درس گفتار فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه است، افزود: با ارائه استاد سید مهدی امامی جمعه در اصفهان برگزار گردید که پس از نگارش متن، منتشر خواهد شد.

لک زایی اظهار داشت: مجموعه شش جلسه درسگفتار فلسفه امنیت در حکمت سیاسی متعالیه با ارائه حجت الاسلام والمسلمین استاد نجف لک زایی برگزار شد و پس از تکمیل متن این درسگفتارها، منتشر خواهد شد. همچنین درسگفتار خوانش رساله المظاهر الهیه را با ارائه حجت الاسلام والمسلمین استاد مرتضی جوادی آملی را داشتیم که این جلسات پیاده سازی و منتشر خواهد شد.

وی گفت: مجموعه شش درسگفتار فلسفه سیاسی و حکمت متعالیه با ارائه آقای دکتر جهانگیر مسعودی در مشهد برگزار گردید و چهار جلسه باقی مانده که برگزار و منتشر خواهد شد.

دبیر علمی کنگره حکمت سیاسی متعالیه تصریح کرد: مجموعه هفت جلسه درس گفتار فلسفه فقه سیاسی متعالیه با ارائه حجت الاسلام والمسلمین استاد احمد مبلغی برگزار شد که متن آن آماده و منتشر خواهد شد.

وی افزود: بیشتر مقالات پذیرفته شده در قالب ۱۴ نشست و کرسی ترویجی در قم، مشهد و تبریز مورد توجه قرار گرفته اند که در ادامه مباحث توانمندسازی فلسفه سیاسی اسلامی و رویکرد حکمت سیاسی متعالیه بوده است.

لک زایی با اشاره به برنامه های افتتاحیه دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه اظهار داشت: آیین افتتاحیه این کنگره هفدهم اسفندماه ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰ برگزار می شود، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی به سخنرانی خواهد پرداخت و همچنین دبیر علمی کنگره به ارائه گزارشی در خصوص این کنگره می پردازد و مختار شیخ حسینی «رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» خوش آمد گویی خواهد داشت.

وی در خصوص برگزاری کمیسیون های این کنگره گفت: پس از آیین افتتاحیه، کمیسیون تخصصی «دولت در فلسفه سیاسی اسلامی» از ساعت ۱۰ تا ۱۳ برگزار می شود که سخنران این کمیسیون حجت الاسلام والمسلمین احمدرضا یزدانی مقدم خواهد بود و اساتیدی که در این موضوع مقاله ای داشته اند، به ارائه بحث می پردازند.

دبیر علمی کنگره حکمت سیاسی متعالیه تصریح کرد: کمیسیون دوم با عنوان «دولت مطلوب از منظر حکمت سیاسی متعالیه» روز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰ ساعت ۹ الی ۱۲ با سخنرانی دکتر علیرضا صدرا «عضو هیئت علمی دانشگاه تهران» برگزار می گردد و اساتیدی که در این موضوع مقاله شان پذیرفته شده، به ارائه بحث می پردازند.

وی افزود: سومین کمیسیون این کنگره در روز چهارشنبه در نوبت عصر و ساعت ۱۴ الی ۱۷ با موضوع «تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران با نگاه به حکمت سیاسی متعالیه» و با سخنرانی دکتر رضا عیسی نیا «عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» خواهد بود و اساتیدی که در این موضوع مقاله ای داشته اند به ارائه بحث می پردازند.

دبیر علمی کنگره حکمت سیاسی متعالیه با اشاره به برنامه های اختتامیه این کنگره تصریح کرد: آیین اختتامیه این کنگره در روز پنج شنبه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۰ ساعت ۹ الی ۱۲ برگزار می شود که در این مراسم، کلیپ تصویری سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی در جمع اعضای کنگره «حکمت سیاسی متعالیه» پخش خواهد شد و همچنین، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی «رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» به سخنرانی می پردازند و گزارش کمیسیون ها توسط مدیران هر سه کمیسیون ارائه می شود و برخی از اساتید به سخنرانی خواهند پرداخت؛ همچنین در آیین اختتامیه این کنگره از سه اثر کنگره مذکور (مجموعه مصاحبه ها، مجموعه مقالات و کتاب سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه) رونمایی خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید