جدیدترین مطالب

امام موسی صدر تلاش می‌کنند با صحبت درباره فداکاری امام حسین(ع) و یادآوری واقعه عاشورا، ما به گونه‌ای عمل کنیم که این آموزه‌ها در جان مان رسوخ کند و دچار تحول باطنی شویم و مناسبات اجتماعی ما هم دچار تحول شود.  

شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «سفر شهادت» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره دیدگاه امام موسی صدر درباره عاشورا و نهضت امام حسین(ع) پرداخته است که فیلم و متن جلسه هفتم را می‌بینید و می‌خوانید؛

 
 
کد ویدیو 

در نوبت قبل عرض کردم می‌توان سه دسته از دشمنان را در مقابل امام حسین(ع) و واقعه عاشورا مورد یادآوری قرار داد. بخشی از آنها که از نظر امام موسی صدر اهمیت دارد کسانی هستند که به دیگران ظلم و ستم می کنند و در راستای اهداف واقعه عاشورا هم حرکت نمی‌کنند اما در عین حال ممکن است این ادعا را داشته باشند که از یاران حضرت هستند و جزو کسانی هستند که در عزاداری آن حضرت شرکت می‌کنند اما امام موسی صدر در پی یک تغییر باطنی، معنوی و محتوایی در درون انسان‌هاست و می‌خواهد در جامعه لبنان تغییری اساسی ایجاد کند.

لازم است از فرمایشان ایشان نکته‌ای را بیان کنم که درباره اینکه چرا ما گریه می‌کنیم می‌فرمایند اگر این گریه در ما تغییری ایجاد نکند طبیعتاً مؤثر هم نیست و امام به گریه ما احتیاجی ندارد. امام موسی صدر به خوبی تقریر کردند که اگر ما گریه کنیم ولی در عین حال برای تضعیف اهداف امام حسین(ع) تلاش کنیم، اگر گریه کنیم ولی در طیف مقابل باشیم، اگر گریه کنیم ولی گواهی دروغ بدهیم، اگر گریه کنیم ولی به دشمنان کمک کنید و به اختلاف و تفرقه در جامعه خود دامن بزنیم و اگر گریه کنیم ولی گناهانمان بیشتر شود در این‌صورت ما گریه می‌کنیم ولی در عین حال امام حسین(ع) را نیز می‌کشیم زیرا تلاش می‌کنیم هدف حسین را از بین ببریم که گرانبهاتر از خود اوست.

هدف امام حسین(ع) این است که در جامعه‌ای زندگی کنیم که در این جامعه، همه نسبت به همدیگر، تعاون، همکاری و فداکاری داشته باشند و در عین حال اخلاق این جامعه به گونه‌ای باشد که ما بگوئیم یک جامعه اسلامی داریم. در این شرایط می‌توانیم نسبت به همدیگر تعامل مطمئنی داشته باشیم. ایشان در جایی می‌فرمایند اگر می‌خواهیم با همدیگر گفت‌وگو و زندگی کنیم این گفت‌وگو و زیست دارای الزاماتی است و از جمله این الزامات این است که ما به همدیگر احترام بگذاریم، به همدیگر اطمینان و اعتماد کنیم و در فضای امن و آرامی تعامل کنیم که زندگی مطلوبی برای ما شکل بگیرد. 

در این جامعه‌ای که امام موسی صدر از آن صحبت می‌کند اخلاق هم حضور دارد. مخصوصا ایشان معتقد است ریشه بسیاری از مشکلات در جامعه لبنان و حتی جامعه ما همین اخلاقی است که جامعه را به سمت و سویی برده است که این تعامل مثبت و مفید و احترام و اطمینان متقابل از بین رفته است بنابراین امام موسی صدر تلاش می‌کنند با صحبت درباره فداکاری امام حسین(ع) و یادآوری واقعه عاشورا، ما به گونه‌ای عمل کنیم که این آموزه‌ها در جان ما رسوخ کند و ما دچار تحول باطنی شویم و مناسبات اجتماعی ما هم دچار تحول شود.

انتهای پیام
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید