جدیدترین مطالب

یکی از تعاریفی که امام موسی صدر برای تجسم حسینی بودن به آن اشاره می‌کند، فداکاری است. امام حسین(ع) با جان خود به مبارزه با کسانی پرداخت که دین را تحریف کردند، نظامی ستمگرانه را شکل داده و به مردم ستم می‌کردند و متأسفانه این اتفاقات به نام دین هم رخ می‌داد.  

شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «سفر شهادت» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره دیدگاه امام موسی صدر درباره عاشورا و نهضت امام حسین(ع) پرداخته است که فیلم و متن جلسه نهم را می‌بینید و می‌خوانید؛

 
 
کد ویدیو 

بحث بسیار مهمی که امام موسی صدر در ادامه مباحث خود درباره واقعه عاشورا دارند تأکید بر این نکته است که ما به عنوان انسان مسلمان و کسی که عاشق امام حسین(ع) است و می‌خواهد راه او را ادامه دهد و در آن مسیر حرکت کند باید تجسم حسینی باشیم. اما این حسینی بودن به چه معناست؟ امام موسی صدر، تجسم حسینی بودن را در چند نکته توضیح می‌دهد که بنده به صورت خلاصه به آن اشاره می‌کنم. 

یکی از تعاریفی که امام موسی صدر برای تجسم حسینی بودن به آن اشاره می‌کند، فداکاری است. امام حسین(ع) با جان خود به مبارزه با کسانی پرداخت که دین را تحریف کردند، نظامی ستمگرانه را شکل داده و به مردم ستم می‌کردند و متأسفانه این اتفاقات به نام دین هم رخ می‌داد و امام حسین(ع) با فداکاری که انجام داد نشان داد این مسیری که توسط این افراد ترسیم شده همان مسیری نیست که پیامبر گرامی اسلام(ص) برای ما ترسیم کرده است بنابراین از جان خود مایه گذاشت.

در اندیشه امام موسی صدر، مباحث انفاق و بخشش، باب بسیار وسیعی است و مهمترین مطلبی که درباره انفاق مطرح می‌کنند این است که انفاق می‌تواند ابعاد مالی یا بهداشتی داشته باشد و حتی تأمین امنیت را هم شامل شود ولی مهمترین فداکاری که ممکن است در یک جامعه اتفاق بیفتد انفاق جان است. در این شرایط، انسان خودش را در راستای هدفی که در طول تاریخ ماندگار شده فدا می‌کند و این مبنای حرکات دیگری در طول تاریخ می‌شود.

بعد از شهادت امام حسین(ع) انقلاب‌های کوچک و بزرگ زیادی اتفاق افتاد. در همین دوره معاصر یکی از ابعاد مؤثر در انقلاب اسلامی، واقعه عاشورا و درس‌آموزی ما از آن است. عنصر دیگری که در تجسم حسینی بودن اهمیت پیدا می‌کند، وفاداری است. ما در یاران حضرت امام حسین(ع) به خوبی این نکته را مشاهده می‌کنیم. یکی از اقداماتی که امام حسین(ع) در شب عاشورا انجام داد سنجش میزان وفاداری یاران خود در مسیر قیام بود تا هرکسی ناخالصی دارد از این جمع جدا شود.

نکته دیگری که در فرمایشات امام موسی صدر باید اشاره کنم خدمت به دیگران است. امام حسین(ع) هم با فداکاری خودش این خدمت را رقم زده و مسیر درست دینداری را نشان داده و اسلام ظاهری را از واقعی تفکیک می‌کند و هم این درس را به ما می‌دهد که اگر به دیگران خدمت کنیم می‌توانیم به عنوان تجسم حسینی بودن مطرح شویم.

انتهای پیام
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید