جدیدترین مطالب

امام موسی صدر معتقد است چند وظیفه حضرت زینب(س) بعد از عاشورا، شامل نمایاندن امام حسین(ع) به عنوان مظهر قدرت و اراده و آزادی، چیرگی بر توطئه بنی امیه و پاسداری از عزت و شرافت کسانی که این واقعه را رقم زدند و در نهایت به سرانجام رساندن رسالت امام حسین(ع) بود. 

شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «سفر شهادت» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره دیدگاه امام موسی صدر درباره عاشورا و نهضت امام حسین(ع) پرداخته است که فیلم و متن جلسه یازدهم را می‌بینید و می‌خوانید؛

 
 
کد ویدیو 

در ادامه بحثی که درباره روایت امام موسی صدر از واقعه عاشورا داشتم باید با توجه به نگاه جامعی که ایشان دارند از نقش زنان و بانوان در این واقعه هم یاد کنم. اگر بخواهم بسیار کوتاه به این بحث اشاره کنم باید بگویم که شاید بخش مهمی از آنچه امام موسی صدر درباره تکمیل واقعه عاشورا بیان می‌کند تداوم این نهضت در فرمایشات، عملکرد، رفتار و کنش حضرت زینب(س) است. همچنین بخشی از این سخنان به اتفاقاتی که در محل واقعه عاشورا رخ می‌دهد و مواجهه حضرت زینب(س) با ابن زیاد در کاخ کوفه و در کاخ شام خلاصه می‌شود.

امام موسی صدر در این زمینه نکته مهمی را بیان می‌کند و می‌گوید این واقعه بدون حضور زنان و بانوان تکمیل نمی‌شد بلکه حضور زنان بود که واقعه عاشورا را ماندگار و تکمیل کرد. وی معتقد است رسالت واقعه عاشورا، رسالت اسلام، رسالت امام و رسالت و اهداف مقدس یک جامعه، همگی بدون مشارکت زن به اتمام نمی‌رسد بنابراین زنان، هم در واقعه عاشورا نقش مهمی داشتند. به تعبیر ایشان حضرت زینب(س) چند وظیفه را بر عهده داشت و به آنها عمل کرد که یکی از آنها نمایاندن حضرت امام حسین(ع) به عنوان مظهر قدرت و اراده و آزادی بود. 

وظیفه دیگر، چیرگی بر توطئه بنی امیه است که قصدشان این بود این واقعه در نطفه خفه شده و کسی از چند و چون اهداف این قیام مطلع نشود.

وظیفه سومی که امام موسی صدر درباره وظایف حضرت زینب(س) بیان می‌کنند پاسداری از عزت و شرافت کسانی بود که این واقعه را رقم زدند که در صدر آنها خود امام حسین(ع) و یاران ایشان است. در نهایت هدف حضرت زینب(س) و جمع دیگری از بانوان که به همراه ایشان به اسارت گرفته شدند به سرانجام رساندن رسالت حضرت امام حسین(ع) است و در نهایت این رسالت محقق شد و به انجام رسید و برای ما به یادگار ماند لذا ما باید ادامه دهنده این راه و مسیر باشیم.

انتهای پیام
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید