جدیدترین مطالب
- دکتر شریف لک زایی: جنبش تنباکو دفاع از کرامت انسانی مسلمانان بود
- کتاب"زمزمه های بی بی ماه بانو" رونمایی شد
- پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی
- درگذشت رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس، حاج یوسف کیخا
- قصه پرمجاهدت رسیدن به صندوق رأی
- شریف لک زایی بیان کرد: نگاه جامع و تمدنی امام موسی صدر به انقلاب اسلامی
- کتاب «انقلاب بیپایان: واکاوی پیشینه و افق تمدنی انقلاب اسلامی در پرتو بیانیۀ گام دوم» منتشر شد
- ارائه فصل آزادی از کتاب «سیاست بهشتی» توسط شریف لک زایی
- آزادی در ذات انقلاب اسلامی قرار دارد | گفتوگو مهمترین الزام آزادی است
- شریف لک زایی: جامعه اسلامی جز با حضور مردم ایجاد نمیشود
- با حضور ۱۲ متخصص اندیشمند؛ هماندیشی «مردم علیه پوپولیسم» برگزار میشود
- برگزاری چهارمین پنل تخصصی اختتامیه دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده»
- کرسی علمی- ترویجی حکمت سیاسی امام خمینی(ره) برگزار میشود
- شریف لک زایی تشریح کرد: چالشهای رژیم صهیونیستی برای تمدن اسلامی از نگاه امام موسی صدر
- شریف لکزایی: امام موسی صدر اسرائیل را نتیجه تمدن غرب دانستند
- شریف لک زایی: امام موسی صدر بدترین نوع استعمار را استعمار فرهنگی میداند
- روایت علیرضا صدرا از پروژه فکری داود فیرحی: فیرحی از دیدگاههایش درخصوص اقتدارگرایی عدول کرده بود
- کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» نقد و بررسی شد
- برگزاری نشست علمی نقد و رونمایی کتاب «اخلاق سیاسی در اسلام»
- یازدهمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج حبیب لک زایی در شهرستان نیمروز برگزار شد
پیک آفتاب: نقدی بر کتابی درباره آیت الله طالقانی
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 5167
کارنامه زندگی طالقانی به تمامی مبارزه و زندان و تبعید است. گویی شخصیت وی با سکوت و سکون نا آشنا بوده است. وی نخستین زندانی سیاسی است که در زمان رضا شاه به جرم دفاع از زن محجبه ای که مأموران رضا شاه به وی توهین کرده و قصد برداشتن چادر وی را داشتند، دستگیر و زندانی شد. آنان عدم حمل جواز عمامه از جانب وی را بهانه دستگیری او قرار داده بودند.
آیت الله طالقانی سه مسئولیت رسمی به عهده گرفت: عضویت در شورای انقلاب، امامت جمعه تهران و عضویت در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی. بعد از گذشت شش ماه از انقلاب، وی به امام خمینی پیشنهاد کرد که نماز جمعه در ایران برگزار شود. او مکان نماز جمعه را دانشگاه تهران انتخاب کرد تا از این رهگذر نمازگزاران را به دانشگاه بکشاند و دانشگاهیان را به صف نماز بیاورد.
توضیجاتی مجدد بر حاشیه دیگر دکتر کمالیان
- توضیحات
- دسته: يادداشت ها
- بازدید: 4543
نه تنها نباید در صدر توقف کرد که در صدرا نیز. ما پرسش ها و نیازهای معاصری داریم که ملاصدرا و در سطحی دیگر امام صدر با آنها برخوردی نداشته اند و البته روشن است که اینها نیازهای عصری است و نباید انتظاری این چنین از آنها داشت و این نشان می دهد که باید از این بزرگان نیز فراتر رفت و در عین این که به گذشته خود باید اشراف کامل و جامعی داشت و در مواردی به آن افتخار کرد اما نباید در این گذشته توقف کرد و از نگاه انتقادی غفلت ورزید. افزون بر این که باید توجه داشت برخی پرسش ها و نیازهای انسان فرازمانی است و منحصر در موعد خاصی هم نیست؛ از این رو بخش های مهمی از اندیشه یک اندیشمند می تواند پاسخ هایی جاودانه و فرازمانی تلقی شود که دائم برای همه انسان ها مطرح است. اما باید اذعان کنم که آنچه در نوشته آقای دکتر از آن غفلت شده بود تأمل در یادداشتی بود که نگارنده برای رفع سوء تفاهم در یادداشتم به آن اشاره کرده بودم. آقای دکتر بر آنچه پیش از این نگاشته بودند با حدت و شدتی افزون مایه گذاشته و چیزی بر آنچه پیش از این گفته بودند نیفزودند و بلکه بر ابهامات افزودند.
شاخ تروریستهای خودفروخته باید شکسته شود
- توضیحات
- دسته: گپ و گفت
- بازدید: 4399
توقع به حق مردم خوب ما این است که تدابیر منسجم تری برای تحقق امنیت می بایست صورت گیرد. یکی از نکاتی که همواره بر آن تأکید داشته و پیگیر بوده ام دستگیری و محاکمه و مجازات تروریستهایی است که با راهزنی و گروگان گیری و کشتار مردم عادی برای خود شهرتی دست و پا کرده اند. اگر پس از فاجعه تروریستی تاسوکی برخورد مقتدرانه ای با این عناصر پوشالی میشد دیگر شاهد اقدامات سبعانه آنها نبودیم. مردم صبور استان، اعم از شیعه و سنی، انزجار خود را از اعمال ننگین و وحشیانه تروریستهای قلیل و حقیر نشان داده اند و منتظرند که اقدامات مسئولان ثمر دهد. خوشبختانه سرعت عمل و هماهنگی با مقامات مسؤول پاکستان و اقدام پلیس این کشور در حادثه گروگان گیری 28 مرداد نشان داد که میتوان با تدبیر به موقع و سرعت عمل و انسجام و هماهنگی، تروریستها را در اهداف ضد مردمی شان ناکام گذارد. از این رو باید تمامی عناصر مخلّ امنیت و ترور و شرارت و حامیان آنها شناسایی شوند و قبل از این که به عمل تروریستی و شرارت آمیزی دست بزنند جلوگیری شود.
گپ و گفتی با دکتر محسن کمالیان
- توضیحات
- دسته: يادداشت ها
- بازدید: 5278
تلمذ اسفار اربعه و مباحثه و مطالعه و تدریس آن شرط لازم صدرایی بودن و نه شرط کافی است. چه بسیار از مدرسان محترم که امروزه به امر تدریس اسفار اربعه می پردازند اما نمی توان به آنها وصف صدرایی اعطا کرد. به نظر آموختن اسفار و در کل حکمت متعالیه شرط لازمی برای صدرایی بودن است اما شرط کافی نیست. به کسی می توان گفت صدرایی که برهان و عرفان و قرآن، به عنوان عناصر مایز فلسفه متعالیه، در منظومه و دستگاه فکری او تحولی را ایجاد کرده باشد و فرد پس از طی سفرهای چهارگانه و در آخرین مرحله یعنی در سفر چهارم به میان خلق باز می گردد و در خلق خدا نیر تأثیر گذارد و این درست آن چیزی است که من از صدرایی بودن مراد می کنم. چنان که گفته شد چه بسا بسیاری که اسفار اربعه تدریس می کنند اما گره ار کار فرو بسته خویش نیز نمی توانند گشود چه رسد به خلق خدا. و امام صدر این گونه نبود، بلکه به معنای دقیق کلمه صدرایی بود و ضمن تأثیرگذاری بر روح و جسم خویش در خلق نیز تأثیرات شگرفی را ایجاد کرد که تا کنون تأثیرات ایشان آشکار است و از همین رو است که تمام تلاش های ما برای آن است که ایشان به مثابه صدرای زمانه بازگردد و با دم صدرایی اش باز هم به احیای خلق خدا مبادرت ورزد.
تحلیل محدودیت
- توضیحات
- دسته: يادداشت ها
- بازدید: 3053
یکی از چالش های جدی پیش روی فلاسفه جدید، تحلیل محدودیت است. بدین معنا که فلاسفه جدید با کنار نهادن و روی آوردن به تحلیل های تجربی و جزء نگرانه در بررسی علوم اجتماعی، دچار نوعی محدودیت و کاستی گردیدند. دیگر آن کلّیت و غایتی که فلاسفه کلاسیک مباحث خود را بر اساس آنها استوار می نمودند وجود نداشت. ایده و آرمان افلاطونی از نظام سیاسی مطلوب از میان رفت، انسان خوب ارسطو که در تمامی جوامع سیاسی فضایل معینی داشت (برخلاف شهروند خوب که در هر نظام سیاسی معیارهای متفاوتی داشت) کنار نهاده شد و همه چیز در جنبه های تاریخی و جزئی آن مورد بررسی قرار گرفت. اما چگونه می توان بدون تصوری از یک وضعیت برتر و آرمانی به پژوهش پرداخت. یک انسان چگونه می تواند بدون داشتن تصوری از انسان خوب به زندگی و اندیشه پیشرفت بپردازد؟
ملاصدرا فلسفه سياسى دارد
- توضیحات
- دسته: گپ و گفت
- بازدید: 3649
خوشبختانه ما هم اکنون چالش زيادى در اين بحث که “ملاصدرا انديشه سياسى دارد” نداريم و امروزه ديگر نوعى اجماع بر سر اين که صدرالمتالهين انديشه سياسى دارد، وجود دارد. امروزه سخن از فلسفه سياسى است که بعضى مىگويند فلسفه سياسى ندارد.
اگر ما فلسفه سياسى را پاسخ به سوالات حيات سياسى هميشگى و جاودانگى انسان تلقى کنيم طبيعى است که هر فيلسوفى بايد به آن پاسخ دهد و اگر پاسخ نداده بايد به منظومه فکرى ايشان مراجعه کنيم و ببينيم که آيا اين منظومه توان و ظرفيت پاسخگويى را دارد يا ندارد؟
اگر ملاصدرا در آثارش صراحتا از مباحث فلسفه سياسى هم صحبتى نکرده اما با بحث در منظومه فکرى صدرالمتالهين و حکمت متعاليه مي توان به اين بحث پرداخت. حداقل اين پرسش جاى بحث و بررسى دارد که منظومه فکرى صدرالدين شيرازى و حکمت متعاليه در حوزه فلسفه سياسى چه اقتضايى دارد؟ و آيا حکمت متعاليه از توان لازم براى ورود به حوزه سياسى و اجتماعى برخوردار است يا خير؟
نهم شهریور، به نام امام موسی صدر نام گذاری شود
- توضیحات
- دسته: امام موسی صدر
- بازدید: 2738
بعد از ظهر دوشنبه (5 شهریور) مراسم سالگرد ربوده شدن امام سید موسی صدر در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور جمعی از علاقه مندان آن اندیشمند برجسته جهان اسلام برگزار شد. در این مراسم آیت الله خسروشاهی، از اعضای بیت امام موسی صدر، در سخنانی با گلایه از این که در طول سی سال اخیر کار مؤثری برای آزادی امام سید موسی صدر صورت نگرفته است پیشنهاد کرد روز نهم شهریور، روز ربوده شدن امام موسی صدر توسط دولت لیبی، با نام ایشان نام گذاری شود. گزارشی ار دیگر سخنرانی ها در ادامه بخوانید.
شکوفایی آزادی در آموزه مهدویت
- توضیحات
- دسته: يادداشت ها
- بازدید: 3169
توجه به حوزه عمومی كه در عصر جديد نيز بسيار مورد توجه است، در تأسيس دولت مهدوی، نقش اساسی و مهمی دارد، چنانكه گفته شد، انسانها با اقبال درونی و پذيرش باطنی و عمومی خود به سمت تأسيس دولت مهدوی حركت میكنند و در غير اين صورت، دولت صالح، عادل و آزاد مهدوی تشكيل نخواهد شد، در همين راستا، تحقق آزادی از اهميت فراوانی برخوردار است؛ زيرا انسانها تنها در سايه آن میتوانند آسانتر و سريعتر به سمت پذيرش و برپايی دولت مهدوی حركت كنند. در واقع، نقش و حضور آزادی بيرونی در تحقق حكومت مهدوی نقش بسيار مهم و حياتی است.
شهر، امن و امان است!
- توضیحات
- دسته: يادداشت ها
- بازدید: 2797
بررسي ادامه قرباني گرفتن تروريسم در سيستانوبلوچستان
فاجعه تاسوکي، فاجعه سبعانهاي بود که پس از انقلاب نمونه آن را نميتوان به ياد آورد و تقريباً در سايه تعطيلات عيد نوروز و تعطيلي رسانهها به راحتي از کنار آن عبور شد. در حالي که ميتوانست آغازي براي اتخاذ تدابير منسجم و پيشبرنده باشد تا با کار مداوم و برنامهريزي حساب شده بساط تروريستهاي خودفروخته و جاهل برچيده شود.
اقدامات پس از اين حادثه بي آن که از منظر افکار عمومي به سرانجام برسد، پس از گذشت يک سال با برکناري بيسر و صداي فرماندهي ناحيه انتظامي استان سيستان و بلوچستان و چند فرمانده خاطي ديگر به پايان رسيد و امام جمعه محترم زاهدان در نخستين سالگرد فاجعه تاسوکي در گلزار شهداي حضرت رسول اکرم(ص) شهر اديمي، آشکارا و پس از يک سال اعلام کرد که پس از فاجعه تاسوکي کسي به تعقيب اشرار نپرداخته است.
طي دو سال اخير بارها از زبان مسئولان ادعا شده است که تروريستها دستگير و متلاشي شدهاند. از جمله آخرين اين اخبار اظهار نظر يكي از مسئولان است که مدعي شد با همكاري وزارت اطلاعات، گروهك تروريستي عبدالمالك ريگي كنترل و سرشاخههاي اصلي اين گروه نابود شد. وي، به درستي، با بيان اين كه اين گروهك در ابتدا گروهي راهزن بوده است، تصريح كرد: اين گروه در ابتداي فعاليت مورد توجه سرويسهاي امنيتي خارج از كشور قرار گرفته و به عنوان يك صداي مخالف در كشور عليه نظام و دولت به فعاليت ميپرداخت. وي با بيان اين كه با درايت از ابتدا اين گروهك تروريستي كنترل شد اظهار داشت: كليه تحركات اين گروهك شناسايي و دستگاه امنيتي به طور كامل آنها را كنترل كرده و زير نظر دارد.
روشن نيست با توجه به اين ادعاها چگونه فجايع تروريستي همچنان رخ ميدهد و با توجه به کنترل و زير نظر بودن تروريستها چرا اقدامات بازدارندهاي صورت نگرفته است؟
از ریگی تا ریگی
- توضیحات
- دسته: يادداشت ها
- بازدید: 5577
در حادثه شهادت 11 تن از فرزندان بسیجی، سپاهی و سربازان وظیفه که در پنجشنبه رخ داد یکی از شهدا با نام محمد امین ریگی از طایفه مشهور ریگی و اهل خاش بود. این شهید اگرچه همنام تروریست مشهور عبدالمالک ریگی، عامل و جانی فاجعه تروریستی تاسوکی و برخی فجایع و حوادث تروریستی و خرابکارانه، است اما تفاوتش با او از زمین تا آسمان است.
شهید سعید محمد امین ریگی نه شیعه بود و نه اهل سیستان، بلکه از تبار طایفه ریگی، بلوچ، اهل خاش و از برادران اهل سنت بود. ظاهراً حد و مرز تروریستها فراتر از شیعه و سنی است و هر کس که با نظام جمهوری اسلامی و برای اعتلای ایران عزیز همکاری کند از دید این افراد حقیر مجرم است و باید تاوان پس دهد. و البته چه خوب تاوانی است شهادت آن هم برای اعتلای ایران و تأمین امنیت شهروندان و خدمت به مردم.
درباره شهید محمد امین ریگی، گفته شده است که پس آن که وی و همرزمانش توسط تروریستها و به ناگاه هدف قرار گرفته بودند، با رشادتی تمام به مقابله با آنان برخاست بیآن که هراسی به دل راه دهد. این مقاومتها، اگرچه در نهایت منجر به شهادت او و برخی دیگر از همرزمانش شد، موجبات فرار تروریستها و ناکامی آنان در دستیابی به اهدافشان شد. مقاومت جانانه او این روزها نقل هر محفل و مجلسی است. تقدیر گسترده مردم قدرشناس از این شهید عزیز در مراسم تشییع وی که در شهرستان برگزار شد نشان داد او در قلوب مردم جای دارد.