جدیدترین مطالب
- کتاب"زمزمه های بی بی ماه بانو" رونمایی شد
- پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی
- درگذشت رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس، حاج یوسف کیخا
- قصه پرمجاهدت رسیدن به صندوق رأی
- شریف لک زایی بیان کرد: نگاه جامع و تمدنی امام موسی صدر به انقلاب اسلامی
- کتاب «انقلاب بیپایان: واکاوی پیشینه و افق تمدنی انقلاب اسلامی در پرتو بیانیۀ گام دوم» منتشر شد
- ارائه فصل آزادی از کتاب «سیاست بهشتی» توسط شریف لک زایی
- آزادی در ذات انقلاب اسلامی قرار دارد | گفتوگو مهمترین الزام آزادی است
- شریف لک زایی: جامعه اسلامی جز با حضور مردم ایجاد نمیشود
- با حضور ۱۲ متخصص اندیشمند؛ هماندیشی «مردم علیه پوپولیسم» برگزار میشود
- برگزاری چهارمین پنل تخصصی اختتامیه دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده»
- کرسی علمی- ترویجی حکمت سیاسی امام خمینی(ره) برگزار میشود
- شریف لک زایی تشریح کرد: چالشهای رژیم صهیونیستی برای تمدن اسلامی از نگاه امام موسی صدر
- شریف لکزایی: امام موسی صدر اسرائیل را نتیجه تمدن غرب دانستند
- شریف لک زایی: امام موسی صدر بدترین نوع استعمار را استعمار فرهنگی میداند
- روایت علیرضا صدرا از پروژه فکری داود فیرحی: فیرحی از دیدگاههایش درخصوص اقتدارگرایی عدول کرده بود
- کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» نقد و بررسی شد
- برگزاری نشست علمی نقد و رونمایی کتاب «اخلاق سیاسی در اسلام»
- یازدهمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج حبیب لک زایی در شهرستان نیمروز برگزار شد
- برگزاری هماندیشی علمی اولین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر علیرضا صدرا
اگر خانه ملاصدرا در ايتاليا بود؟!
- توضیحات
- دسته: يادداشت ها
- بازدید: 3613
چندي پيش، توفيقي نصيب شد تا پس از مدتها و به ويژه پس از ماهها تحقيق روي پروژه حکمت سياسي متعاليه، از نزديک محل سکونت صدرالدين محمد شيرازي، مشهور به ملاصدرا يا صدرالمتألهين را ببينيم. بايد گفت، جاي تأسف است که خانه اين حکيم پرآوازه جهان اسلام، که بايد به بهترين شکل، اداره و نگهداري شود، کمترين رونقي ندارد و باور نميکنيد که هماكنون هيچ گونه رسيدگي خاصي به اين بنا، که ميراث مادي ايراني ـ اسلامي است، نميشود.
در قرن يازدهم، صدرالدين شيرازي به خاطر برخي مخالفتها، دشمنيها و سعايتها براي بيش از بيست سال به «تبعيدي خود خواسته خدا خواسته» تن داد و به روستاي «کهک»، که امروزه نام شهر را يدک ميکشد، رفت و کُنج عزلت گزيد. اين دوره، که پس دوره تحصيل، دوره تهذيبِ نفس اين فيلسوفِ مؤسس «حکمت متعاليه» است، از پُر رمز و رازترين دورههاي حيات صدراست. اين که صدرالدين در اين روستاي سرسبز و خوش آب و هوا و نسبتاً خنک در تابستان چه ميکرده، براي ما روشن نيست، اما منزل وي در اين روستا هنوز سر ِپاست و شايد بسيار مقاومتر از ديگر بناهايي است که اين روزها در کهک ساخته ميشود!
مشتاقان بازديد از اين مکان وقتي با پرس و جوي بسيار! در شهري کوچک چون کهک به آنجا ميرسند، با پارچه نوشتهاي روبهرو ميشوند که در آن ميخوانيم: «ساعت بازديد، جمعهها ساعت 2 الي 5 بعد از ظهر. اردو پذيرفته نميشود»!
امکان پذیری یک فلسفه دینی
- توضیحات
- دسته: يادداشت ها
- بازدید: 4204
از جمله موضوعات با اهمیتی که بحث های فراوانی در مورد آن صورت گرفته این است که آیا می توان از فلسفه اسلامی سخن به میان آورد یا خیر؟ برخی بر آن بوده اند که فلسفه همان است که در یونان پدید آمده و عبارت از استدلال های محض عقلانی است که به جز عقل بشر متکی به منبعی دیگر همچون وحی نبوده است. از این حیث نمی توان از فلسفه اسلامی سخن به میان آورد؛ زیرا عنصر وحی را نیز همراه خود دارد. در مقابل این دیدگاه، گروهی بر آنند که فلسفه اسلامی امکان پذیر است؛ زیرا وحی، عناصر و اجزایی را در اختیار فلسفه نهاده و بر غنای آن افزوده است و سپس عقل با استدلال و اندیشه ورزی های فلسفی در فهم روشن تر آن کوشیده است.
اتین ژیلسون معتقد است می توان از فلسفه مسیحی سخن به میان آورد. از نظر او فلسفه یونان با فلسفه بعد از قرون وسطی و دوره رنسانس به ویژه آثار دکارت، لایبنیتس، اسپینوزا، هگل و... متفاوت است. دلیل تفاوت فلسفه یونان با فلسفه دوران رنسانس در عناصر جدیدی است که متفکران رنسانس از مسیحیت اخذ کرده و در باب آن تأمل نمودند. هیچ یک از این عناصر در فلسفه یونان وجود نداشت همچون بحث خالق و باری که کاملاً از مسیحیت گرفته شدند. ژیلسون معتقد است می توان از فلسفه مسیحی سخن به میان آورد؛ زیرا این فلسفه عناصری جدید دارد که مبتنی بر آموزه های مسیحیت است. وی حتی معتقد به وجود مزایایی در چنین فلسفه ای است و معتقد است فلسفه مسیحی از چنان نظم و غایتی برخوردار است که فلسفه محض فاقد آن است. افزون بر این، برخورداری آن از حقیقتی مافوق بشر و طبیعت، به آن قوّت و استحکامی می بخشد تا در دام تردیدها و شکاکیت های فلسفه محض قرار نگیرد.
آزادی بیرونی، مقدمه آزادی معنوی
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 5511
اهميت و مفهوم آزادي در انديشه و آراي آيت الله سيد محمد حسيني بهشتي ناشي از نگرش ويژه ايشان به انسان است. اين نگرش به ويژه متأثر از فلسفه اي است که اين متفکر آن را آموخته و تفسير و تحليل مفاهيم و پديده هاي سياسي و فلسفه سياسي را از آن منظر به انجام رسانده است.
شايد بتوان گفت بهشتي در شمار دانش آموختگان فلسفه متعاليه صدرايي است و از اين رو مباحث آن رنگ و بوي و ظرفيت و ظرافتي خاص دارد و از اين رو از ديگر صاحب نظران متفاوت است. در بحث انسان نيز به ويژه اين وضعيت خود را به گونه ممتاز و متمايزي نشان داده است.
حکمت متعاليه صدرايي در دوره حاضر در شمار فلسفه هاي فربه و زنده اسلامي است و مي توان رگه هاي اين فلسفه را در جاي جاي نوآوري هاي بهشتی در حوزه فلسفه سياسي نشان داد. از جمله در بحث آزادي و ظرفيتي که حکمت متعاليه براي ترسيم اين مفهوم در اختيار اين متفکر قرار مي دهد.
غالب انديشمندان برجسته و صاحب نقش و اثر در انقلاب اسلامي در شمار اصحاب حکمت متعاليه اند و از اين حکمت متأثرند که در رأس آنان مي توان از امام خميني و آيت الله مطهري ياد کرد.
شيفته راه امام خمینی بود
- توضیحات
- دسته: گپ و گفت
- بازدید: 3903
گفت و شنود با حجت الاسلام والمسلمين اعتمادى
هفتم تيرماه 1360 سيستان در غم از دست دادن عالمى وارسته و مجاهدى گرانقدر، سوگوار گرديد. حجةالاسلام والمسلمين سيد محمدتقى حسينى طباطبایی، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی، كه عمرى به مردم محروم و مؤمن سيستان خدمت كرده بود، در فاجعه جانگداز هفتم تير به ديار باقى و ديدار معبود شتافت. مطلب حاضر گفت و شنودى است با حجةالاسلام و المسلمين اعتمادى كه چندين سال در كنار آن شهيد عزيز بوده است. ايشان سالهاى متمادى در حوزه علميه و مبارزه با رژيم شاهنشاهى با شهيد حسينى همراه و همگام بوده است و خاطرات فراوانى از ايشان در خاطر دارد. گفت و شنود حاضر بخشى از ناگفتههاى ايشان در باره شهيد حسينى است. علاوه بر اين مرورى كوتاه بر تاريخ انقلاب اسلامى در سيستان و بلوچستان نيز محسوب مىشود.
دستگیری سرکرده یک باند تبهکار، جانی و تروریست
- توضیحات
- دسته: سيستان و بلوچستان
- بازدید: 2794
منابع مختلف از دستگیری عبدالمالک ریگی، جانی تاسوکی، در بیمارستانی در پاکستان خبر داده اند. این خبر در حالی منتشر شده است که چندی پیش خبر زخمی شدن وی در یک درگیری و کشته شدن برادرش نیز بر روی خروجی رسانه ها آمده بود.
در پی انتشار این خبر، موجی از شادی سیستان و بلوچستان را فرا گرفته است. مردم از مسؤلان می خواهند نسبت به تحویل هر چه سریع تر این جانی به ایران اقدام کنند تا پس از محاکمه به جزای جنایات خود برسد. در این محاکمه حتماً وی به این پرسش باید پاسخ دهد که در تاسوکی کدام مسؤول را به گلوله بسته است که بعداً ادعا کرد به کاروان مسؤولین حمله کرده و جمعی از مسؤولان را به گلوله بسته است.
گفتنی است ریگی در 25 اسفند 1384 به همراه تعدادی تروریست دیگر در منطقه تاسوکی سی نفر از هموطنان را در جاده زابل - زاهدان منطقه تاسوکی به گلوله بست که بیست و دو نفر به شهادت رسیدند. در میان شهدا چهره چند دانش آموز، دانشجو، طلبه، معلم، کارمند، کارگر، کاسب دیده می شوند. تروریست ها وقیحانه ادعا کردند به کاروان مسؤولین حمله کرده و جمعی از مسؤولین را به گلوله بسته اند! تروریست ها همچنین هفت نفر را به گروگان بردند که دو نفر کاسب، یک نفر دانشجو و یک کارمند هلال احمر در میان گروگان ها بودند. یک گروگان نیز توسط این گروهک به شهادت رسید.
امام موسی صدر، الگوی اتحاد ملی و انسجام اسلامی
- توضیحات
- دسته: گپ و گفت
- بازدید: 4197
اگر ما بخواهيم به اتحاد ملى برسيم چارهاى جز گفتگو با يکديگر نداريم. در گفتگو هم بايد طرفين اصولى را بپذيرند. نقد هم در واقع نوعى گفتگوست. گفتگويى که شما در آن سره را از ناسره جدا مىکنيد. اگر قرار باشد که در اين نقد نقاط مثبت طرف مقابل ناديده گرفته شود سازنده نخواهد بود. اشاره به نقاط ضعف طرف مقابل تا زمانى که به تحقير او منجر نشود کمک کننده خواهد بود. الزامات يک گفت و شنود مطلوب اين است که عنصر احترام متقابل انصاف و آزادى در آن لحاظ شود. همان طور که ما ديگرى را نقد مىکنيم بايد اجازه بدهيم او هم ما را نقد کند و به صحبتهاى او توجه کنيم. در اينجا عنصر آزادى و بخصوص آزادى فکر و انديشه حائز اهميت است. ما بايد به همه گروههايى که به قانون اساسى ملتزم و پايبند هستند اجازه دهيم که فکر و انديشه خود را ارائه کنند. به هرحال ما بايد در بحث اتحاد ملى عناصرى چون گفتگو، آزادى انديشه، احترام متقابل، اعتماد و اطمينان به يکديگر را مورد توجه قرار دهيم تا بتوانيم با وجود همه گروهها، جناحها، مذاهب و قوميتها را در کنار يکديگر به وحدت ملى جامه عمل بپوشانيم. تجربه امام موسى صدر در لبنان براى ما مىتواند درس آموز باشد، زيرا ايشان با توجه به تکثر قومى و فرقهاى و طايفهاى و سياسى و مشکلات امنيتى و اقتصادى کشور لبنان توانست در شکلگيرى يک اتحاد ملى و انسجام اسلامى نقش موثرى ايفا کند.
مک اینتایر، نگاه به سیاست از دریچه اخلاق
- توضیحات
- دسته: يادداشت ها
- بازدید: 4799
روابط و مناسباتی که تاکنون در مورد اخلاق و سیاست پیشنهاد شده است کم نیست. مکاتب و مناظر فکری گوناگون، انواع خاصی از رابطه میان اخلاق و سیاست را پیشنهاد نموده اند. مکاتب دینی اغلب بر نوعی از رابطه تنگاتنگ میان این دو نظر داده اند و دیگر مکاتب فکری انواع مختلفی از ارتباط از عدم رابطه ضروری و لازم میان این دو گرفته تا رابطه دو سویه یا یکطرفه میان این دو را پیشنهاد داده اند. آنچه در مورد مک اینتایر جالب توجه است این ا ست که در میان نظرات زیادی که در غرب کنونی در خصوص امتناع رابطه ضروری میان اخلاق و سیاست ارائه شده است، وی اساساً سیاست را نیز از طریق نوع اخلاق مورد بررسی قرار می دهد.
دو حکیم حکمت متعالیه
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 4534
ویژگی ها و تمایزهای صدرالمتألهین و امام خمینی
صدرالدین شیرازی و امام خمینی، هر دو در شمار برجسته¬ترین فیلسوفان حکمت متعالیه¬اند؛ یکی اما مؤسس این حکمت و دیگری پیرو، مدرس و مفسر توان¬مند آن. این دو، وجوه اشتراک بسیاری دارند. از جمله این که هر دو در عین اشراف به برهان، دستی گشاده در عرفان و اشراق دارند و از سویی با کلام و قرآن نیز سر و سرّی داشته، با تفسیر و فقه نیز آشنایی وافری داشته و فقیهانی برجسته اند. به رغم همه این وجوه اشتراک در حوزه اندیشه و نظر و به ویژه اشراف هر دو به دانش¬های مختلف، اما حوزه عمل این دو حکیم، که صدر و ذیل حکمت متعالیه در روزگار تأسیس و روزگار کنونی¬اند، از یکدیگر ممتاز و متمایز است. به ویژه این تمایز را می¬توان در رجوع و بهره¬برداری گسترده از فقه و فقاهت، نشستن بر مصدر مرجعیت شیعیان و صدور فتوا، درافتادن با سلطنت و در نهایت تأسیس دولتی نوبنیاد به خوبی مشاهده کرد.
یک خرداد: بزرگداشت صدرالمتألهین
- توضیحات
- دسته: يادداشت ها
- بازدید: 4102
حکمت متعالیه، چنان که مشهور است، به دست توانای صدرالدین محمد قوام شیرازی، معروف به صدرالمتألهین، بنیان نهاده شد. این حکمت امروزه در شمار پرطرفدارترین مکاتب فلسفی اسلامی است و شمار زیادی را به دور خود گرد آورده است. حکمت متعالیه در حال حاضر تداوم بخش حیات فلسفی در جهان اسلام و ایران است. متفکران بنامی را می توان نام برد که از پس سال ها در شمار بزرگ ترین شارحان و مفسران این حکمت نو پدید بوده اند. با این وجود، متأسفانه، آن چنان که باید تمامی زوایای حکمت متعالیه، به ویژه وجوه سیاسی آن، مورد توجه و تأمل واقع نشده است. در حالی که برخی از اظهار نظرها با توجه به روش و منظر اتخاذ شده نویسندگان آنان به فقدان اندیشه و فلسفه سیاسی در آثار و فکر صدرا و حکمت متعالیه حکم می کند، از سویی غالب اظهار نظرها درباره وجوه سیاسی حکمت متعالیه فاقد کم ترین استناد و مراجعه به آثار صدرای شیرازی، غیر دقیق و غیر قابل اعتنا است. در این میان، شارحان و مفسران حکمت متعالیه نیز توجهی به مباحث سیاسی این حکمت نداشته و بیشتر به بسط متن پرداخته اند. مهم تر این که آثار شیرازی تا کنون از منظر فلسفه سیاسی مورد تحلیل قرار نگرفته اند. بر این مجموعه باید تضییقات نظام های سلطنتی بر اصحاب دانش و معرفت را نیز افزود که مجالی برای طرح مباحث فلسفه سیاسی به وجود نیامده است. و در نهایت این که اظهار نظرها در این باره همراه با حب و بغض و نفرت و شیفتگی و دل بردگی بوده است. در ادامه برخی نوشته ها و گفته ها که در چند روز اخیر به مناسبت یکم خرداد، روز صدرالمتألهین، منتشر شده از رؤیت شما می گذرد و البته ین به معنای موافقت با همه این گفته ها و نوشته ها نیست. به ویژه یادداشت فلسفه اسلامی و مسائل جدید در آنجا که می گوید: «متأسفانه ما پس از ابن سینا هرگز فیلسوفی در حد و اندازه وی نداشته ایم و این برای فرهنگی غنی چون فرهنگ ایرانی – اسلامی ضعفی اساسی است.» طبیعی است نگارنده بر این باور است صدرالدین شیرازی یکی از آن کسانی است که فلسفه اسلامی را در چهارقرن پیش از این نه تنها احیا کرد که با تأسیس حکمت متعالیه طرحی نو درانداخت که تا امروز فلسفه اسلامی را متأثر ساخته است.
تأمل در قرون وسطی
- توضیحات
- دسته: يادداشت ها
- بازدید: 6486
یکی از مباحث بسیار مغفول واقع شده که نه تنها در کشور ما بلکه در کشورهای غربی نیز از کاوش جدی بی نصیب مانده است، دوره قرون وسطی است که معمولاً با بیان چند عبارت کلی در مورد آن از کنار آن به راحتی می گذریم. آنچه از این دوره غالباً در اذهان جاری است، حکومت مستبدانه کلیسا و شیوه بسیار بیرحمانه و خشن آن در خفه کردن اذهان بیدار و علم دوستی است که دستاوردهای فکری آنها مخالف نظرات علمای دینی تلقی شده است. روشن است که با چنین تصویری، کسی شوق و رغبت مطالعه و بررسی این دوره از تاریخ را نخواهد داشت.