جدیدترین مطالب

وي با تأكيد بر اينكه روشنفكران ايراني درباره حكمت متعاليه از دو منظر «نظري محض» و «انديشه و فلسفه سياسي» سخن گفته‌اند يادآور شد: آنها در مباحث خود به‌ندرت، رجوع مستقيمي به متون حكمت متعاليه داشته‌اند كه اين خود، نقصي بزرگ به‌شمار مي‌رود. در اين ميان در مواردي، رجوع آنان به مباحث حكمت متعاليه، تفنني و شتاب‌زده بوده كه به اخذ نتايج شگفتي هم دست زده‌اند،‌ اما در هر حال، اگرچه به نظر مي‌رسد بحث‌ها در حوزه انديشه سياسي پيش رفته اما ضروري است نگاه نقادانه‌اي نسبت به ديدگاه‌هاي ارائه شده از سوي روشنفكران درباره حكمت متعاليه داشته باشيم و صحت و سقم نظرات آنان را مورد سنجش قرار دهيم.

neshast_roshanfekran_va_hwkmat_motaliyeh.jpgدر این نشست دبیر کمیته علمی همایش سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه گفت: برخی از روشنفکران نگاهشان به ابعاد حکمت متعالیه، بیشتر به ابعاد نظری و برخی نیز به مباحث اندیشه سیاسی و فلسفه سیاسی معطوف است. وی خاطرنشان کرد: آثار خیلی کمی وجود دارد که به صورت مبسوط حکمت متعالیه را مطالعه و بررسی کند و یا بر ابعاد نوین حکمت متعالیه تکیه کرده باشد. دکتر مهدوی‌زادگان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران نیز به تاثیرپذیری حکمت متعالیه در اجتماع و سیاست پرداخت و گفت: حکمت متعالیه داخل در سنت الهیه است و روشنفکران نسبت به آن در بعد تاثیرات سیاسی و اجتماعی این تفکر برداشت کلی دارند.

از سوي دبيرخانه همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه، نشست «روشنفكران و حكمت متعاليه» برگزار مي‌شود. اين نشست با حضور حجت الاسلام و المسلمين دكتر داود مهدوي‌زادگان، عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، پنجشنبه چهاردهم آذر ماه ساعت 10 تا 12 در اتاق جلسات حوزه رياست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار خواهد شد.