جدیدترین مطالب

با رونق گرفتن نشست های مجمع عالی حکمت اسلامی، تفسیر سیاسی از ملاصدرا پررنگ شده است

شاید بتوان پرحرارت ترین دعوای فلسفی چهار دهه اخیر را معطوف به ملاصدرا و نظام فلسفی او دانست. فیلسوفی که با پیروزی انقلاب اسلامی بختش گشوده شد و با اقبال رهبران انقلاب اسلامی به او، باب بحث درباره او رونق گرفت. اما یکی از منازعات مربوط به ملاصدرا به دو تفسیر متفاوت از او بازمی گردد که یکی او را فیلسوف سیاسی و دیگری او را اندیشمندی خالی از تاملات سیاسی می داند. در عین حال همواره جاي اين سؤال وجود دارد كه مجموعه تأملات سياسي وي چه مقدار اهميت دارد؟‌نوآوري هاي او چيست؟ و آيا او نماينده حضيض زوال انديشه سياسي در ايران تلقي مي شود؟‌ پاسخ به این سوال در این گزارش نمی گنجد اما می توان جبهه ای متشکل از رضا داوری اردکانی، جواد طباطبایی، داود فیرحی،  سید علی میرموسوی و سید صادق حقیقت را قائلان به عدم سیاسی بودن صدرا و جبهه ای متشکل از علیرضا صدرا، عبدالحسین خسروپناه، احمد واعظی، نجف لک زایی و شریف لک زایی را به عنوان کسانی که طرفدار برداشت سیاسی از ملاصدرا هستند معرفی کرد. اما همانطور که گفتیم ماجرا چهل سال پیش باز می گردد. به پیروزی انقلاب اسلامی در چارچوب نپذیرفتن نظام¬های سیاسی برخاسته از مکاتب و اندیشه¬های غربی یا همان شعار نه شرقی و نه غربی به بار نشست و  به همین سبب دغدغه تعریف فلسفه سیاسی از دل فلسفه اسلامی همواره به عنوان یک ضرورت در میان اندیشمندان این حوزه مطرح بوده است. در سال 1381 کتاب «اندیشه سیاسی صدرالمتألهین» اثر نجف لک زایی افقی را در این عرصه گشود و بعد از نگارش این کتاب حکمت متعالیه به عنوان یکی از شاخه-های اصلی فلسفه اسلامی و نسبتش با سیاست به عنوان یکی از پروژه¬های پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تعریف شد. 

شریف لک زایی در همایش نقش اندیشه های فلسفی در گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب گفت: امام موسی صدر شرایط گفتگوی منصفانه و عادلانه و آزادانه را وجود احترام، اطمینان و اعتماد ذکر می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش نقش اندیشه های فلسفی در گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب چهارشنبه و پنج شنبه دوم و سوم اسفندماه با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیت الحکمه شهر بغداد برگزار شد. شریف لک زایی دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این همایش به ارائه مقاله خود با عنوان محبت و دوستی در فلسفه سیاسی متعالیه پرداخت که در ادامه خلاصه ای مقاله ارائه شده وی از نظر شما می گذرد.

خبرگزاری شبستان: امام خمینی(ره) هدف اصلی انقلاب اسلامی را انسان سازی و تربیت انسان می داند. توسعه سیاسی و اقتصادی در هر جامعه ای می تواند ایجاد شود اما تمایز اصلی انقلاب اسلامی این است که بر توسعه بعد معنوی و اخلاقی جامعه تاکید می کند.

به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان به نقل از طلیعه: دکتر نجمه کیخا، استادیار دانشگاه شهید بهشتی در تبیین انقلاب اسلامی براساس اندیشه های امام خمینی(ره)، گفت: شهرت امام خمینی(ره) به فقاهت و مرجعیت موجب شده نگاه ­های حکمی ـ فلسفی، اخلاقی ـ عرفانی و قرآنی ـ تفسیری در تحلیل انقلاب اسلامی کم‌تر مورد توجه قرار گرفته و مغفول واقع شود. از این منظر، فقه و فقاهت و حتی مرجعیت نیز بخشی از طرحی است که در حکمت، عرفان و اخلاق امام خمینی(ره) مشخص و مطرح شده است.

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «بررسی انتقادی نظریه علوم انسانی ویلهلم دیلتای از منظر حکمت صدرایی» توسط قاسم جعفرزاده نگاشته و حمید پارسانیا، استاد راهنما و عماد افروغ، استادان مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دانشکده حقوق و علوم سیاسی بودند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد« بررسی انتقادی نظریه علوم انسانی ویلهلم دیلتای از منظر حکمت صدرایی» توسط قاسم جعفرزاده نگاشته شده است. حمید پارسانیا، استاد راهنما و عماد افروغ، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دانشکده حقوق و علوم سیاسی بودند.

یک عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در نشست «تأثیر هرمنوتیک فلسفی بر علوم اسلامی» گفت: به نظر می رسد ملاصدرا پیش از گادامر قهرمان رویکرد هرمنوتیک فلسفی است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، نشست علمی با عنوان «تأثیر هرمنوتیک فلسفی بر علوم اسلامی» با ارائۀ دکتر جهانگیر مسعودی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد. در ادامه گزارشی کوتاه از این نشست را با هم می خوانیم:

رساله دکتری «ارجمندی علوم از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا» توسط سیدمحمد موسوی نگاشته و مهدی خادمی، استاد این رساله در سال 96 بود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رساله دکتری «ارجمندی علوم از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا» توسط سیدمحمد موسوی نگاشته شده است. مهدی خادمی، استاد راهنما این رساله در سال ۹۶ بود.

حمیده حائری‌پور گفت: ملاصدرا فلسفه و عرفان را مکمل هم می‌ داند که ضمیمه این دو به یکدیگر، انسان را در کشف حقایق عالم هستی یاری می‌رساند.

دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: بیگانه شدن با تنوع فرهنگی به نشنیدن صدای همه مردم و خروج متافیزیکی نه جغرافیایی مردم از یک اقلیم فرهنگی می‌­انجامد. فلسفه ملاصدرا و امکانات درونی آن می‎­تواند درباره بازاندیشی درباره فرهنگ و نسبت ما و فرهنگ گره­‌هایی را بگشاید.

رساله عرشیه آخرین اثر تألیفی ملاصدرای شیرازی است که کل مبانی فلسفی وی به نحو مختصر در آن بیان شده است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، نهم جمادی‌الاول مصادف است با سالروز تولد صدرالدین شیرازی فیلسوف نام‌آشنای عالم اسلام و بنیان‌گذار حکمت متعالیه. بی‌گمان هرکه با فلسفه اسلامی آشنایی داشته باشد از جایگاه رفیع و تاثیرگذار حکیم ملاصدرا در شکل گیری جریان تفلسف در محدوده جهان اسلام مطلع است. یکی از آثار درخشان و گرانب‌های این حکیم الهی، کتاب یا همان رساله «عرشیه» است. گروهی بر این عقیده‌اند که رساله عرشیه آخرین اثر فلسفی صدرالمتالهین است که به رشته تحریر درآمده. به مناسبت سالروز تولد این حکیم متأله نگاهی خواهیم داشت به متن و ساختار این اثر که بیانگر عمق فلسفی اندیشه ملاصدرا است.

خبرگزاری شبستان: دکتر لک زایی گفت: امام خمینی(ره) بحثی در مورد تربیت کودک دارند و در کتاب «شرح جنود عقل و جهل» می‏ نویسند: اولین مدرسه کودک، خانه است و اولین معلمان او، پدر و مادر. بعد ادامه می‏ دهند که پدر و مادر باید به صورت عملی کودک را تربیت کنند.

امکان یا امتناع اندیشه‌ سیاسی ملاصدرا یکی از بحث‌های مهم حوزه‌ فلسفه و اندیشه‌ سیاسی در سالیان اخیر بوده است. برخی معتقدند که اساسا فلسفه‌ صدرالمتالهین شیرازی فاقد سویه‌های سیاسی است و اگر رگه‌هایی از مباحث سیاسی هم در آثار این فیلسوف اسلامی مشاهده می‌شود، بیشتر تکرار مطالب شیخ‌الرئیس و فارابی است و افزون بر آن نوآوری خاصی در نظام اندیشه‌ صدرا دیده نمی‌شود.