جدیدترین مطالب

عبدالله صلواتی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: معتقدم که فلسفه ملاصدرا یک شبکه معرفتی است و به جای اینکه یک فن باشد یک شیوه برای زیستن یا بودن است.

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_خداداد خادم: به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا، با عبدالله صلواتی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر دانشگاه شهید رجایی و نویسنده کتاب «زیست جهان ملاصدرا» به گفتگو نشستیم. در این گفت گو سعی کرده ایم به مسائلی از قبیل انسان شناسی، فلسفه اخلاق، و هسته مرکزی فلسفه صدرایی بپردازیم؛

خوانش متون در حوزه‌های علمیه کار چندان جدیدی نیست و در نهاد علمی‌ای با قدمتی مانند حوزه علمیه این مرز و بوم سابقه و پیشینه دیرینه‌ای دارد. این سبک آموزش یکی از ویژگی‌های مثبتی است که از دیرباز در حوزه‌های علمیه جریان داشته است. آنچه کم‌سابقه و به تعبیر درست‌تر بی‌سابقه است، خوانش این متون از منظر سیاسی و فلسفه سیاسی است.

چنانکه می‌دانیم فلسفه سیاسی اسلامی به کم‌رمقی و کم‌رونقی و کم‌متنی متهم است، از این‌رو دیدگاه‌هایی درباره زوال و امتناع آن مطرح شده است. طرح خوانش سیاسی متون فلسفی بر این دیدگاه تاکید می‌کند و پای می‌فشارد که فلسفه سیاسی اسلامی از زمان تاسیس آن به فکر فارابی نه‌تنها از دل متون فلسفی ما غایب نبوده بلکه باید فلسفه سیاسی را در بطن متون در اختیار و به میراث رسیده جست‌وجو و تفحص کرد، گواینکه این دیدگاه این ایده را هم در سر دارد که فلسفه سیاسی اسلامی آنقدر با فلسفه اسلامی آمیخته است که نمی‌توان این دو را جدای از یکدیگر تصور کرد. درواقع اگر فیلسوفان مسلمان ایران از این امکان برخوردار می‌شدند تا بتوانند به فلسفه سیاسی توجه کنند حتما اکنون آثار و متون متنوعی در فلسفه سیاسی اسلامی در اختیار داشتیم. از این‌رو و با ملاحظه این نکته می‌توان با خوانش‌هایی که سابقه دیرینه‌ای در فرهنگ تعلیمی ما دارد به لایه‌های پنهان این متون دست یافت.

فرهیختگان: به‌بهانه انتشار کتاب خوانش سیاسی متون حکمت متعالیه و مصاحبه‌ای که در شماره‌های آتی روزنامه «فرهیختگان» با نویسنده این اثر منتشر خواهد شد، اجمالا به بررسی برخی کتاب‌های منتشرشده در این زمینه پرداخته‌ایم.

حکمت متعالیه، به هستی ای فراتر از فهم انسان باور دارد و جهان اجتماعی نیز همان سپهر معنایی است که انسان به واسطة حرکت جوهری در پرتو اتحاد علم و عالِم و معلوم، به آن سپهر معنایی دست می یابد.

چکیده

حکمت متعالیه در زمرة گنجینه های اسلامی است که دلالت ها و لوازم فراوانی برای طرح ریزی فلسفة علوم اجتماعی دارد تا از این مسیر بتوان به تغییر در علوم اجتماعی نایل شد. هنگامی می توان به چنین هدفی دست یافت که پرسش هایی از سنخ فلسفة علوم اجتماعی طراحی کنیم و به این نظام حکمی عرضه داریم تا از این طریق دلالت ها و لوازم آن را بر مبنای حکمت متعالیه به دست آوریم. این پژوهش، از روش تحلیلی ـ برهانی سود جسته است. حکمت متعالیه، هستی ای فراتر از فهم انسان باور دارد و جهان اجتماعی نیز همان سپهر معنایی است که انسان به واسطة حرکت جوهری در پرتو اتحاد علم و عالِم و معلوم، به آن سپهر معنایی دست می یابد. این سپهر معنایی اگر با نظام معنایی توحیدی هم سان باشد، جامعة فاضله را در تاریخ خود محقق می سازد؛ در غیر این صورت، جوامع غیرفاضله را وارد تاریخ ساخته است.

کلیدواژه ها: جهان های اجتماعی، جامعه شناسی پدیده شناختی، حکمت متعالیه، نظریة اجتماعی صدرایی.

گزارشی از نشست نقد کتاب «جامعه‌شناسی متعالیه» در دانشگاه امام صادق (ع)؛

کتاب «جامعه‌شناسی متعالیه» یکی از تلاش‌های صورت گرفته برای تبیین هستی شناسانه جامعه است که توسط دکتر ابراهیم خانی استاد گروه فرهنگ و تمدن دانشگاه امام صادق (ع) تألیف شده است. روز دوشنبه این هفته نشست نقد و بررسی این کتاب با حضور منتقدان، دکتر اصغر اسلامی تنها و دکتر سید مجید امامی برگزار شد.

به گزارش عطنا به نقل از روزنامه صبح‌نو، خانی در این نشست گفت: اولین مشخصه مهم کتاب تعدد استفاده از قواعد فلسفی در شناخت امر اجتماعی است. تا قبل از این کتاب، تعداد قواعد فلسفی که در شناخت امر اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گرفت، بیش از بیست قاعده نبود، البته اگر فقط قواعدی را لحاظ کنیم که به‌صورت تفصیلی وارد شده‌اند به ده قاعده هم نمی‌رسیم اما قواعد فلسفی که در این کتاب برای شناخت امر اجتماعی لحاظ شده نزدیک به صد قاعده است.

خانی درباره ویژگی قواعد به‌کار رفته در این کتاب بیان کرد: نکته دوم آن است که این قواعد در یک نظام خاص فلسفی کنار هم چیده شده است. دو فصل اول از کتاب ناظر به قوس صعود، قوس نزول و حیات اجتماعی است. در فصل‌های بعدی تبیین خاصی از تمدن ارائه شده و بر اساس قواعد خاصی که فلاسفه بین موجودات دوبعدی لحاظ کرده‌اند، تطبیقی بین این قواعد و ظاهر و باطن جامعه داده شده است.

img_4790_1.jpg ابراهیم برزگر استاد دانشگاه علامه طباطبایی در نشست نقد و بررسی کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتألهین گفت: درباره فلسفه سیاسی ملاصدرا اثر مستقل نداشتیم. این اثر نقطه عطفی در آثار ملاصدرا و ارزشمند است، به مولف باید تبریک گفت. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «فلسفه سیاسی صدرالمتألهین» نوشته شریف لک‌زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور ابراهیم برزگر استاد دانشگاه علامه طباطبایی و محمدعلی فتح اللهی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و جمعی از علاقه مندان عصر روز ۳۱ اردیبهشت ماه در نود و یکمین نشست راویان اندیشه در فرهنگسرای اندیشه نقد و بررسی شد. شریف لک‌زایی مولف کتاب «فلسفه سیاسی صدرالمتألهین» در ابتدای نشست به معرفی مختصری از کتاب پرداخت و گفت: اگر بپذیریم که هر نظام سیاسی از یک اندیشه و فلسفه سیاسی بهره مند است، این سوال مطرح می‌شود که فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی چیست؟ آیا پشتوانه‌ای در این سرزمین دارد یا نه؟ در واقع فلسفه سیاسی می‌تواند به ما در حل و فصل مسائل بنیادی کمک کند. شاید حتی بتوان گفت که انقلاب اسلامی می‌تواند از حکمت متعالیه سیراب شود و از آن پشتیبانی کند.

photo_2017-01-16_16-08-20.jpgکتاب فلسفه سیاسی صدرالمتألهین با هدف ارائه نمای کلی و ابعاد اصلی فلسفه سیاسی صدرالمتألهین و تبیین پاره‌ای از مؤلفه‌های فلسفی سیاسی وی به نگارش درآمده است. تحقیق حاضر، ضمن اثبات شأنیت و ظرفیت فلسفه سیاسی ملاصدرا این نکته را برجسته می‌سازد که صدرالمتألهین هم واجد فلسفه سیاسی است و هم این فلسفه را، بر قیاس فلسفه وی، می‌توان فلسفه سیاسی متعالیه نامگذاری کرد.
کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتالهین نوشته دکتر شریف لک زایی به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 410 صفحه، در زمستان 95 منتشر گردید.

گزارشی از این کتاب را در ادامه ملاحظه فرمایید:

به مناسبت اول خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا

نشست علمی «فلسفه سیاسی صدرالمتألهین» به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا، سه شنبه دوم خردادماه برگزار می شود.
 
molasadra.jpgنشست علمی: « فلسفه سیاسی صدرالمتألهین » سه شنبه 2 خرداد 1396 از ساعت 9 الی 12 در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی واقع در خیابان 19 دی ،کوچه شماره 10 برگزار می­گردد. در این نشست علمی کارشناسان محترم آقایان حجج اسلام و المسلمین آقایان مرتضی جوادی آملی، دکتر نجف لک زایی و دکتر بهرام دلیر به ارائه مباحث خود به ارائه مباحث خود پیرامون موارد ذیل خواهند پرداخت:

1.ارتباط مباحث وجودشناختی فلسفه و مباحث اعتباری سیاست؛ تأثیر فلسفه بر زندگی اجتماعی - سیاسی انسان.
2.امکان طراحی فلسفه سیاسی صدرایی و شاخصه‌های آن.
3.لوازم و مقتضیات استفاده از حکمت متعالیه صدرایی برای ترسیم نظام سیاسی و مسایل فلسفی- سیاسی.
4.امکان یا عدم امکان، قرائت دموکراتیک از فلسفه ملاصدرا برای ترسیم فلسفه سیاسی مبتنی بر مردم سالاری دینی.
5.بازتاب و پیامد حکمت متعالیه و برآیند آن در ظهور انقلاب اسلامی ایران و نقش آن در تداوم انقلاب اسلامی و نیز بیداری اسلامی ؟
6.و...

دبیر علمی نشست « فلسفه سیاسی صدرالمتألهین » را جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی امیدی بر عهده خواهند داشت.
شرکت در این نشست برای عموم برادران و خواهران آزاد می باشد.
نشست فلسفه سیاسی صدرالمتالهین سه شنبه دوم خرداماه از ساعت ۱۰ تا ۱۳ به نشانی قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، مجمع عالی حکمت اسلامی برپا می شود.