جدیدترین مطالب

sharif-l.pngعضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در گفتگو با خبرگزاری شبستان گفت: انقلاب اسلامی محصول سفر چهارم عرفانی امام خمینی بود که با انفاس قدسیه خود جامعه را به سمت خدا هدایت کرد. وی تأکید کرد: تضمین آزادی و به ویژه آزادی اندیشه و بیان باید مانند عدالت دنبال شود؛ چرا که آزادی جزء مطالبات اصلی مردم، نخبگان، صاحب نظران و بزرگان نظام بوده و هست.

molasadra.gifحضرت امام و انقلاب اسلامی، عصارۀ اندیشۀ اسفار اربعه و مخصوصاً سفر چهارم است. امام خمینی، جهانی بنشسته در گوشه ای نبود که بنشیند و برای خود و ذهن خویش، رشته های فلسفی ببافد و آن گاه در مقابل آن بنشیند و دست ساختۀ ذهنی خویش را تماشا کند. بلکه او، خود به بازیگری می پردازد و یک بازیگر بسیار مؤثر در دورۀ معاصر و انقلاب اسلامی می شود.

sharif_lakzaei_2.jpgمدیر طرح پژوهشی حکمت سیاسی متعالیه پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با اشاره به این‌که کتاب کسر اصنام الجاهلیه از آخرین آثار ملاصدرا می‌باشد، ابراز داشت: مباحث این کتاب نشانگر آن است که ملاصدرا به خوبی جامعه دوران خود را شناخته و نسبت به اوضاع اشراف کامل داشته است. وی با تشریح راهکارهای این فیلسوف بزرگ در حل نابسامانی‌ها، اذعان داشت: از دیدگاه ملاصدرا، تقید به شریعت، بسط اخلاق و توجه به امور معنوی با محوریت و رهبری فردی عارف و حکیم تنها راه رفع نابسامانی‌های جامعه می‌باشد.

sharif3.jpgبايد اسلامی‌سازی علوم انسانی به افرادی سپرده شود كه در علوم انسانی تحصيل كرده باشند و بدانند علوم انسانی چيست و چه ابعادی دارد. چنين افرادی بايد تصميم‌گير اين حوزه باشند. تدبير كسانی كه با علوم انسانی آشنا نيستند، دچار خدشه است؛ لذا گام نخست برای رفع اين مشكل، سپردن امور به افرادی است كه با علوم انسانی آشنا باشند.

دکتر نجمه کیخا با بیان پیشینه این بحث به انتظاری که از حکمت متعالیه در بحث انقلاب اسلامی وجود دارد پرداخت و این پرسش را مطرح کرد که آیا ما از حکمت متعالیه انتظار داریم که در باب تعریف و شیوه انقلاب اظهار نظر کند؟ به نظر وی پاسخ منفی است و حکمت متعالیه مبنا ارائه می کند؛ آن گاه این مبانی بر اندیشه رهبران انقلاب و به تبع آن بر اندیشه مردم اثر می نهد و تأثیر خود را بر جامعه می نهد و باعث انقلاب می گردد.

sharifl.jpgبه باور عضو هيئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اگر انجمن‌های علمی حوزه و دانشگاه حمايت شوند با توجه به ظرفيتی كه وجود دارد و نيروهايی كه در چنين مراكزی حضور دارند، می‌توانند در مسير فعاليت‌ اسلامی‌سازی علوم انسانی مؤثر واقع شوند. اين پژوهشگر تصريح كرد: اگر فعاليت‌های مربوط به توليد علم، دولتی شود و وارد نهادها و سازمان‌های دولتی شود، ساز و كارهای اداری و ساختاری و قواعد و قوانين دست‌وپا گير، موجب از بين‌رفتن انگيزه‌ها می‌شود.

sharif_jamejam.jpgعضو هيئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، با بيان اين‌كه اسلامی‌سازی علوم انسانی می‌تواند بنيان تحولات آتی را در تمدن جهانی شكل و سامان دهد، اظهار كرد: بعد از آن‌كه كليت تمدن اسلامی محقق شد، بايد به‌صورت دائمی در درون خودش به سمتی هدايت شود كه آن را از پويايی خارج نكند و دائما در حال جوشش و حركت باشد كه ركود نتواند آن را متوقف كند و بر سر راهش مانعی ايجاد كند. در اين مسير، فلسفه نقش بسيار مهمی دارد.

sharif-l.pngمدیر طرح پژوهشی حکمت سیاسی متعالیه تأکید کرد: بنده بر این باورم که در صدرالمتألهین نیز نبایستی توقف کرد. اگر او درباره حکمت سیاسی متعالیه هیچ سخنی هم نگفته باشد و حتی در آثار خود به هیچ روی از مباحث سیاسی سخنی به میان نیاورده باشد و حتی فاقد اندیشه سیاسی و فلسفه سیاسی هم باشد باز هم دستگاه حکمت متعالیه واجد این ظرفیت است تا با بررسی الزامات و اقتضائات آن به تأسیس حکمت یا فلسفه سیاسی متعالیه مبادرت ورزید.

sharif3.jpgعضو هيئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معتقد است بحث اصلی و اساسی انقلاب اسلامی اين نبود كه ما خودمان را در ذيل غرب تعريف كنيم؛ بلكه نكته اصلی و اساسی اين بود كه ما از آن‌ها تمايز داريم و اين تمايز با تمدن‌سازی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی محقق می‌شود.

sharifl.jpgامام موسي صدر، با پيروي از راه امام حسين(ع) براي احياي حقوق شيعيان و حفظ و حرمت نهادن به حقوق محرومان در جامعه لبنان پيشقدم شد و تأثيرات شگرفي را پديد آورد. از نظر امام موسي صدر، امام حسين(ع) براي هميشه تاريخ پيروز شده است؛ زيرا در راه آزادي امتش قيام کرد و در مقابل ستمگران سکوت و همراهي و تسليم را جايز نشمرد. از اين رو است که امام موسي صدر مي گويد، کسي که خود و نسلش را در راه آزادي امتش وقف کرده باشد، پيروز است.