جدیدترین مطالب

شریف لک زایی، عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، در گفتگو با خبرگزاری قرآنی (ایکنا)، با بیان اینکه موضوع ولایت فقیه مقوله‌ای محتوایی است، خاطر نشان کرد: سیاست ما معنوی، اخلاقی و فرهنگی است؛ ویژگی نظام ولایی در این مورد خود را نشان می‌دهد و طبیعتاً باید سعی شود در مرحله نظر و عمل تبیین و ارائه شود.

sharif_lakzaee.jpgشریف لک زایی در گفتگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه نتیجه آرمان باید ایجاد تغییر و تحول در فرد و جامعه باشد گفت: فکر می کنم انقلاب اسلامی و حرکت امام خمینی بدنبال این بود که تحول و تغییری را در فرد و جامعه ایجاد کند چون معتقدیم انقلاب اسلامی آغاز یک حرکت و تحول جدید و تحقق یک آرمان بود که محقق شد و هنوز نیاز است که روی این مبانی کار و به این سمت حرکت کنیم که بتوانیم آن را به عینیت در آورده و واقعی کنیم. انقلاب اسلامی از یک طرف استبداد را نفی می کرد و از طرف دیگر استعمار را و بنابراین این دو را مانع تحول و تغییر در جامعه می دید، بنابراین انقلاب اسلامی یک نقطه آغاز بود.

شریف لک زایی در گفتگو با خبرگزاری قرآنی ایکنا گفت: سوء‌ استفاده از آموزه‌های دینی تبعات خطرناکی دارد؛ اینکه به طور مثال، در قالب و طرفداری از یک آموزه دینی فرد بخواهد قصور خود در انجام مسئولیت‌ را نفی کند، در حالی که افراد باید در حوزه اختیارات خود پاسخگو باشند.

شریف لک زایی در گفتگو با خبرگزاری ایکنا گفت: در بحث نظارت عمومی نتوانسته و یا نخواسته‌ایم یک سازوکار مدون، قانونی، جامع، هدفمند و نظام‌مندی ارائه کنیم که با توجه به آموزه‌های صریح دینی بتواند با مفاسد در سطوح سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مقابله جدی و مؤثری داشته باشد.
sharif_lakzaee.jpgعضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه تأکید براستقلال، آزادی و همچنین نقش آفرینی در حوزه عمومی امری اسلامی و دینی است و در آموزه های اسلامی هم اشاره شده گفت: بیداری که اتفاق افتاده همه کشورهای استبدادی و حکومت های پادشاهی را با مشکل مواجه خواهد کرد.

نکته دیگری که در درس‌آموزی از واقعه عاشورا می‌تواند مهم تلقی شود، این است که حرکت حضرت امام حسین (ع) به منظور اخلاقی‌سازی جامعه اسلامی بود. به هر حال حضرت در شرایطی قیام کرد که هر بداخلاقی‌ای به نام دین تمام شده و در واقع دین به انحراف کشیده شده بود و نیز در رأس حکومت منتسب به دین، فردی (یزید) قرار گرفته بود که فاقد هرگونه شرایط و صلاحیت‌های لازم بود. امام با حرکت خودشان می‌خواهند سهمی را در اخلاقی‌سازی جامعه ایفا کنند و در مقابل وضعیت نامناسب و برخلاف دینی که رایج شده موضع‌گیری کنند و واکنش نشان دهند.

نویسنده کتاب «توزیع و مهار قدرت در نظریه ولایت فقیه» اذعان کرد: ایشان در بحث آزادی سعی می‌کند که از سویی دغدغه سازگاری و ناسازگاری آزادی را با آموزه‌های دینی مورد توجه قرار دهد و به نوعی تلاش می‌کند که به یک مفهوم اسلامی از آزادی دست پیدا کند و از سوی دیگر با توجه به پرسش‌ها و نیازهایی که در جامعه وجود دارد، بر آن است که به یک تأثیرگذاری در سطوح اجتماعی هم بپردازد؛ یعنی نیازها و خلأهای اجتماعی را هم پاسخ دهد.
sharif_lakzaee.jpgعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: چون براساس آموزه‌هایی که در قرآن کریم وجود دارد و حکمت متعالیه به عنوان یک مکتب فلسفی بر آن تأکید می‌کند و از آن منظر بحث را مطرح می‌کند، اساساً انسان چاره‌ای جز این‌که آزاد و مختار باشد ندارد، انسان حتماً باید آزاد باشد، اگر آزاد نباشد، در این‌که چگونه زندگی کند دچار تردید و لغزش و خطا می‌شود؛ بنابراین به جهت دینی و قرآنی ایشان معتقدند که زندگی انسان باید مبتنی بر آزادی باشد و تعیین سرنوشت انسان براساس آزادی صورت گیرد.
این محقق و نویسنده کشورمان اذعان کرد: آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی از منظر حکمت متعالیه معتقدند که آزادی یک مفهوم مقول به تشکیک و دارای مراتب است که ایشان در مباحث خودشان مراتب و مراحل آن‌را ترسیم می‌کنند و به‌خصوص دعوت به خیر، تأکید بر تعقل، حفظ منافع و مصالح دیگران و رعایت نظم و قانون عقلائی را در مختصات آزادی ذکر می‌کنند. این‌ها مباحث تازه‌ای است که تاکنون مشاهده نکرده‌ام.

barresi_tatbighi.jpgبراساس آنچه قانون اساسی جمهوری اسلامی مطرح کرده است با تعیین فردی که شرایط رهبری را دارد از سوی مجلس خبرگان، رهبری این فرد مشروعیت پیدا می‌کند و تا زمانی که شرایط رهبری در او استمرار داشته باشد این مشروعیت ادامه می‌یابد. به تعبیر دیگر رهبری در نظام ما مادام‌الشرایطی است ــ البته با این فرض که نمایندگان مجلس خبرگان خود از سوی مردم انتخاب شده‌اند ــ براساس آموزه‌های دینی هرگاه ولی فقیه شرایط رهبری را از دست بدهد، به‌طور طبیعی فاقد مشروعیت می‌گردد و از ولایت ساقط می‌شود.