جدیدترین مطالب

sharif_lakzaee.jpgشریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با بیان این‌که اندیشه سیاسی آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی سرشار از مباحث قرآنی است، گفت: به عنوان مثال در بحث آزادی دائماً در مباحث خود به آیات قرآن استناد می‌کنند و از موضع و منظر یک مفسر این مباحث را ارائه می‌دهند.
ـ تصور ما در ایران درست نیست و این تصور در ایران وجود دارد که بازخیزی دین در کشورهای غربی در حال اتفاق است. این طرز تفکر آرام آرام در حال عمومیت یافتن است. طی یک سفر رسانه‌ای که به سوئد و نروژ داشتم؛ از رسانه‌های غربی پرسیدم که آیا اصلا بازخیزی دین در اروپا صحت دارد؟ اکثر قریب به اتفاق پرسش‌شوندگان از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند و در جواب می‌گفتند: بازخیزی دین جزو یکی از گرایش‌های متعدد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و آکادامیک است که در فضای آکادمیک اروپایی رواج دارد و این گرایش‌ها، آثاری را در دانشگا‌های اروپا به چاپ می‌رسانند و طبیعتاً برای اینکه نگاه انتقادی به تمدن غربی دارند آثار آنها در ایران چاپ و منتشر می‌شود در ایران مورد توجه ایرنیان قرار می‌گیرد و ترجمه و منتشر می‌شود.
شاید در این زمینه بتوان برخی تلاش‎‎های انجام گرفته در رشته علوم سیاسی و به‎ویژه گرایش اندیشه سیاسی اسلامی و فلسفه سیاسی اسلامی، به‎خصوص طرح حکمت سیاسی متعالیه را استثنایی برشمرد که توانسته تا اندازه‎ای به‎سمت تولید دانش‎‎های بومی و اسلامی، حداقل در حوزه علوم سیاسی به‎ویژه تأسیس فقه سیاسی و توانمندسازی فلسفه سیاسی اسلامی حرکت کند. به‎ویژه این‎که محصولات تولید شده نیز فضایی را به‎وجود آورده است که توان تأسیس رشته‎‎های اسلامی را نشان داده است، مانند رشته فقه سیاسی، فلسفه سیاسی اسلامی، حکمت سیاسی متعالیه و... .
نظارت و تذکر مردم نسبت به دولت دارای ظرفیتی بالا برای ارتقای کشور است اما این خواسته قانون اساسی هنوز به درستی نهادینه نشده است. امر به معروف و نهی از منکر یک امر فرهنگی، اخلاقی و اسلامی است که همه باید انجام دهند و کاری لازم برای به صلاح رساندن کشور و تقویت نظارت همگانی است.
sharifl.jpgوی با اشاره به اینکه امام خمینی ریشه اختلافات را هوای نفس می‌دانست، گفت: دیدگاه اخلاق سیاسی امام خمینی بر نفسانی بودن اختلاف تکیه دارد و ایشان بر تهذیب نفس تاکید داشتند. وی اختلاف را عامل کند شدن مسیر پیشرفت عنوان کرد و بیان داشت: وجود سلایق گوناگون را از دیگر علل بروز اختلاف برشمرد و گفت: وجود سلیقه های گوناگون و برداشت‌های مختلف از قانون از دلایل بروز اختلاف در سطوح عالی است.

sharif3.jpg وقتي جريان‌ها و عقايد اصيل جامعه با محدوديت مواجه مي‌شوند، عرصه براي جهش و تسريع فعاليت‌هاي انحرافي باز مي‌شود و ناخواسته شاهد بروز و ظهور جريان‌هاي نوظهور و انحرافي هستيم كه جامعه را تحت تاثير قرار مي‌دهند. مهدويت معرفتي اصيل و حقيقتي ناب است كه متاسفانه در حال مصادره شدن است، چون فعاليت جريان‌هاي اصيل به نوعي مخدوش مي‌شود و تحت الشعاع سياسي كاري‌ها و بازي‌هاي سياسي قرار مي‌گيرد.

sharif1.jpgشریف لک‌زایی، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسا بیان داشت: دانشکده ها و پژوهشکده‌ها و مراکز آموزش و پژوهش فلسفه در کشور ما نتوانسته اند زیر ساخت های لازم برای اندیشه ورزی سیاسی و فلسفه ورزی سیاسی و تولید علوم سیاسی اسلامی و بومی را آماده کنند. در وضعیت فعلی رجوع به آثار فارابی و دیگر متفکران اصیل و برجسته تمدن ایرانی و اسلامی از سوی یک دانشجو و پژوهشگر علوم سیاسی بسیار سخت است.
sadra_va_sharif.jpgشریف لک زایی نیز در این نشست یادآور شد: با گذشت صد سال از تأسیس رشته علوم سیاسی در ایران، همچنان فاقد نظریه‌ای در باب علوم سیاسی هستیم. با پیروزی انقلاب اسلامی فضای جدیدی برای رشد علوم وحیانی، اسلامی و بومی به وجود آمد. به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی، انقلاب اسلامی تنها تعدادی از زندانیان سیاسی را آزاد نکرد بلکه مهم‌تر از آن آزادسازی علوم بود؛ علومی که جامعه و سنت فکری‌مان با آنها عجین شده و باید مشکلات را از راه دستیابی، تولید و تأسیس این دانش‌ها رفع کرد.
emam_mousa_sadr.jpgعدالت و آزادی، هر دو ظرفیت­ ها و توانایی­ های انسان را شکوفا می­ کنند و نیز هر دو انسان و جامعه را به صورت یکسان و همسان مورد توجه و خطاب قرار می­ دهند. عدالت و آزادی باعث همبستگی می­ شود و این همبستگی خود پیش شرط و به نوعی الزام پیشرفت است. اگر همبستگی وجود نداشته باشد نیروها، توانایی­ ها، ظرفیت­ ها همدیگر را خنثی می­ کنند. طبیعتاً اگر توان­ ها یک­جا در کنار هم لحاظ شود، البته با همه تنوعاتی که دارد و در آن جهات اصلی و مورد نظر حرکت کند به جائی می­ رسد.
sharif3.jpg نويسنده كتاب «انديشه سياسي امام خميني» بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران را متفكر حكمت متعاليه دانست و گفت: ايشان از مقام مرجعيت و قدرت حركت دادن مردم برخوردار بودند و اقداماتي انجام دادند كه نتيجه آن در تاسيس جمهوري اسلامي متبلور شد، مقامي كه ملاصدرا با وجود برتري انديشه و آثار فلسفي‌اش از ان برخوردار نبود.