جدیدترین مطالب
- کتاب"زمزمه های بی بی ماه بانو" رونمایی شد
- پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی
- درگذشت رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس، حاج یوسف کیخا
- قصه پرمجاهدت رسیدن به صندوق رأی
- شریف لک زایی بیان کرد: نگاه جامع و تمدنی امام موسی صدر به انقلاب اسلامی
- کتاب «انقلاب بیپایان: واکاوی پیشینه و افق تمدنی انقلاب اسلامی در پرتو بیانیۀ گام دوم» منتشر شد
- ارائه فصل آزادی از کتاب «سیاست بهشتی» توسط شریف لک زایی
- آزادی در ذات انقلاب اسلامی قرار دارد | گفتوگو مهمترین الزام آزادی است
- شریف لک زایی: جامعه اسلامی جز با حضور مردم ایجاد نمیشود
- با حضور ۱۲ متخصص اندیشمند؛ هماندیشی «مردم علیه پوپولیسم» برگزار میشود
- برگزاری چهارمین پنل تخصصی اختتامیه دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده»
- کرسی علمی- ترویجی حکمت سیاسی امام خمینی(ره) برگزار میشود
- شریف لک زایی تشریح کرد: چالشهای رژیم صهیونیستی برای تمدن اسلامی از نگاه امام موسی صدر
- شریف لکزایی: امام موسی صدر اسرائیل را نتیجه تمدن غرب دانستند
- شریف لک زایی: امام موسی صدر بدترین نوع استعمار را استعمار فرهنگی میداند
- روایت علیرضا صدرا از پروژه فکری داود فیرحی: فیرحی از دیدگاههایش درخصوص اقتدارگرایی عدول کرده بود
- کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» نقد و بررسی شد
- برگزاری نشست علمی نقد و رونمایی کتاب «اخلاق سیاسی در اسلام»
- یازدهمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج حبیب لک زایی در شهرستان نیمروز برگزار شد
- برگزاری هماندیشی علمی اولین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر علیرضا صدرا
دومین نشست وجوه سیاسی حکمت متعالیه
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 2989
بحث حرکت جوهری عمدتاً به حوزه طبیعیات ارجاع داده می شود در حالی که می توان دو نوع حرکت جوهری طبیعی و غیر ارادی و حرکت جوهری ارادی را از همدیگر بازشناخت.
در حرکت طبیعی غیر ارادی، حرکت قهری که بر کل طبیعت حاکم بوده و تکوینی است رخ می دهد. و در حرکت جوهری ارادی می توان از حرکتی کیفی یاد کرد که بر نوع خاصی از شدن دلالت دارد. در همین زمینه ضروری است به ارکان حرکت، که عبارت است از مبدأ، مقصد، محرک، متحرک، مسیر و مسافت، توجه شود.
هادی معرفت
- توضیحات
- دسته: اخبار فرهنگی
- بازدید: 2972
پنج شنبه 28 دی که پای سخنان آیت الله معرفت نشسته بودم، گمان نمی کردم این آخرین سخنرانی ایشان باشد و در روزی دیگر در جوار رحمت حق مأوی خواهد گزید و خبر وفات آن عالم ربانی منتشر شود. در آن روز جمع کثیری از پژوهشگران، که به مناسبت تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین در سالن همایشهای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی جمع شده بودند، آخرین سخنان وی درباره قرآن و چگونگی آیات الهی را از وی شنیدند.
نکته آموختنی و قابل توجه در ضمن سخنان ایشان افزون بر نکات علمی قابل استفاده آن بود که او مطلبی را به نگارش در نمیآورد مگر این که چند بار آن را در جمع فضلا مطرح کند. و البته تأکیدی که در ابتدا و اواسط سخنانش بر این موضوع کرد درسی آموختنی بود برای دیگر پژوهشگران که قبل از نگارش و یا حداقل انتشار مباحث خود از فکر دیگران بهره ببرند تا متنی متقن و مستحکم و قابل استفاده ارائه کنند. چنان که آیت الله معرفت به آن معترف بود.
او به واقع، هادی معرفت بود. با این که 76 سال از عمر ایشان میگذشت اما باید گفت حیف که بسیار زود بود برای پرکشیدن.
ابن ميثم، زمينه ساز حكمت متعاليه
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 2973
آيتالله جوادی آملی در اختتاميه دومين همايش بينالمللی «ابن ميثم بحرانی»: «ابن ميثم»، زمينه ساز حكمت متعاليه بوده است.
ابن ميثم میدانست كه منطق ارسطويی توان حمل باری كه او مدنظر دارد، ندارد. او در شرح مبسوط خود عرفان نظری رقيقی را با خود دارد و رشد عرفان نظری مقدمه كمال حكمت متعاليه است.
حكمت صدرايي، ماهيت و مختصات
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 2718
وقتي فلسفه را مي توان اسلامي دانست كه اولاً معني فلسفه روشن شود و ثانيا اينكه ماهيت و محتواي مكتب اسلام روش شود.
حرف خوبي شيخ اشراق دارد و ان اين است كه ما هرگز وقفنامهاي نديدهايم كه علم را وقف سرزمين خاص و مردم مخصوص كرده باشد. چون وقف نامهاي در كار نيست، بنابراين ممكن است هر كسي در آن تصرف كند و در هر عصري مسئله و قاعدهي جديدي اضافه بشود.
محجور بودن فلسفه نقش زيادي در عدم توسعهي آن دارد.
اظهار نظر تازه ای از طباطبایی درباره صدراالمتألهین
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 2791
تاملات برخی از فیلسوفان شرق با دستاوردهای فلسفه مدرن قابل قیاس است
در نخستین جلسه از دوره کوتاه مدت هگل شناسی دکتر سید جواد طباطبایی که در محل پکا برگزار شد وی محصول فکری بعضی از فیلسوفان شرق بویژه صدرالمتالهین را با اصالتی که به معقول بالعرض می دهد با دستاوردهای فلسفه دوران مدرن قابل قیاس دانست.
مبانی نظام سياسی شيعه در عصر غيبت
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 6667
دوره غيبت به دليل فقدان حضور معصوم در جامعه برای شیعیان دوره نقصان و حرمان تلقی میشود. از اين رو یکی از مهمترين مسائل پيش روی شيعيان در اين دوره مسآله حق حاکميت و حکومت و مبانی نظام سياسی و دولت است. عمدهترين مباحث در باب مبانی نظام سياسی شيعه در دو حوزه کلامی و فقهی طرح شده است. اين مبانی به طور عمده از سوی کسانی طرح و بسط يافته است که قائل به نظريه دولت مبتنی بر آموزه ولايت فقيه در عصر غيبت هستند. نوشته حاضر میبایست درامدی بر طرح بحث درباره مبانی کلامی و فقهی نظام سياسی شيعه در عصر غیبت، که مبتنی بر آموزه ولایت فقیه است، تلقی شود.
مقايسه ميان نظر صدرا و فارابي درباره «رئيس اول مدينه»
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 2475
پرسش اصلي اين مقاله مربوط به روگرداندن فلاسفه دوره اسلامي از تأمل و تحقيق در مسائل فلسفه مدني و سياسي يا كم اعتنايي به اين مسائل است. ادعا اين است كه فلاسفه اسلامي قبل از فارابي در سياست مدن تحقيق جدي كردند. اما بعديها اگر از سياست سخن گفتند گفتارشان گاهي نقل ملحض آراء فارابي بود، مانند آراء خواجه در اخلاق ناصري يا سياست را در ذيل بحث نبوت آوردند، مانند آراء ابن سينا و بيشتر فلاسفه تا ملاصدرا و شاگردان او. اما مطلب چنين نيست. ما وقتي در آثار ملاصدرا نظر مي كنيم تا حدي ابهام رفع مي شود. يعني با نظر در آراء و احوال ملاصدرا ديگر نمي توانيم بگوييم كه در فلسفه اسلامي بعد از فارابي سياست جايي نداشته است. ملاصدرا در زمره فيلسوفاني است كه در عين گوشهگيري و اعراض از پيوستن به ارباب قدرت، جداً به سياست مي انديشيده و در آثار خود، هم به مباني و اصول سياست و هم به رسوم و آيين كشورداري نظر داشته است.
روش شناسی فلسفه صدرا
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 2739
پرسش از رهاورد فلسفی صدرالمتألهين شيرازی و اصالت انديشة فلسفی وی, از آغاز شهرت او مطرح شده است. داوری در تعين معرفتی فلسفة صدرا, مسبوق و منوط به شناخت اضلاع روش شناختی حکمت متعاليه است. همانگونه که اساساً نقد و فهم سيستمینگر فلسفة صدرا در ترازوی روش شناسی ميسور است.
بناي حكمتي جديد
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 2691
فلسفه كساني چون فارابي، ابن سينا و ملاصدرا را نمي توان آينه برگردان تفكر فلسفي يونان دانست. هر چند از اقوال و آراء فيلسوفان قبل از خودشان متأثر بوده اند. فارابي نخستين كسي است كه مساوقت وجود با شخصيت را مطرح مي كند و بر همين اساس تمايز وجود و ماهيت مطرح مي گردد يعني آنچه در تفكر يوناني نشاني از آن نمي يابيم. وقتي ابن سينا را با يونان مي سنجيم، مي بينيم كه در همه مسائل حتي بحث ماده و صورت، بحث نفس، تفاوتهاي بسياري وجود دارد.
آزادی و تربيت
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 5218
آيتالله بهشتى در يكى از سخنرانىهاى بسيار مهم خود درباره آزادي به بحثى جامعه شناختى در باب حضور استبداد در جامعه و غيبت آزادى از جامعه اشاره مىكند. وى به اين پرسش كه آيا با نفى استبداد و ساقط كردن فرد يا افراد مستبد مىتوان به آزادى دست يافت، پاسخ منفى مىدهد. يكى از دلايل بهشتى اين است كه هيچ ملازمهاى ميان نفى نظام و فضاي استبدادي و براندازي فرد يا افراد مستبد و پيدايش، تحقق و نهادينه سازي آزادى متصور نيست؛ در يك جامعه استبدادزده، بركنار كردن فرد يا افراد مستبد و براندازي نظام سياسي استبدادي، تنها يكى از شرايط تحقق آزادى است و نه تمام آن. آنچه مىبايست بر آن تأكيد نمود و سعى در برقرار نمودن آن داشت اين است كه وضعيت جامعه به گونهاى پيش برود كه خود به خود شرايط براى پيدايش و نهادينگى آزادى مهيا گردد.