جدیدترین مطالب

کتاب «احضاریه» منظومه ای است از استعاره ها. مهمترین استعارهای که رمان احضاریه در دل آن سامان یافته است، سفر است. سفر خود نوعی حرکت است که هم می تواند درونی باشد و هم برونی.

به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر یادداشتی است که شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نویسنده کتاب درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر در مورد رمان احضاریه تألیف علی مؤذنی نوشته است:

لک‌زایی بر این باور است که بهره‌گیری امام‌موسی صدر، به عرصه نظر، محدود نمانده و وی در مقابله با مشکلات فکری و علمی و حتی «عملی»، از این مکتب فکری بهره‌های فراوان برده است و موجبات «تغییراتی» در جامعه لبنان شده است.
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، کتاب فاخر «درآمدی بر اندیشه سیاسی امام‌موسی صدر» نوشته دکتر شریف لک‌زایی، اخیرا وارد بازار نشر شده است. این کتاب، در هفت فصل تنظیم شده و به مهم‌ترین مولفه‌های اندیشه سیاسی امام‌موسی صدر نظیر آزادی، عدالت، گفت‌وگو و همبستگی و ولایت و حکومت می‌پردازد و در هر کدام از آنها، مباحث مهم و بعضا نو و بدیعی را مطرح می‌کند. این کتاب را می‌توان اولین کار نظام‌مند یا اولین صورت‌بندی جامع از مهم‌ترین عناصر و مولفه‌های اندیشه سیاسی امام‌موسی صدر دانست.

به غیر از عنصر «نظام‌مندی»، نوعی «نگرش منظومه‌ای» نیز بر کتاب حاکم است به این معنا که یکی از استلزامات نگاه منظومه‌ای توجه توامان به هر دو بعد نظام بینشی و نظام کنشی است که مورد امعان نظر نویسنده محترم بوده است و بخشی از آن نیز به دلیل جامعیت شخصیت امام صدر است که توانسته هم‌زمان هر دو بعد را در طول حیات فکری، فرهنگی و سیاسی خود خصوصا در جامعه لبنان، به تصویر بکشد و عیان کند.

با توجه به فقدان اثری علمی که اندیشه سیاسی امام‌موسی صدر را به صورتی روشمند و منطقی ارائه کند، کتاب «درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر» به خوبی گام اول در این زمینه را برداشته است.
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، شاید اندیشه کمتر متفکر معاصری مانند امام‌موسی صدر را بتوان به‌ مثابه راه‌حل بسیاری از مشکلات، فراروی جوامع اسلامی قرار داد. جایگاه علمی و اندیشگی امام‌موسی و تجربه سیاسی-اجتماعی او جذابیت‌های زیادی برای پژوهشگران دارد. از سویی مولف (دکتر شریف لک‌زایی) این اثر نیز سال‌ها با دغدغه‌های فلسفی، اندیشه سیاسی متفکران مسلمان را مورد اندیشه‌ورزی قرار داده و طبیعی است در مسیر پژوهش، متفکرانی برگزیند که به لحاظ اندیشگی، مبنای فکری–فلسفی قویمی را بنا نهاده باشند که بتوان تداوم سیاسی–اجتماعی آن را برای پاسخ به چالش‌های کنونی دنبال کرد. از این رو اندیشه امام‌موسی موضوع اندیشه‌ورزی ایشان قرار گرفته و آن‌طور که در مقدمه ذکر شده بیش از یک دهه با این موضوع علمی همراه بوده است. پس از مروری اجمالی بر محتوای کتاب (که در هفت فصل و یک نتیجه‌گیری سامان یافته است) در پایان چند ملاحظه نیز ارائه می‌شود:
در نگاه صدر، فقدان صداقت و انفکاک میان نظر و عمل در جوامع اسلامی یکی از دلایل عقب‌ماندگی است. درواقع از منظر وی جامعه‌ اسلامی از صدق وعده و صدق عمل به گفتار تهی شده است
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، چرایی افول تمدن اسلامی ازجمله پرسش‌های بسیار مهمی است که همواره طرح شده است. به‌ویژه اینکه متفکران مسلمان برای پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی درصدد بودند با جست‌وجو درباره علل و عوامل افول تمدن اسلامی، به تجدید تمدن اسلامی بپردازند. امام‌موسی صدر در میان متفکران مسلمان معاصر از کسانی است که در این زمینه به تامل پرداخته و برای پرسش از عقب‌ماندگی، پاسخ‌هایی مطرح می‌کند. این فراز و فرودها دلایلی دارد. در نوشته حاضر به یکی از علل ضعف و عقب‌ماندگی تمدن و جامعه اسلامی از منظر امام‌موسی صدر می‌پردازیم.
به مناسبت اول خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا
 
 نویسنده : شریف لک‌زایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
 

سخن درباره آرا و آثار فیلسوفان مسلمان نشانه‌ای از حیات فلسفه اسلامی است. درواقع ما با بحث درباره مفاد آرا و آثار فیلسوفان مسلمان در طول زمان، به نوعی به زنده نگه‌داشتن این فلسفه کمک می‌کنیم؛ این حیات البته ممکن است صرفا تنفس باشد و نه حضور تاثیرگذار در عرصه عمومی جامعه. از این‌رو چنین حیاتی، مورد‌نظر نبوده و نیست و بلکه ما در مباحثی که طرح می‌کنیم در پی تاثیرگذاری فلسفه اسلامی در حوزه عمومی هستیم.

پیام حسین بشیریه به مناسبت رونمایی از کتاب «احیای علوم سیاسی» وی در یازدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران برای بسیاری قابل انتظار نبود. اعتراف ایشان اگرچه دیرهنگام و پس از چهار دهه صورت گرفت اما ضرورت تحول در علوم انسانی و علوم سیاسی را نشانه رفته است. برای همین کسانی که همواره به ترویج ایشان می‌پرداختند استقبالی از این پیام به عمل نیاوردند. اما بشیریه در پیامش چه گفته و از چه تحولی در علوم سیاسی سخن گفته بود که به مذاق عده‌ای خوش نیامد؟ او در این پیام نکات مهمی را یادآور شده است از جمله:

1- اظهار ناکامی از صرف عمر در مطالعات پراکنده، بی‌هدف و جسته گریخته در چهار دهه گذشته و به نوعی بازبینی و بازنگری در کارنامه علمی خود و رشته علوم سیاسی.

2- تصریح به تبدیل علم سیاست به علمی تجربی و اثباتی و مسخ رسالت و سرشت راستین حکمت سیاسی و پیوند ذاتی و درونی آن با زندگی عمومی و دیگر دانش‌ها.

صدرالمتالهین در بحثی درباره ویژگی های یک جامعه مطلوب و به خصوص رهبری آن به نکته مهمی اشاره می کند و آن این است که آن کس که درسر سودای ارزش های الهی دارد و برای تحقق آنها تلاش می کند باید هر لحظه برای شهادت آمادگی داشته باشد. این نکته به این مطلب اشاره دارد که در سختی های اجتماعی و سیاسی و حکمرانی در چنین جامعه ای افراد شاخص و به ویژه رهبران جلودارند و نه تنها از سختی ها باکی ندارند بلکه حاضرند در این راه شهادت را نیز تجربه کنند و باکی از مرگ ندارند. از این روست که می توان شهدا را الگوهای دینداری و حضور موثر در عرصه اجتماعی جامعه مطلوب به شمار آورد. امام خمینی(ره) فرمودند که رهبر ما آن طفل سیزده ساله ای است که نارنجک به کمر خود بسته و به مصاف خصم می رود. شاید بتوان گفت که این نشانی است از فدا کردن خود برای جامعه. شاید بتوان شهید محسن حججی و امثال او را نیز در زمره چنین فداییانی به شمار آورد که آمادگی عملی خود را برای فداشدن در راه اجتماع به ما نشان دادند و الگوهای ارزشی دین ورزی در دوران کنونی اند و شهدای والامقام نماد مقاومت تا مرز شهادتند.

شریف لک زایی

روزنامه فرهیختگان، یکشنبه، دوازدهم شهریور 1396

در تبیین فلسفه سیاسی صدرالمتألهین

دکتر شریف لک‌زایی مدیر گروه فلسفه سیاسی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادداشت حاضر را به‌مناسبت یکم خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا، در اختیار مباحثات قرار داده‌اند.

عدالت از جمله مفاهیم کلیدی در اندیشه سیاسی اسلامی است. متفکران بزرگ مسلمان هم در حوزه‌های دانشی مختلفی به بحث عدالت پرداخته‌اند؛ از جمله در میان فقها شیخ انصاری با نگارش رساله‌ای به این موضوع توجه کرده است. در میان متکلمان مسلمان نیز خواجه نصیرالدین طوسی در آثار خود به‌ویژه در کتاب اخلاق ناصری از عدالت سخن گفته است. افزون بر این موارد، برخی فیلسوفان مسلمان نظیر فارابی، ابن مسکویه و ابن عامری نیز در مباحث خود به موضوع عدالت پرداخته‌اند.

photo_2017-01-16_16-08-20.jpgکتاب فلسفه سیاسی صدرالمتألهین با هدف ارائه نمای کلی و ابعاد اصلی فلسفه سیاسی صدرالمتألهین و تبیین پاره‌ای از مؤلفه‌های فلسفی سیاسی وی به نگارش درآمده است. تحقیق حاضر، ضمن اثبات شأنیت و ظرفیت فلسفه سیاسی ملاصدرا این نکته را برجسته می‌سازد که صدرالمتألهین هم واجد فلسفه سیاسی است و هم این فلسفه را، بر قیاس فلسفه وی، می‌توان فلسفه سیاسی متعالیه نامگذاری کرد.
کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتالهین نوشته دکتر شریف لک زایی به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 410 صفحه، در زمستان 95 منتشر گردید.

گزارشی از این کتاب را در ادامه ملاحظه فرمایید:

یادداشتی از دکتر نجمه کیخا 

بالاترين اقسام عدالت و اشرف و افضل انواع سياست، عدالت پادشاه است، بلكه هر عدالتى نسبت به عدالت اوست و هر خير و نيكى منوط به خيريت او و اگر عدالت سلطان نباشد، احدى متمكن از اجراى احكام عدالت نخواهد بود.