جدیدترین مطالب

لک زایی تحول در حوزه علمیه را پیش نیاز تحول در علوم انسانی دانست و تصریح کرد: مسؤول اصلی تحول در علوم انسانی حوزه علمیه است اما امروزه چنین آمادگی در حوزه علمیه مشاهده نمی شود.

شریف لک زایی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مهم ترین موانع تحول در علوم انسانی اشاره کرد و گفت: برخی موانع ذهنی و برخی عینی است؛ آنچه اهمیت دارد این است که باید از نظر ذهنی و با اعتماد به نفس معتقد باشیم که امکان تحول وجود دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: هنوز در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم و برخی امکان وقوعی چنین تحولی را غیرممکن می دانند و اگر چنین تحولی هم صورت گیرد ممکن است آن را مفید ندانند؛ بنابراین مهم است که اعتقاد داشته باشیم از این امکان برخوردار هستیم و می توانیم در علوم انسانی تحول ایجاد کنیم زیرا باورپذیری و اعتماد به داشته های مان از اهمیت وافری برخوردار است.

گزارشی از ایده دکتر شریف لک‌زایی

درباره صلح و جهاد در اندیشه ملاصدرا

سال‌های درازی نیست که تلاش برای استخراج فلسفه‌های مضاف و مبادی علوم از متون فلسفه اسلامی آغاز شده است. در این میان می‌توان به تلاش‌هایی که با تمرکز بر حکمت متعالیه ملاصدرا انجام می‌شود اشاره کرد و به‌طور مثال مطالعات دکتر «شریف لک‌زایی» را در باب «فلسفه سیاسی صدرالمتألهین یادآور» شد. او کتابی را هم با همین عنوان تألیف کرده که توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است. او همچنین تألیفات دیگری در حوزه فلسفه سیاسی و ولایت‌فقیه داشته است. در این گزارش نظر او را درباره موضوع «صلح و جهاد در اندیشه ملاصدرا» بازخوانی می‌کنیم. این گزارش بر اساس ارائه او در یک نشست علمی در مجمع عالی حکمت اسلامی تنظیم شده است.
لک زایی بر ورود خبرگزاری رسا به تحلیل جریان های حوزوی تأکید کرد و آن را کمک به پژوهشگران حوزوی دانست.

شریف لک زایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تأکید بر ورود خبرگزاری رسا به جریان شناسی اندیشه ای در فضای حوزه، گفت: توجه به خلأهای فکری جامعه ضروری است و خبرگزاری رسا باید جدیدترین مباحث اندیشه ای حوزه علمیه را مورد بررسی قرار دهد؛ این خبرگزاری با توجه به ارتباطی که با نیروهای علمی حوزه علمیه دارد می تواند چنین کاری را به درستی انجام دهد.

مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: خبرگزاری رسا با توجه به حضورش در میان حوزویان، علما و مراکز علمی حوزوی که جدیدترین آثار دینی را منتشر می کنند می تواند خلأ بررسی جریان شناسی اندیشه ای را برطرف سازد اما متأسفانه تاکنون در این زمینه خلأ وجود دارد بنابراین در صورت انتشار کتاب یا فکر جدید رسا باید ورود کند و به صورت کامل آن را پوشش دهد و حتی در صورت لزوم پرونده تشکیل داده و در زمینه آن مصاحبه و گفت وگو انجام دهد.

نشست علمی صلح و جهاد از منظر صدرالمتألهین شیرازی با ارائه شریف لک زایی در ساختمان مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد. 

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از رسا، شریف لک زایی در نشست علمی صلح و جهاد از منظر صدرالمتألهین شیرازی که شامگاه چهارشنبه ۱۴ تیرماه در سالن جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد با اشاره به تعریف صلح بیان کرد: به طور معمول صلح در مقابل جنگ و حتی ترور تعریف می شود؛ صلح عبارت از فقدان ستیز، آشتی، زیست مسالمت آمیز، دنیای بدون جنگ و تجاوز است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: گفته می شود سلام به معنای صلح از نام های خداوند است؛ در صورتی صلح دارای معنا است که خصومت، نزاع و منزاعه شکل گرفته باشد به عبارت دیگر صلح با جنگ و ستیز معنا پیدا خواهد کرد و اگر جنگ و ستیزی وجود نداشته باشد از صلح نیز سخنی به میان نخواهد آمد.

وی با بیان این که در صورت عدم قتال، حرب، ستیزه گری، خشونت و اختلاف منجر به ستیز فضای صلح حاکم خواهد بود، اظهار کرد: در برخی منابع صلح ضد فساد تعریف شده است که این سخن درستی است زیرا در صورت عدم صلح، منازعه و جنگ منجر به فساد می شود.

مردم در نظام الهی، عینیت‌بخشی به حاکم می‌کنند نه مشروعیت‌بخشی

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امام معصوم، امام است، چه مردم حکومت ایشان را بپذیرند یا نپذیرند، درباره فقیه جامع‌الشرایط هم همین‌طور است. فقیه جامع‌الشرایط، فقیه هست، چه مردم حکومت ایشان را بپذیرند یا نپذیرند.

شریف لک‌زایی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس بیان داشت: «مشروعیت» در هر جایی که گروهی از مردم برای انجام عملی براساس نقش‌های اجتماعی خویش گرد آیند، طرح می‌شود، اقتدار مشروع، اقتداری است که از جانب کسانی که تحت کاربرد آن قرار می‌گیرند، معتبر یا موجه تلقی شود. چنین اقتداری، قانونی، عادلانه و بر حق شناخته می‌شود.

وی افزود: مشروعیت یک نظام سیاسی همان ارزشمندی آن است؛ به این معنی که آن نظام سیاسی مبین اراده عمومی و برخاسته از رضایت شهروندان است. چنین نظام سیاسی‌ای واجد حق حکمرانی است و توقع دارد که مردم از قوانین و مقرراتش اطاعت کنند.

لک‌زایی مشروعیت را به معنای توانایی ایجاد و حفظ این اعتقاد دانست و تصریح کرد: هر نظام سیاسی برای کسب مشروعیت می‌کوشد و در پی محق جلوه دادن نظام سیاسی خود و اعمال مشروع قدرت سیاسی خود است. در صورت فقدان مشروعیت، حکومت اعتماد عمومی را از دست می‌دهد و از آن اطاعت نمی‌شود و سرانجام فرو می‌ریزد.

عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: آتش به اختیار، تشجیع و تحریک جوانان و به طور کلی نیروهای انقلاب اسلامی جهت عمل جهادی و فعالیت خودجوش در حوزه فرهنگی است.

دکتر شریف لک زایی، عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار فارس در مورد مفهوم تعبیر آتش به اختیار گفت: درباره مفهوم «آتش به اختیار» که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، به طور قطع نظر ایشان رفتارهای هرج و مرج گونه و غیرقانونی عمل کردن نیست که اگر این گونه تصور شود نقض غرض است، بلکه به نظر می‌رسد تشجیع و تحریک جوانان و به طور کلی نیروهای انقلاب اسلامی جهت عمل جهادی و فعالیت خودجوش در حوزه فرهنگی مورد نظر بوده است.

وی افزود: حتماً توجه داریم که عمل در چارچوب های اداری و بوروکراتیک موجود چه انرژی عظیمی را از اصحاب فرهنگ و هنر هدر می دهد. به نظر، آتش به اختیار، حرکتی فراتر از قواعد دست و پا گیر است که به دلایل مختلف در بسیاری از نهادها رسوخ کرده است و یا اینکه این نهادها دچار اخلال شده و وظایف قانونی خود را به درستی انجام نمی دهند.

این محقق و نویسنده کشورمان در ادامه سخنانش اظهارداشت: همه ما این تجربه را داریم که در بسیاری از مواقع حرکت از طریق نهادهای موجود نیازمند پیگیری های سخت و طاقت فرسایی است، در حالی که به نظر می‌رسد نباید برای کارهای فرهنگی و هنری منتظر کسب اجازه آن هم با بوروکراسی موجود باشیم. در این زمینه فعالیت هایی که به صورت خودجوش در مساجد و مدارس و دانشگاه‌ها انجام می‌شود می تواند به عنوان الگو مورد توجه قرار گیرد.

 لک زایی در پایان سخنانش تصریح کرد: مهم ترین ویژگی این فعالیتها این است که اولاً برخوردار از انگیزه ای قوی است. ضمن اینکه افراد به اختیار خود وارد این فعالیتها می شوند و بنابراین کاری اداری و رسمی تلقی نمی شود. افزون بر این که بیشتر قشر جوان و پرانرژی از این حرکت ها استقبال می‌کنند.

حاکم دینی صلح را ترجیح می‏‌دهد 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: سیاست حسنی با دروغ جلو نمی رود، در این سیاست، هدف وسیله را توجیه نمی کند لذا حضرت ترجیح می ‏دهد قدرت را از دست دهد، اما به شیوه‏ غیراخلاقی عمل نکند.                            

به گزارش خبرنگار شفقنا، شریف لک زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تبیین دلایل جنگ و صلح حسنی می گوید: امام، پیامبر و کسی که در این مرتبه و مقام حکمرانی می کند و کار تربیتی و هدایت امت را برعهده دارد، اساساً صلح طلب و راغب به صلح هستند. یقیناً از نظر حضرت، صلح بهتر و شیرین تر از جنگ است چون می ‏تواند امور دینی را در جامعه بهتر، راحت تر و مطلوب تر پیاده کند و به جریان بیاندازد. لذا برخی از روایاتی هم که می‏ گویند حضرت قبل از اینکه برای جنگ حرکت کنند، راغب به صلح بودند به نظر باید اینگونه تفسیر شوند که حاکم دینی صلح را ترجیح می‏ دهد و اولویت او با صلح است تا بتواند جامعه را به یک فضای خوب و مطلوب هدایت کند. چرا که در فضای غیرصلح، جنگ و ناامنی، امور جامعه به درستی پیش نمی رود؛ مدام بحران و چالش ایجاد می‏ شود و حرکت جامعه با اخلال و چالش مواجه می شود.

او اضافه می کند: سیاست حسنی مبتنی بر یک جامعه‏ اخلاقی و دینی است. جامعه ‏ای که به ارزش هایی معتقد است و به آن عمل می کند. وقتی جامعه فاقد این ارزش‏ها باشد، حضرت امکان تداوم قدرت را نخواهد داشت و همین می‏شود که قدرت را از دست می‏ دهد.

لک زایی پذیرش صلح از طرف امام مجتبی را برای جلوگیری از رشد تندروها در جامعه می داند و می گوید: در زمان حضرت علی(ع) جریان خوارج شروع شده و اگر حضرت به جنگ ادامه می‏ داد، اینها دوباره به یک جریان خطرناک داخلی منتهی می شدند. اما حضرت ترجیح داد با این صلح، آنها نتوانند رشد کنند و پیشرفتی داشته باشند و جریان خودشان را جریان قدرتمندی کنند.

متن گفت و گوی شفقنا با دکتر شریف لک زایی را می خوانید:

بررسی اندیشه‌های سیاسی ملاصدرا در گفت‌وگو با شریف لک‌زایی

فرهیختگان: شریف لک‌زایی از اعضای هیات‌ علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نویسنده کتاب «فلسفه سیاسی صدرالمتالهین» در گفت‌وگوی پیش‌رو ما را با دستگاه فلسفی حکمت متعالیه به‌خصوص آن بخشی که مبانی اندیشه‌های سیاسی آن بروز و ظهور پیدا می‌کند، آشنا کرده و از نمود آن در اعصار بعدی و چهره‌های سیاسی معاصر ایران می‌گوید.

img_4790_1.jpg ابراهیم برزگر استاد دانشگاه علامه طباطبایی در نشست نقد و بررسی کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتألهین گفت: درباره فلسفه سیاسی ملاصدرا اثر مستقل نداشتیم. این اثر نقطه عطفی در آثار ملاصدرا و ارزشمند است، به مولف باید تبریک گفت. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «فلسفه سیاسی صدرالمتألهین» نوشته شریف لک‌زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور ابراهیم برزگر استاد دانشگاه علامه طباطبایی و محمدعلی فتح اللهی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و جمعی از علاقه مندان عصر روز ۳۱ اردیبهشت ماه در نود و یکمین نشست راویان اندیشه در فرهنگسرای اندیشه نقد و بررسی شد.

شریف لک‌زایی مولف کتاب «فلسفه سیاسی صدرالمتألهین» در ابتدای نشست به معرفی مختصری از کتاب پرداخت و گفت: اگر بپذیریم که هر نظام سیاسی از یک اندیشه و فلسفه سیاسی بهره مند است، این سوال مطرح می‌شود که فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی چیست؟ آیا پشتوانه‌ای در این سرزمین دارد یا نه؟ در واقع فلسفه سیاسی می‌تواند به ما در حل و فصل مسائل بنیادی کمک کند. شاید حتی بتوان گفت که انقلاب اسلامی می‌تواند از حکمت متعالیه سیراب شود و از آن پشتیبانی کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: اگر اندیشه شهید بهشتی را مورد کاوش و بررسی قرار دهیم به مطالب مهم و ارزشمندی برخواهیم خورد که به مهمترین آنها مقوله آزادی با همه مشتقات آن اعم از حق آزادی، حقوق آزادی، دستیابی به آزادی می‌توان اشاره کرد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شفقنا، دکتر شریف لک‌زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست علمی فرهنگی مبانی فقهی حقوق ملت در اندیشه شهید بهشتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در جمع اعضای هیئت علمی این دانشگاه اظهار داشت: آیت الله بهشتى نامى آشنا براى جامعه ما است، مجاهدت هاى او در طى سالیان متمادى براى به ثمر نشستن انقلاب اسلامى، تحقق و نهادینه ساختن آزادى و تلاش‌هاى مداوم و بى وقفه در جهت تحکیم پایه هاى نظام جمهورى اسلامى در ایران مشهود و معروف است.