جدیدترین مطالب

 دکتر لک زایی در گفت وگو با شفقنا: قبر مخفی حضرت زهراء فریاد روشن اعتراض ایشان نسبت به وضعیت موجود بود
 

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – به نظر می رسد رویکردی که برای بررسی زندگی معصومین (سلام خدا بر ایشان) مناسب به نظر می رسد، تلاش برای به دست آوردن نگاهی کاربردی است. تحصیل این نگاه و رویکرد کاربردی در صورتی مقدور خواهد شد، که ما با سؤال به داستان زندگی این بزرگواران بپردازیم و پرسش و پاسخ هایی که در زندگی دُچار آن ها می شویم را در زندگی ایشان بیابیم. تلاش برای به کارگیری این منش کاربردی برای مواجهه با معارف شیعی و عنایت به این موضوع که یکی از پرسش های مبتلابه ما در زندگی این است که منش سیاسی مبتنی بر اسلام، هم از لحاظ روش و هم از لحاظ هدف، چه منشی است؛ باعث شده است که به سراغ بررسی زندگی حضرت زهراء (سلام خدا بر او) برویم تا کنش های سیاسی ایشان را در فاصله زمانی بعد از رحلت پیامبر (سلام خدا بر او و اهل خانه اش) تا شهادت مظلومانه ا­شان را بررسی کنیم. البته این به معنی این نیست که بخواهیم اقدامات ایشان در این برهه را به اقداماتی سیاسی فروبکاهیم، بلکه مهمترین جلوه این رویدادها، جلوه سیاسی آن هاست.

دکتر شریف لک زایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می گوید: حضرت زهرا(س) در فضای بعد از رحلت حضرت رسول، نوعی از اظهار و بیان را در جامعه ترویج می کند که در راستای واگویی و بازگویی یک حقیقتی است که ممکن است مخفی یا از آن غفلت شده باشد یا ممکن است تعمداً کنار گذاشته شده باشد. همین که ایشان تدفین و تشییع­شان مخفیانه انجام می گیرد و قبر ایشان در این هزار و چهارصد سال مخفی است؛ پیام بسیار مهمی دارد. فریاد بسیار روشنی است که نشان می دهد ایشان نسبت به وضعیت موجود معترض بوده است. پیام حضرت زهرا(س) همواره این بود که باید حقیقت را طرح کنیم و از حقیقت دفاع کنیم و حقیقت گرا باشیم. ما نباید نسبت به وضعیتی که در جامعه  می گذرد، سکوت و کوتاهی کنیم. بلکه از هر راهی که می توانیم کمک کنیم تا حقیقت و حقائق و معارف الهی در جامعه نشر و جریان پیدا کند.

متن گفت وگوی شفقنا با دکتر شریف لک زایی را می خوانید:

تاسیس «فقه المشروطه» به مثابه فصل جدیدی در تاریخ اجتهاد و فقه سیاسی شیعه، مرهون تلاش‌های محمد حسین نائینی است. رساله «تنبیه الامة و تنزیه الملة» رساله‌ای به سامان است. و بر منظومه فقهی- فکری نسبتاً محکمی استوار است. این کتاب از مفروضات مذهبی و تمدنی ویژه‌ای شروع می‌شود و طی مسیر استدلالی و استنباطی قابل درکی، نتایج نظری و توصیه‌های  عملی تعیین کننده‌ای در راستای سیاست روز ارائه می‌کند. به مناسبت  رحلت محمد حسین نائینی در 16 جمادی الاول گفت‌وگوی ایکنا با  شریف ‌لک‌زایی را می‌خوانید.

«تجربه امام موسی صدر در کلیسای کبوشیین» در گفت وگوی شفقنا با دکتر لک زایی: این تجربه یک الگوی موفق برای گفت وگو و زیست مومنانه است.
مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی گفت: باید از تجربه امام موسی صدر در کلیسای کبوشیین، به عنوان یک الگوی مناسب برای گفت وگو و زیست مومنانه استفاده کنیم.

دکتر شریف لک زایی، مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت وگو با شفقنا درباره ضرورت برگزاری همایش «گفت‌وگو برای زندگی: بازخوانی تجربۀ امام موسی صدر» اظهار کرد: بهانه اصلی برگزاری این همایش، رمزگشایی از کاری است که توسط امام موسی صدر انجام گرفته است. این کار در دو سطح می تواند مورد تحلیل قرار بگیرد. یکی اینکه امام موسی صدر به عنوان یک عالم مسلمان و رهبر جامعه شیعیان لبنان در یک کلیسا حضور پیدا می کند و خطبه موعظه آغاز روزه مسیحیان را ایراد می کند؛ این یک وجه از قصه است و اهمیت دارد مورد تحقیق قرار بگیرد که چه اتفاقی باعث می شود ایشان در این جمع و این فضا و این مکان حضور پیدا می کند.
شریف لک‌زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: قطعا در فلسفه و اندیشه اسلامی ظرفیت‌هایی برای نظام‌سازی و تبیین فلسفه سیاسی وجود دارد، اما برخی از مباحث مطرح شده در این مکاتب ممکن است امروز اصلا به درد ما نخورد و زمانش منقضی شده باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، نزدیک به چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس حکومت دینی اسلامی بر مبنای فقه شیعی می‌گذرد؛ در دهه اخیر بحث‌های نظری حول محور بنیادهای حکومت دینی در کشور ما به اوج خود نزدیک شده‌اند و بنیادهای نظری حکومت دینی شکل یافته در ایران مورد تحلیل‌های بسیاری قرار گرفته است؛ بیشتر این تحلیل‌ها مبتنی بر نظریات فلسفه سیاسی منبعث از غرب بوده است و کمتر اتفاق افتاده که اندیشمندان و صاحب‌نظران تحلیل‌هایشان را بر مبنای میراث فلسفه اسلامی صورت‌بندی کنند. اینکه فلسفه اسلامی مشتمل بر سه دستگاه فکری «مشائی»، «اشراقی» و «متعالیه»، تا چه حد امکانات نظری‌ تبیین یک فلسفه سیاسی اسلامی منسجم را فراهم می‌کنند، خود مطلبی است که نیاز به بررسی‌های دامنه‌دار و دقیقی دارد، اما آنچه عقل سلیم حکم می‌کند ضرورت این بررسی است، چه این امکان در این فلسفه باشد چه نباشد! زیرا حتی عدم توانمندی فلسفه اسلامی برای نظریه‌پردازی در حوزه فلسفه سیاسی اسلامی هم باید با فعالیت دقیق فلسفی اثبات شود، نه اینکه نااندیشیده رها شود. این ملاحظات ما را به پرداخت جدی به میراث فکری ـ فلسفی ایرانی ـ اسلامی ملزم می‌سازد. در این خصوص با «شریف لک‌زایی» استاد علوم سیاسی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همسخن شده‌ایم؛ لک‌زایی معتقد است که اگر در بررسی‌ فلسفه اسلامی به این نتیجه رسیدیم که این فلسفه اساسا هیچ دخلی به فلسفه سیاسی ندارد و در آن ظرفیتی برای تبیین فلسفه سیاسی اسلامی نیست تا نیاز ما را پاسخ گوید، می‌توان آن را کنار گذاشت و تبیین فلسفه سیاسی اسلامی را در جای دیگری جست‌وجو کرد. اینک مشروح گفت‌وگو طلیعه با شریف لک‌زایی:

شریف لک زایی از اهداف همایش یک‌روزۀ «گفت‌وگو برای زندگی» می گوید

روز چهارشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۴، همایش «گفت‌وگو برای زندگی: بازخوانی تجربۀ امام موسی صدر» با حضور نمایندگانی از مسیحیت، اهل تسنن و شیعیان، در قم برگزار خواهد شد. شریف لک زایی دبیر همایش، استفاده از تجربه عملی امام موسی صدر برای همزیستی ادیان در زمان حاضر را بزرگترین هدف این همایش می داند.

نسبت میان انتخابات و حق‌الناس در نگاه امام خمینی
گروه سیاسی خبرگزاری ایکنا: شریف لک زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه انتخابات در نگاه امام(ره) پدیده‌ای تزئینی نیست، گفت: محتوای سخنان امام خمینی(ره) دال بر اهمیت و ارزش ذاتی انتخاب‌گری مردم است و اینکه هیچ کس حق ندارد رأی و نظر خود را به مردم تحمیل کند و مردم باید خودشان رأی دهند و انتخاب کنند که این‌ها نمونه‌‌هایی از حق‌الناس بودن رأی مردم در دیدگاه ایشان تلقی می‌شود.
گروه اندیشه خبرگزاری ایکنا: به گفته شریف لک‌زایی، شهید بهشتی باور داشت که قرآن کتاب هدایت است، وی با تاسیس مدرسه «دین و دانش» و نگارش کتاب‌های درسی در آموزش و پرورش در پی عینیت بخشیدن به این مهم بود. برای آشنایی با آراء و اندیشه‌های شهید بهشتی با شریف لک‌زایی به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.
خبرگزاری شبستان: انقلاب اسلامی غل و زنجیری که بر دست و پای دانش های ما بود را برداشت و موانع را برطرف کرد و حالا نیاز است در این بخش همت مضاعف شکل گیرد.
به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان به مناسبت فرا رسیدن ایام دهه فجر انقلاب اسلامی با شریف لکزایی، مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیرامون مساله تحول علوم انسانی و انقلاب اسلامی به گفت و گو نشسته ایم؛ گفت و گوی ما را با این پژوهشگر می خوانید:
لک زایی

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی معتقد است که میراث فلسفی ما در زمینه تمدن‌سازی، این مساله را روشن می‌کند که تمدن‌سازی نوین اسلامی با چه سوالات و مسائلی مواجه است و چه نوع پاسخ‌هایی را باید برای آنها پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تمدن‌سازی در سطوح نظری و در بستری نظریه‌پردازی آغاز می‌شود و نتایج خود را به حوزه‌های عملی و کاربردی بسط می‌دهد. آماده‌سازی امکانات تمدن‌ساز از این نظر سخت نیازمند تئوری و تئوری‌پردازی است؛ اینکه برخی گمان می‌کنند بدون بحث‌های نظری و با توسل به عملیاتی خاص یا ایجاد نهادهای اجرایی ایجاد تمدنی نوین فراهم می‌شود، دچار اشتباهی استراتژیک هستند. همه تمدن‌های طول تاریخ بشر از رهگذر کار اندیشمندان و خلق آثار نظری به تحقق نزدیک و نائل شده‌اند.

وی افزود: اگر قرار باشد اتفاق جدیدی در حوزه فرهنگ و در ادامه در تمدن‌سازی بیفتد، توجه به لایه‌های فکری و فلسفی بسیار مهم است و ما باید از زاویه میراث فکری خودمان به موضوعات و مقولات نگاه کنیم و لایه‌های فلسفی‌مان را ارائه کنیم تا تمدن‌سازی اسلامی بر مبنای این بنیادها ممکن شود.

لک‌زایی اظهار کرد: البته این به معنا سد کردن راه تعامل فرهنگی و تمدنی نیست، در این راه باید تعامل هم وجود داشته باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و اندیشه سیاسی در پایان تاکید کرد: من قائل به اهمیت و ضرورت تعامل با دیگر متفکران و حوزه‌های اندیشه‌ای هستم و تاکید دارم که برای تمدن‌سازی باید تعاملات مثبت و نتیجه‌بخشی با حوزه‌های دیگر تفکری و فلسفه‌های دیگر وجود داشته باشد تا نتایجی به بار بنشیند.

ترمیم و بازسازی تمدن اسلامی بر دوش دو نهاد دین و دنیاسازِ حوزه و دانشگاه است
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر این باور است که حوزه و دانشگاه در عین تفاوتها و اختلافهایی که ممکن است داشته باشند، می توانند با تجمیع دیدگاه های خود جامعه را به سوی پیشرفت و تمدن نوین اسلامی حرکت دهند.
وی در ادامه توضیح داد: بنابراین در ادبیات تمدنی دینی ما، کار، تلاش و کوشش سهم عظیمی دارد و باید مدیریت سیاسی و عمومی جامعه به سمتی رود که کار و تلاش را در آن نهادینه و ترویج کند و از این مسیر بتوانیم بهره های لازم را برده و به سمت تمدن نوین گام برداریم.
وی برخی حوادث و دعواهای سیاسی را موجب ضربه خوردن به جامعه و تمدن اسلامی دانست و گفت: البته سخن من به این معنا نیست که اختلافی وجود نداشته باشد، بلکه اساساً باید تفاوت ها به رسمیت شناخته شده و بدانیم این تفاوت ها زمانی مکمل یکدیگر هستند و می توانند ما را در یک فضا به حرکت درآورند که به تضاد نیانجامد.

لک زایی ادامه داد: در این صورت است که اختلاف دیدگاه ها در راستای رشد و حرکت به کار گرفته می شود و بر مدار این تفاوت ها، معارف و تجارب بشری به صحنه علم آمده و تجمیع صورت می گیرد. بنابراین معنای حرف من آن نیست که اختلاف ها از بین رود و نگاه یکسان بر جامعه حاکم باشد، بلکه باید تفاوت ها به رسمیت شناخته شود و در ظل آن، با تجمیع نگاه های مختلف بتوانیم به حرکت و پیشرفت رسیده و پایه های تمدن نوین اسلامی را تحقق بخشیم.