جدیدترین مطالب

خبرگزاری شبستان: ﻫﻴﭻ ﻋﻤﻠﻲ ﺑﺪون اﻧﺪﻳﺸﻪ قابل تحقق ﻧﻴﺴﺖ. ﻫﺮ ﻛﻨﺸﻲ از اﻧﺴﺎن ﻋﻘﺒـﻪ ﺑﻴﻨﺸﻲ و ﻣﻨﺸﻲ دارد. در ﻧﺘﻴﺠﻪ هیچ ﻋﻤﻠﻲ و ﻧﻈﺎﻣی ﺑـﺪون ﻧﻈﺮﻳـﻪ ﻣﻤﻜـﻦ ﻧﻴﺴـﺖ. ﻳﻜـﻲ از ﻻﻳﻪ ﻫﺎی ﻧﻈﺮی امام ﺧﻤﻴﻨﻲ (ره) حکمت ﻣﺘﻌﺎﻟﻴﻪ است.

به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، ﭘﺸﺘﻮاﻧه ﻓﻠﺴﻔﻲ و ﺧﺮدورزاﻧه اﻧﻘـﻼب اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان ﭼﻴﺴﺖ؟ آﻳﺎ ﻣﻲ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ اﻧﻘﻼﺑﻲ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺰرگ، ﻓﺎﻗﺪ ﭘﺸﺘﻮاﻧه ﻓﻠﺴـﻔﻲ و ﺧﺮدورزاﻧﻪ اﺳﺖ؟ در مورد این موضوع دیدگاه های مختلف و گاه متناقضی ارائه شده است. در گفتگو با شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به بحث بررسی این موضوع پرداختیم که بخش دوم و پایانی آن اکنون از نظر شما می گذرد:

فیلسوف بودن امام خمینی مغفول مانده است

دکتر لک زایی گفت: امام(ره) فیلسوف است اما فلسفه ایشان و اینکه ایشان یک فیلسوف است مغفول واقع شده است. بنیان فکری امام متأثر از فلسفه صدرایی است. این فلسفه مشتمل بر سه ویژگی است؛ برهان، قرآن و عرفان.

به گزارش خبرنگار مهر، ویژگیهای فلسفه سیاسی امام خمینی(ره) چیست؟، فلسفه سیاسی ایشان برگرفته از چه اندیشه هایی است؟، تدوین و تکوین انقلاب اسلامی و نظام اسلامی چگونه محقق شد یا اصلا تکوینی نبوده و امام از ابتدا می دانست چه چیزی را می خواهد پایه ریزی کند؟، اینها سؤالاتی است که در گفتگو با دکتر شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مورد بررسی قرار داده ایم.

خبرگزاری شبستان: تأسف زﻣﺎﻧﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴﻞ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ بی‌ﻣﺤﺎﺑﺎ از ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻫﺎ و ﻣﻜﺎﺗﺐ ﻓﻜﺮی ﻏﺮﺑﻲ ﺑﻬﺮه ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد اﻣﺎ در ﺑﺮاﺑـﺮ اﺳـﺘﻔﺎده از اﻧﺪﻳﺸـه اسلامی ﺧـﻮدی و ﺑـﻮﻣﻲ ﻣﻮﺿﻊ ﮔﻴﺮی ﺷﺪﻳﺪ و ﻏﻠﻴﻈی می‌ﺷﻮد.

به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، ﭘﺸﺘﻮاﻧه ﻓﻠﺴﻔﻲ و ﺧﺮدورزاﻧه اﻧﻘـﻼب اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان ﭼﻴﺴﺖ؟ آﻳﺎ ﻣﻲ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ اﻧﻘﻼﺑﻲ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺰرگ، ﻓﺎﻗﺪ ﭘﺸﺘﻮاﻧه ﻓﻠﺴـﻔﻲ و ﺧﺮدورزاﻧﻪ اﺳﺖ؟ در مورد این موضوع دیدگاه های مختلف و گاه متناقضی ارائه شده است. در گفتگو با شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به بحث بررسی این موضوع پرداختیم که بخش نخست آن اکنون از نظر شما می گذرد.

 

 استاد پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در گفتگو با «نسیم»، با اشاره به شرایط اجتماعی زمان پیامبر(ص) و جایگاه رهبری حضرت در چنین جامعه‌ای گفت: پیامبر(ص) در مواجهه با مخالفان فضایی مبتنی بر گفتگو ایجاد می‌کرد. وی ادامه داد: در این فضا می بینیم که پذیرش رهبری و نبوت پیامبر(ص) صرفا امر دستوری نبوده است و مردم با فطرت خودشان پیامبر(ص) را پذیرفتند و این امر چه درمورد مکه و چه در مورد مدینه صدق می کند. با توجه به ارزشها و حسنات اخلاقی حضرت این امر و مساله نبوت میان مردم مورد پذیرش قرار گرفت.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی درباه اهمیت نگاه به وحدت برای تحقق عملی آن گفت: به عقیده من به مفهوم وحدت باید از زاویه و منظر سبک زندگی نگاه کنیم و اینکه چگونه می‌توان در عین حفظ اصول و مبانی خود از همزیستی مسالمت‌آمیز نیز برخوردار بود.

شریف لک‌زایی، مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره مفهوم حقیقی وحدت که محقق‌کننده تقریب و اتحاد جامعه اسلامی باشد، گفت: اگر وحدت را به معنی وحدت در اعتقاد و عقاید در نظر بگیریم قاعدتا این وحدت قابل تحقق نیست و منظور از وحدت اسلامی هم این تعریف نیست.

مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با  خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: اگر ما به تجربه امام موسی صدر بنگریم و معنای وحدت را به درستی درک و فهم کنیم، این موضوع می تواند به ارتقای سطح جامعه کمک کرده و می تواند در تأثیرگذاری جهان اسلام در معادلات منطقه ای و جهانی کمک کرده و اسلام را مورد توجه قرار دهد.
دکتر شریف لک زایی در گفتگو با خبرگزاری شبستان در حوزه مسجد ایجاد فضای فرهنگی مطلوب در مسجد را از انتظارات مردم از متولیان مساجد دانست و گفت: لازم است در این زمینه نخبگان و متخصصان ایده های جدید ارایه دهند.

 عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با قدس بیان کرد:

آنچه از ابتدای محرم با عزاداری و برپایی مجالس ذکر مصایب سیدالشهدا(ع) صورت می‌گیرد در آستانه اربعین به اوج خود می‌رسد و با پیاده‌روی خودجوش مردمی از نجف به کربلای معلی بی نظیرترین تابلوی از عشق را مقابل دیدگان جهانیان ترسیم می‌کند.  پیاده‌روی که در دل خود دنیایی از حرف و پیام را در زمینه‌های مختلف در بر دارد. از این رو، در آستانه اربعین امام سوم شیعیان(ع) و ایام پیاده‌روی اربعین با شریف لک زایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده اندیشه سیاسی درباره آثار سیاسی اجتماعی این پیاده‌روی به گفت و گو پردا خته ایم که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد:

مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بین المللی قرآنی ایکنا با بیان اینکه ما ترسی از داعش و جریان‌های تکفیری نداریم، گفت: ما نگران ارائه یک تفسیر از اسلام هستیم که تنها خشونت و افراط را نشان می‌دهد و به‌گونه‌ای اسلام را معرفی می‌کند که همه را از اسلام متنفر می‌کند.

مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به آسیب جدایی بین حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: بیشترین چیزی که در ذوب شدن حوزه و دانشگاه کمک می کند، نزدیک شدن در حوزه دانش است.