جدیدترین مطالب

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، همایش «گفت‌وگو و تمدن در اندیشه امام موسی صدر» 28 بهمن ماه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری، دکتر محمد باغستانی و دکتر شریف لک‌زایی، با دبیری دکتر محمدرضا بهمنی در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. 
این جلسه پیش نشست دوم از سلسله نشست‌هایی درباره اندیشه تمدنی امام موسی صدر بود، که همایش با همین موضوع را در ابتدای سال 1396) در پی خواهد داشت. مشروح سخنان دکتر محمدرضا بهمنی و دکتر شریف لک‌زایی، دکتر محمد باغستانی و محسن الویری در این نشست را در ادامه می‌خوانید. 

در این نشست دکتر شریف لک‌زایی درباره بحث‌های مفهومی تمدن از منظر امام موسی صدر، دکتر محمد باغستانی در موضوع «گفت‌وگو و ابعاد گفت‌وگو در اندیشه امام موسی صدر» و دکتر محسن الویری در موضوع «مباحث تمدنی امام موسی صدر با تاکید بر حوزه رفتاری ایشان» سخنرانی کردند.

همایش امام موسی صدر

 

 

 


 


اعتدال در اندیشه و عمل امام موسی صدر

شریف لک‌زایی گفت: «تحمل مخالف هم می‌تواند وصفی از اعتدال باشد که در وجدان انسان نهادی شده است. امام صدر از این حیث با اندیشه‌های مخالف خویش مناسبات صمیمانه و دوستانه‌ای برقرار می‌کرد.»  

به گزارش روابط عمومی موسسه امام موسی صدر، همایش بین المللی «گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت»، دوم و سوم بهمن ماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد. این همایش در چند کمیسیون تخصصی متفاوت برگزار شد که کمیسیون «اعتدال و عقلانیت در اندیشه و عمل اندیشمندان اسلامی» یکی از آنها بود.
شریف لک‌زایی، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از اساتید شرکت کننده در کمیسیون «اعتدال و عقلانیت در اندیشه و عمل اندیشمندان اسلامی» به بررسی موضوع اعتدال در اندیشه امام موسی صدر پرداخت. متن سخنان وی در این کمیسیون را در ادامه می‌خوانید.

گروه دانشگاه: لک‌زائی معتقد است که سوالات زیادی پیش‌روی برقراری ارتباط میان دانشگاه و میراث اسلامی وجود دارد. وی معتقد است که همه بخش سنت قابل استفاده نیست.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سوالات زیادی پیش‌روی برقراری ارتباط میان دانشگاه و میراث اسلامی وجود دارد و نمی‌توان از همه سنن برای برقراری ارتباط میان دانشگاه و میراث اسلامی استفاده کرد و این ارتباط نیازمند زیرساخت و لوازم فراوانی است؛ در خصوص این موضوع گفت‌وگویی با شریف لک‌زائی داشته ایم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

کرسی علمی ترویجی «بررسی اندیشه تمدنی امام موسی صدر» با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و موسسه امام موسی صدر در تهران برگزار شد. در این نشست علمی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی به عنوان ارائه‌کننده بحث و دکتر شریف لک‌زایی به عنوان ناقد حضور داشتند.

دکتر لک‌زایی در احصاء ارکان اندیشه تمدنی امام موسی صدر، «ضرورت توجه به رابطه انسان با هستی» در اندیشه تمدنی صدر را مورد تأکید قرار داد. به گفته وی، از دید صدر، تمدن به «تعامل انسان با حیات و هستی» تفسیر می­شود، در حالی که فرهنگ «تعامل آدمی با خویشتن خویش» است. بنابراین تمدن لایه سخت افزاری است و فرهنگ لایه نرم افزاری است.

شریف لک زایی گفت: مسیری که امام موسی انتخاب کرده بود، مسیری بود که از راه انسان گذشته و بعد از مرحله انسان سازی به مرحله جامعه سازی رسیده بود.    

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: بر اساس بحث های نظری و اقدامات وی و نیز گفته های دیگران به نظر می رسد ایشان به دنبال تحقق حکومت اسلامی هم بوده است اما به صورت تدریجی. نکته مهم دیگری که در اینجا می بایست بدان اشاره کرد، اینکه وی به سمت یک دولت سازی هم حرکت می کند؛ به گونه ای که می توان گفت: وی از انسان سازی و جامعه سازی و نهادسازی به دولت سازی رسید.
دکتر شریف لک زایی در خاتمه سمینار گفت: امام موسی صدر از نوعی دولت آسمانی سخن به میان می آورد و بر این باور است که چنین دولتی باید فراتر از طوایف و اقوام و مذاهب حرکت کرده و انسان را مورد توجه قرار دهد و از آسمان به مردم نگریسته و امور جامعه را فارغ از همه تعلقات تدبیر نماید.

دیگر سخنران این برنامه شریف لک ز ایی، استادیار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی بود. وی در بخشی از سخنان خود گفت: امام موسی صدر در کتاب‌ها و سخنرانی‌های خود دیدگاه‌هایی در مفهوم و نقد تمدن رایج را ارائه کرده‌ است. سوال اینجاست که آیا می‌توان این مجموعه موجود در آرا و افکار ایشان را با عنوان «نظریه تمدن امام موسی صدر» مطرح کرد یا خیر؟ ویژگی‌های متفکری که دغدغه تمدن دارد و آرا و افکارش بر اساس نگاه تمدنی ارائه می‌شود، چیست؟

وی افزود: مساله مهمی که در آثار امام صدر وجود دارد، نقد تمدن رایج امروز است. ما اگر می‌خواهیم که یک نظریه تمدنی جدید ارائه کنیم، حتما باید دیدگاه‌ها و وضع موجود را نقد کرده و آنگاه به طرح نظریه خود بپردازیم. به طور کل چه ضرورتی وجود داشت تا امام صدر اینگونه دغدغه‌مند درباره تمدن صحبت کنند؟

لک زایی ادامه داد: پشتوانه نظری و فلسفی نظریه تمدنی امام موسی صدر چیست؟ من در پژوهش جدیدم بحث حکمت متعالیه و حکیم صدرایی بودن امام را مستند مطرح کرده‌ام. اگر ما فرض را بر این بگیریم که امام یک حکیم و فیلسوف مسلمان است، آیا همین مساله می‌تواند پشتوانه دیدگاه‌های تمدنی ایشان باشد یا خیر؟

اسلام به بازتعریف علوم انسانی بپردازد و جهت، غایت و اهداف آنها را مشخص کند

شریف لک زایی گفت: سخن گفتن از دانشگاه‌هایی با عنوان اسلامی می‌بایست با توجه به محدودیت‌ها و موانع و تحولات چند ساله آنها مورد بررسی قرار گیرد تا نتایج دقیق‌تری اخذ شود. درواقع انتظار کلی از این مراکز و دانشگاه‌ها این بوده است که بایستی به سمتی حرکت می‌کردند که در آن علم متعالی و علم انسانی متعالی تا حتی فلسفه سیاسی متعالی تولید و انباشته و ارائه شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، گفت‌وگویی با شریف لک زائی با عنوان علم اسلامی تا دانشگاه اسلامی جهت ریشه‌یابی سیر تشکیل و هدف تشکیل دانشگاه‌های اسلامی و تأثیر آنها بر روی علوم انسانی صورت گرفته است که متن آن در ادامه می‌آید.
گروه اندیشه:‌ شریف لک‌زایی معتقد است، قرآن هنوز مهجور است و ظاهر اسلامی قرآن را از مهجوریت خارج نمی‌سازد، بلکه باید قرآن در زندگی ما جریان داشته باشد. وقتی ما پای خودمان را از جلسه قرآنی بیرون می‌گذاریم، رفتارمان تغییر نکرده است و این چه فایده‌ای خواهد داشت؟

شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) و در پاسخ به این پرسش که با توجه به جایگاه ویژ‌ه‌ای که قرآن در تاریخ و فرهنگ اسلامی داشته است، آیا می‌توان ارزیابی‌ کلی و جامعی در این خصوص انجام داد؟ گفت: البته این کار نیازمند تحقیق و تاملات فکری است. سوال در این خصوص دو محور دارد، اینکه قرآن چه نقشی تاکنون در تمدن اسلامی داشته است؟ و هم اینکه چگونه بعد از این باید نقش ایفا کند؟

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ضرورت حفظ روحیه انقلابی برای رسیدن سعادت فرد و جامعه گفت: حفظ این روحیه با تلاش صورت می‌گیرد همانطور که در قرآن تأکید شده «لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى».

شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تأکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب در مورد «انقلابی‌ماندن»، «انقلابی فکر کردن» و «انقلابی عمل کردن» اظهار کرد: اگر انقلاب را به معنای دگرگونی بگیریم، یک فرد انقلابی باید در درون خود دائم دگرگونی ایجاد کند؛ باید خود را بسازد و به درونیات خود از قبیل اخلاق، رفتار، کردار و تعامل با دیگران توجه داشته باشد و خود و جامعه را به سمت مطلوب تغییر دهد.

استاد فلسفه با اشاره به آسیب هایی که انجمن های علمی با آنها مواجه اند، گفت: سیاست زدگی آفت انجمن ها و تحرکات علمی جامعه است و باید برای تحول در علوم انسانی از این انجمن ها حمایت های کافی صورت پذیرد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، تحول در علوم انسانی نیازمند تبادل آراء علمی و حرکتی منسجم است که طی آن بتوانیم از ورای برگزاری جلسات نظریه محور به اجماعی برسیم که سبب تحول در رشته های مختلف این علوم شود. این مهم قاعدتا نیازمند حمایت های مراکز و نهادهای مختلف است چراکه یک انجمن علمی به تنهایی نمی تواند اثرگذار باشد.

 در راستای بررسی این مباحث با دکتر شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و از صاحبنظران حوزه تحول در علوم انسانی به گفت وگو نشسته ایم، که مشروح آن به حضورتان عرضه می شود: