جدیدترین مطالب

siasatemotaalie.pngبررسی وجوه سیاسی حکمت متعالیه در کتابی با عنوان «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» به کوشش شریف لک‌زایی نگاشته شد. این اثر که جلد نخست مجموعه مقالات درباره این موضوع به شمار می‌آید، از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است. این کتاب با تأکید بر امکان حکمت سیاسی متعالیه، تبیین برخی از مبانی و مفاهیم حکمت سیاسی متعالیه و تجلی حکمت متعالیه در اندیشه سیاسی معاصر، بر آن است گام‌های آغازین برای پردازش «حکمت سیاسی متعالیه» را بردارد.

از اساتید بزرگ بخواهید تا به حکمت متعالیه صدرالمتألّهین رضوان الله تعالی علیه وحَشَرَهُ الله مع النبیین و الصالحین مراجعه نمایند؛ تا معلوم گردد که حقیقت علم، همانا وجودی است مجرد از ماده و هرگونه اندیشه از مادّه منزّه است و به احکام مادّه محکوم نخواهد شد. دیگر شما را خسته نمی‌کنم و از کتب عرفاء به خصوص محیی‌الدین ابن عربی نام نمی‌برم؛ که اگر خواستید از مباحث این بزرگ‌مرد مطلع گردید، تنی چند از خبرگان تیزهوش خود را که در این‌گونه مسائل قویاً دست دارند، راهی قم گردانید؛ تا پس از چند سالی با توکل به خدا از عمق لطیف باریک‌تر زموی منازل معرفت آگاه گردند؛ که بدون این سفر آگاهی از آن امکان ندارد.

تبیین فلسفه سیاسی آیت الله جوادی آملی
در حکمت صدرایی مباحث سیاسی مورد توجه قرار گرفته است و اگر حکمت صدرایی را به منزله یک مکتب منظم در نظر می گیریم مشاهده می کنیم که ایشان در کتاب شواهد الربوبیه مباحث خود را به سیاست اختصاص داده است، اما این واژه در مباحث ملاصدرا وجود ندارد و این واژه را برای اولین بار بنده به کار بردم و بعدها آیت الله جوادی آملی هم این را تأیید کردند که می توانیم حکمت سیاسی متعالیه را از حکمت متعالیه اخذ کنیم.

حکمت متعالیه، ضمن تعالىِ تجریدى خود، تدانىِ تجربى را از نظر دور نمى‌دارد؛ یعنى در عین متعالیه بودن، متدانیه خواهد بود، زیرا جریان حرکت جوهرى و تبیین بُعدِ رابعِ زمان و تشریحِ سیلانِ ضرورىِ قلمرو طبیعت، از مسایل جدّى آن است، همان‌طورى که جسمانیّه” الحدوث بودنِ روح و تمام آثار علمى و عملى آن از معارف رسمى آن به شمار مى‌رود و با روشن‌شدن امکانِ تعالى موجودِ مادّى و نیل به مقام تجرّد، بسیارى از مطالب حکمت عملى، مانند اخلاق، حقوق و مدنیّت، به خوبى قابل تحلیل خواهد بود، زیرا تمام رفتار، گفتار، نوشتار و کردار انسان، همراه با عقیده و وصف نفسانى او، در صحابت روح وى در تحوّل است و هرگز کار آلوده، صفت ناپسند و عقیده باطل به صورت فرشته عقلى در نمى‌آید و براى فرشته مجرّدشدن، پیمودن صراط مستقیمِ عقل و عدل لازم است و حکمت متعالیه، عهده‌دار تبیین اصول جامع و مبانى کلّى آن است. ‌ ‌