جدیدترین مطالب
- کتاب"زمزمه های بی بی ماه بانو" رونمایی شد
- پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی
- درگذشت رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس، حاج یوسف کیخا
- قصه پرمجاهدت رسیدن به صندوق رأی
- شریف لک زایی بیان کرد: نگاه جامع و تمدنی امام موسی صدر به انقلاب اسلامی
- کتاب «انقلاب بیپایان: واکاوی پیشینه و افق تمدنی انقلاب اسلامی در پرتو بیانیۀ گام دوم» منتشر شد
- ارائه فصل آزادی از کتاب «سیاست بهشتی» توسط شریف لک زایی
- آزادی در ذات انقلاب اسلامی قرار دارد | گفتوگو مهمترین الزام آزادی است
- شریف لک زایی: جامعه اسلامی جز با حضور مردم ایجاد نمیشود
- با حضور ۱۲ متخصص اندیشمند؛ هماندیشی «مردم علیه پوپولیسم» برگزار میشود
- برگزاری چهارمین پنل تخصصی اختتامیه دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده»
- کرسی علمی- ترویجی حکمت سیاسی امام خمینی(ره) برگزار میشود
- شریف لک زایی تشریح کرد: چالشهای رژیم صهیونیستی برای تمدن اسلامی از نگاه امام موسی صدر
- شریف لکزایی: امام موسی صدر اسرائیل را نتیجه تمدن غرب دانستند
- شریف لک زایی: امام موسی صدر بدترین نوع استعمار را استعمار فرهنگی میداند
- روایت علیرضا صدرا از پروژه فکری داود فیرحی: فیرحی از دیدگاههایش درخصوص اقتدارگرایی عدول کرده بود
- کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» نقد و بررسی شد
- برگزاری نشست علمی نقد و رونمایی کتاب «اخلاق سیاسی در اسلام»
- یازدهمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج حبیب لک زایی در شهرستان نیمروز برگزار شد
- برگزاری هماندیشی علمی اولین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر علیرضا صدرا
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 2530
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 2572
حجتالاسلام مرتضي جوادي آملي، استاد حوزه علميه قم در اين نشست علمي با بيان اينكه فلسفه به طور عام و حكمت متعاليه به صورت خاص جايگاه والايي نسبت به ديگر علوم دارد، گفت: فلسفه افزون بر اين كه عهدهدار اصل هستي است به بيان احكام و چيستي آن هم ميپردازد.
وي افزود: علم سياست از نگاه حكمت متعاليه يك علم الاهي است، از اين رو جهتگيري كه فلسفه نسبت به سياست دارد اين است كه زمام امر علت فاعلي، غائي، مادی و صوري سياست است و انسان مورد سياست است.
وي ادامه داد: در حكمت متعاليه انسان موجودي با ويژگيهاي خاص و روحاني است، از اين رو نظامي كه براي انسان مطرح شود يك نظام الاهي و شؤون آن هم الاهي است. به دستگيري نظام حاكميت از سويي و نظام حاكم از سوي ديگر نشان از الاهي بودن سياست در حكمت متعاليه دارد.
وي با اشاره رويارويي حكمت متعاليه و حكمت متدانيه گفت: در حكمت متعاليه نبايد تنها به كلمه متعاليه توجه كرد و به محتواي دروني آن توجه نداشت، بلكه بايد آنچه را با انسان مرتبط است از ديدگاه الاهي مورد بررسي قرار داد.
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 1772
در آستانه یکم خرداد، روز بزرگداشت صدرالمتألهین، نشست علمی وجوه سیاسی حکمت متعالیه روز پنجشنبه 27 اردیبهشت در محل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود. این نشست که هفتمین نشست از این سلسله نشست ها است با سخنرانی حجج اسلام آقایان مرتضی جوادی آملی و عبدالحسین خسروپناه ساعت 9 - 12 برگزار خواهد شد. این نشست ها با مدیریت نگارنده در حال انجام است. پیش از این مجموعه مقالات وجوه سیاسی حکمت متعالیه نیز با مدیریت اینجانب کار شده که بخش عمده مقالات آن دریافت شده است.
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 1478
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 1916
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 4124
ملاصدرا زندگی اجتماعی را یک ضرورت فطری می داند چون انسان بالطبع مدنی است، حیاتش جز تمدن و اجتماع و تعاون نظم و نسق پیدا نمی کند و لازمه نظم اجتماع انزال کتابها و انبیاء برای بیان قوانین اجتماعی است.
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 3267
اگر سیاست به معنای «تدبیر عمومی امور» باشد حتی در خصوصی ترین مسائل مانند مسأله ارث، نیازمند مدیریت و برنامه ریزی است. از این رو می توان با نگاهی دیگر به مباحث؛ نتایجی متفاوت یافت.
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 1652
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 1632
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 3944
درباره حکمت متعالیه دیدگاه ها و تلقی های مختلفی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از: فلسفه متعالیه، فلسفهای نوپدید است و بر هیچ یک از فلسفههای مشاء و اشراق و مکاتب فکری و اعتقادی مبتنی نیست و در عین حال بر آنان برتری دارد. دیگر این که حکمت متعالیه حکمتی تلفیقی است و کار صدرالدین شیرازی صرفاً گردآوری آرای پیشینیان است. تلقی سوم این که فاسفه سیاسی جامع دیدگاهها و نظرات و آرای تمام مکاتب فلسفی و علم کلام و عرفان و تفسیر و حدیث است. و در نهایت دیدگاهی که همه تلقیهای مذکور را سطحی و عجولانه برشمرده و معتقد است ادعای صدرالمتألهین در تفوق حکمت متعالیه بر مکاتب دیگر ادعایی صرف نیست، بلکه حکمت متعالیه از برتری ابتکاری و منطقی برخوردار است.